Japoński mieszczuch z europejskimi genami zadebiutował w 1999 roku, by po dwóch dekadach doczekać się już czwartej generacji. To kluczowy model Toyoty w Europie, stanowiący ponad 22 proc. sprzedaży nowych samochodów marki. Najnowszy Yaris powstaje w fabryce Toyota Motor Manufacturing France w Valenciennes.
Toyota zainwestowała w ten zakład 300 milionów euro, aby umożliwić produkcję pojazdów zgodnych z architekturą TNGA. 1,5-litrowy silnik Hybrid Dynamic Force produkowany jest przez Toyota Motor Manufacturing Poland.
Toyota Yaris od zawsze słynęła ze swojej innowacyjności. Debiutujący w 1999 roku Yaris pierwszej generacji był pierwszym autem Toyoty z tytułem Europejskiego Samochodu Roku. W ciągu 20 lat Yaris stał się najważniejszym modelem marki w Europie, stale zwiększając zarówno wielkość sprzedaży, jak i udział w rynku. W 2019 roku sprzedano około 224 000 egzemplarzy, co stanowiło 7,6 proc. rynku segmentu B. Yaris był najlepiej sprzedającym się modelem Toyoty w regionie, stanowiąc ponad 22 proc. sprzedaży nowych samochodów marki.
Yaris drugiej generacji był pierwszym modelem segmentu B, który uzyskał najwyższą ocenę pięciu gwiazdek w testach bezpieczeństwa przeprowadzanych przez Euro NCAP. Trzecia generacja wprowadziła technologię hybrydową do miejskich samochodów i wyznaczała standardy w dziedzinie bezpieczeństwa dzięki standardowemu wyposażeniu w zaawansowane systemy wspomagające kierowcę, czyli Toyota Safety Sense.
Toyota Yaris – porównanie generacji (wersja europejska)
Generacja | Długość | Szerokość | Wysokość | Rozstaw osi | Masa własna | Bagażnik |
I (1999-2006) | 3640 mm | 1660 mm | 1500 mm | 2370 mm | od 850 kg | 205-950 l |
II (2005-2011) | 3750 mm | 1695 mm | 1530 mm | 2460 mm | od 980 kg | 270-1085 l |
III (2011-2019) | 3945 mm | 1695 mm | 1510 mm | 2510 mm | od 950 kg | 286-768 l |
IV (od 2019) | 3940 mm | 1745 mm | 1470 mm | 2560 mm | od 960 kg | 286 l |
W nowym Yarisie po raz pierwszy zastosowano architekturę Toyota New Global Architecture (TNGA). To pierwszy model na modułowej platformie GA-B, która będzie stanowić podstawę dla kolejnych małych aut. Platforma GA-B pełni kluczową rolę w poprawie dynamiki Yarisa. Dzięki niej środek ciężkości położony jest niżej, a nadwozie ma większą sztywność. Pozwoliło to projektantom na stworzenie auta, które ma mocny, wyrazisty wygląd z atrakcyjną, indywidualną tożsamością.
Chociaż samochody z segmentu B są coraz dłuższe, nowy Yaris jest krótszy od swojego poprzednika. Całkowita długość to mniej niż cztery metry, a przy tym rozstaw osi został zwiększony o 50 mm, co pozwoliło wygospodarować większą przestrzeń w kabinie.
Dzięki zastosowaniu platformy GA-B samochód jest niższy o 40 mm, ale jego szerokość zwiększyła się o 50 mm, a rozstaw osi o 57 mm, dzięki czemu auto wygląda na niskie i szerokie, co nadaje mu mocnego charakteru. Zmniejszono też przednie i tylne zwisy – odpowiednio o 10 mm z przodu (800 mm) i 45 mm z tyłu (580 mm). To dodatkowo podkreśla kompaktowe wymiary i pozwoliło osiągnąć wiodący w klasie promień skrętu, idealny przy manewrowaniu na miejskich ulicach i ciasnych parkingach.
W tym modelu zastosowano czwartą generację napędu hybrydowego, który zapewnia jeszcze mniejsze zużycie paliwa, niższą emisję spalin, a także ma większą zdolność do poruszania się tylko w trybie elektrycznym – jest to możliwe na dłuższych dystansach i z większymi prędkościami. Podczas miejskich podróży nowy Yaris może poruszać się przez większość czasu w trybie bezemisyjnym niczym samochód elektryczny, ale bez obawy o doładowanie akumulatora.
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic Force 116 KM e-CVT – wnętrze przyjazne kierowcy
W tym samochodzie nawet kierowca z długim stażem i doświadczeniem w większych modelach, poczuje się naprawdę komfortowo. W nowym Yarisie wprowadzono trzy fundamentalne zmiany, by stworzyć bardziej angażującą i wygodniejszą pozycję za kierownicą. Było to możliwe po przesunięciu fotela o 60 mm do tyłu, co przyczyniło się do lepszego wyważenia auta. Punkt biodrowy został obniżony o 21 mm, dzięki czemu pozycja za kierownicą jest bardziej dynamiczna, a kierowca ma więcej miejsca nad głową, mimo że auto jest niższe. Dodatkowo, kierownica została odchylona pionowo o sześć stopni, a możliwość wzdłużnej regulacji kierownicy ma zwiększony zakres. Można ją teraz przybliżyć aż o 77 mm do kierowcy.
Koło kierownicy jest mniejsze i bardziej sportowe. Wyposażono ją w przyciski wysokiej jakości, co sprawia, że ich użycie jest instynktowne i nie wymaga odrywania wzroku od drogi. A to jeden z fundamentów w projektowaniu nowego Yarisa.
