Klasyki

Volkswagen Garbus świętuje 75-lecie

Powojenną produkcję seryjną w Wolfsburgu Volkswagen zainaugurowano 27 grudnia 1945 roku, gdy z taśmy zjechał pierwszy egzemplarz Volkswagena Type 1. Znany jako m.in. Käfer (chrząszcz), Beetle, Fusca czy Garbus. Produkowany był do 30 lipca 2003 roku. W ciągu 58 lat powstało 21 529 464 egzemplarzy, z czego 15 444 858 w Niemczech i około 3 350 000 w Brazylii.

Fabrykę i miasto, które wówczas nosiło nazwę Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben armia amerykańska wyzwoliła 11 kwietnia 1945 roku. Wówczas długo oczekiwaną wolność otrzymało 7 700 przymusowych robotników różnych narodowości. Kilka dni później doprowadzono do odpowiedniego stanu, wcześniej przygotowanych dla Wermachtu 50 egz. samochodów Typ 82. Do zakończenia II wojny światowej Volkswagen wyprodukował 66 285 samochodów.

Jednak już w maju 1945 r. dowódcy 9. Armii amerykańskiej ogłosili rozpoczęcie montażu samochodu nazwanego roboczo Volkswagen Jeep, którym w rzeczywistości był Kübelwagen lub Kaďour Typ 82. Na szefa produkcji powołali Rudolfa Brörmanna, który wcześniej pracował w tej fabryce jako szef kontroli. Przy pracach zatrudnionych zostało 200 dotychczasowych robotników. Ostatecznie z odzyskanych części udało się zmontować 133 pojazdy (Kübelwagen Typ 82), które przeznaczone były na potrzeby armii amerykańskiej. Kolejnym etapem było przekształcenie znacznie zniszczonej fabryki z produkcji militarnej na cywilną.

Volkswagen „Bulli” najdłużej na świecie produkowanym samochodem dostawczym

Amerykanie na początku czerwca 1945 roku opuścili region, który stał się częścią brytyjskiej strefy okupacyjnej. Jednak wcześniej założyli magistrat i ustanowili pierwsze prawa demokratycznej struktury. Na pierwszym  posiedzeniu rady miejskiej 25 maja 1945 roku uznano, że nazwa miasta zostanie zmieniona na Wolfsburg. Pierwsza wzmianka o zamku Wolfsburg pochodzi z 1302 roku i była siedzibą szlacheckiego rodu von Bartensleben. Od tego czasu Stadt des KdF Wagens – Wolfsburg stał się Wolfsburgiem.

Fabryka i to co po niej pozostało miały być pierwotnie przeniesione na Wyspy Brytyjskie, ale żaden z tamtejszych producentów nie wyraził takim rozwiązaniem zainteresowania. Ponowne uruchomienie fabryki stało się zasługą majora armii brytyjskiej Ivana Hirsta, który sprawował kontrolę nad przejętym od Amerykanów obiektem. Pierwszym do rozwiązania problemem okazała się niewybuch, który znajdował się w hali fabrycznej i stanowił zagrożenie. Jednocześnie 22 sierpnia 1945 r. przyjęto brytyjskie zamówienie na wyprodukowanie 20 000 Garbusów.



Przedsiębiorstwo Volkswagenwerk GmbH 29 lipca 1948 roku zostało przeniesione z Berlina do Wolfsburga.

W 1945 roku powstało 1785 egzemplarzy. Rekordowy był 1971 rok, gdy z taśmy zjechało 1 291 612 egz., ale od 1974 r. zainteresowanie tym modelem spowodowało systematyczne zmniejszanie produkcji. W 2002 r. powstało 24 407 egz., a rok później już tylko 7535.

Rok Produkcja Razem od 1945 r.
1945 1785 1785
1946 10 020 11 805
1947 8987 20 798
1948 19 244 40 036
1949 46 146 86 182
1950 81 979 168 161
1951 93 709 261 870
1952 114 348 376 218
1953 151 323 527 541
1954 202 174 729 715
1955 279 986 1 009 701
1956 333 190 1 342 891
1957 380 561 1 723 452
1958 451 526 2 174 978
1959 575 406 2 750 384
1960 739 443 3 489 827
1961 827 850 4 317 677
1962 877 014 5 194 691
1963 838 488 6 033 179
1964 948 370 6 981 549
1965 1 090 863 8 072 412
1966 1 080 165 9 152 577
1967 925 787 10 078 364
1968 1 186 134 11 264 498
1969 1 219 314 12 483 812
1970 1 196 099 13 679 911
1971 1 291 612 14 971 523
1972 1 220 686 16 192 209
1973 1 206 018 17 398 227
1974 791 053 18 189 280
1975 441 116 18 630 396
1976 383 277 19 013 673
1977 258 634 19 272 307
1978 271 673 19 543 980
1979 263 340 19 807 320
1980 236 177 20 043 497
1981 157 505 20 201 002
1982 138 091 20 339 093
1983 119 745 20 458 838
1984 118 138 20 576 976
1985 86 189 20 663 165
1986 46 633 20 709 798
1987 17 166 20 726 964
1988 19 008 20 745 972
1989 32 421 20 778 393
1990 84 716 20 863 109
1991 85 681 20 948 790
1992 86 613 21 035 403
1993 104 710 21 140 113
1994 95 600 21 235 713
1995 33 361 21 269 074
1996 39 722 21 308 796
1997 35 678 21 344 474
1998 36 492 21 380 966
1999 36 446 21 417 412
2000 41 260 21 458 672
2001 38 850 21 497 522
2002 24 407 21 521 929
2003 7535 21 529 464

Ostatni egzemplarz z numerem fabrycznym 21 529 464 opuścił linię produkcyjną w meksykańskiej fabryce Puebla 30 lipca 2003 roku.



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

13 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

14 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

2 dni ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

2 dni ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

3 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

3 dni ago