Zegary rozmieszczone w tubach i umieszczony pomiędzy nimi wyświetlacz TFT zostały zaprojektowane tak, by jak najmniej absorbować uwagę kierowcy. Zestaw uzupełnia 8-calowy dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości na konsoli centralnej, a jako opcja występuje też wyświetlacz Head-up Display.
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic Force 116 KM e-CVT – marzenie pod maską
Z tego będzie zadowolony każdy użytkownik Yarisa. Przy spokojnej jeździe, auto jest w stanie zejść ze zużyciem paliwa poniżej granicy 5 l/100 km. Podczas naszych jazd testowych (w większości były to zatłoczone ulice stolicy) osiągnęliśmy 4,6 l/100 km, a podczas bardziej dynamicznej jazdy było to 5,3 l/100 km. Te rezultaty z całą pewnością są w stanie przekonać każdego sceptyka, bo ta hybryda podczas codziennej eksploatacji jest wyjątkowo ekonomiczna.
Zespół inżynierów Toyoty skupił się na ulepszeniu właściwości układu napędowego w tych obszarach, w których poprzedni Yaris Hybrid był najczęściej krytykowany. Poprawiono jazdę z prędkościami autostradowymi, czas przyspieszania od 80 do 120 km/h spadł do 8,1 sekundy, a do tego samochód szybciej i bardziej zdecydowanie przyspiesza przy niższych prędkościach. Moc rozwijana jest liniowo, auto rozpędza się w naturalny sposób, a jazda po krętych drogach sprawia jeszcze większą przyjemność.
Specjaliści Toyoty skupili się nie tylko na stworzeniu bardziej wydajnego napędu, ale także na uczynieniu samochodu przyjemniejszym w prowadzeniu poprzez dostrojenie go do europejskich dróg. Dane pokazują skalę osiągnięcia. Ogólna wydajność wzrosła o 20 proc., co zwykle oznaczałoby kompromis w dziedzinie osiągów. Nie tym razem. Całkowita moc wzrosła o 16 proc. i wynosi 116 KM, do tego doszła poprawa przyspieszenia od 0-100 km/h o 15 proc. Auto rozpędza się do setki w 9,7 sekundy i charakteryzuje się lepszą reakcją na wciśnięcie pedału przyspieszenia.
Czteromilionowa Toyota Yaris opuścił francuską fabrykę
Nowy silnik, podobnie jak wszystkie montowane w hybrydowych samochodach Toyoty, wykorzystuje cykl Atkinsona, w którym zawory dolotowe są otwarte dłużej, przez co suw sprężania jest opóźniony. Oznacza to poprawę wydajności i zmniejszenie zużycia paliwa silnika, przy nieco mniejszej mocy. Nowy silnik generuje 93 KM (68 kW) oraz 120 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który osiągany jest przy niższych obrotach (3600 obr./min.). Moc przekazywana jest za pomocą bezstopniowej skrzyni biegów e-CVT, która gwarantuje liniowe przyspieszenie i cichą pracę.
Zmiany przeszedł także tryb EV. Samochód może w nim osiągnąć do 130 km/h, a w ruchu miejskim porusza się wyłącznie przy pomocy silnika elektrycznego przez większość czasu jazdy. Oznacza to, że kierowcy mogą cieszyć się wieloma zaletami pojazdu elektrycznego, ale ponoszą mniejsze koszty i nie muszą się obawiać, gdzie i kiedy naładować akumulator, jak w przypadku samochodów z napędem elektrycznym.
Napęd hybrydowy w nowym Yarisie wyposażony jest w dwa silniki elektryczne – MG1 i MG2, które pełnią również funkcję generatorów. MG1 służy do uruchamiania silnika spalinowego oraz do ładowania akumulatora. MG2 jest połączony z przednimi kołami i służy jako źródło napędu. Ma kluczowe znaczenie dla właściwości jezdnych w trybie elektrycznym. Obroty silnika, przy których moc może być przekazana na koła, determinują prędkość maksymalną w trybie EV.
Auto ma także nowy akumulator litowo-jonowy, hybrydową skrzynię biegów oraz jednostkę sterującą mocą. Napięcie baterii wzrosło ze 144 do 177,6 V, a liczba ogniw została zmniejszona ze 120 do 48, co obniżyło koszty jej produkcji i zapotrzebowanie na cenne surowce.
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic Force 116 KM e-CVT – podsumowanie
Ten model może stać się jednym z aut marzeń. Może podobać się nowoczesny design nadwozia i wnętrza, zaawansowane technologicznie systemy, a przede wszystkim ekonomiczna eksploatacja. To auto nie tylko dla młodych osób rozpoczynających dopiero “motoryzacyjną karierę”, gdyż z całą pewnością może zadowolić nawet najbardziej wymagającego użytkownika.
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic Force 116 KM e-CVT – podstawowe dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, R3/12 + elektryczny |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Łączna moc systemu hybrydowego (KM) | 116 KM |
Pojemność skokowa (cm3) | 1490 cm3 |
Moc silnika benzynowego | 92 KM przy 5500 obr./min |
Maksymalny moment silnika benzynowego | 120 Nm przy 3600-4800 obr./min |
Moc silnika elektrycznego | 59 kW |
Moment obrotowy silnika elektrycznego | 141 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,7 s |
Prędkość maksymalna | 175 km/h |
Przekładnia / napęd | bezstopniowa e-CVT/ napęd przedni |
Długość | 3940 mm |
Szerokość | 1745 mm |
Wysokość | 1470 mm |
Rozstaw osi | 2560 mm |
Pojemność bagażnika | 286 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 36 l |
Masa własna | 1175 kg |
Średnie zużycie paliwa wg. producenta | 4,3 l / 100 km |
Cena wersji testowanej | 89 900 zł |