Z testów terenowych przeprowadzonych przez Nokian Tyres wynika, że opony kół napędzanych mogą zużywać się w zimie cztery razy szybciej od opon kół nienapędzanych. W związku z tym należy stosować rotację opon między osiami, nawet w trakcie sezonu.
„Pomiędzy osią przednią a tylną występuje znaczna różnica w zużywaniu się opon, co oznacza, że trzeba je zmieniać rotacyjnie. Poważne różnice w przyczepności między przodem a tyłem negatywnie wpływają na bezpieczeństwo jazdy. Rotacja opon przynosi też oszczędności finansowe, ponieważ tego samego zestawu można używać dłużej” — mówi Matti Morri, menedżer ds. obsługi technicznej klientów w Nokian Tyres.
Przeprowadzone przez Nokian Tyres testy wykazały, że opony zimowe kół przednich pojazdu z przednim układem napędowym mogą zużywać się nawet cztery razy szybciej niż opony kół tylnych. W przypadku opon letnich tempo zużycia opon przednich może być mniej więcej dwukrotnie większe w porównaniu z tylnymi.
Ostrożna i proaktywna jazda zmniejsza zużycie opon. Staraj się unikać ostrego hamowania, przyspieszania i gwałtownych ruchów kierownicą.
„Nie jest to problem marginalny. Agresywna jazda i pojazdy z silnikiem o wysokiej mocy poddają opony większemu niż zwykle obciążeniu, co może powodować nierównomierne zużywanie się opon zimowych” — mówi Matti Morri.
Stosowanie ciśnienia w oponach odpowiedniego do obciążenia zmniejsza zużycie opon, obniża opór toczenia i zwiększa stabilność prowadzenia pojazdu. W niskiej temperaturze ciśnienie spada, dlatego podczas pompowania opon zimowych należy dodać 0,2 bara (20 kPa) ponad wartość zalecaną przez producenta. Wartość tę można znaleźć na przykład w instrukcji obsługi pojazdu. Ciśnienie w oponach należy korygować wtedy, gdy opony są zimne, czyli przed wyruszeniem w daleką drogę.
Przed założeniem opon zimowych trzeba sprawdzić pozostałą ilość bieżnika w głównych rowkach. Opony zimowe Nokian Tyres mają przydatny wskaźnik Driving Safety Indicator — kiedy symbol płatka śniegu na bieżniku się wytrze, czas na zakup nowych opon zimowych.
Warto też sprawdzić datę produkcji wskazaną z boku opony. Wiek opony określa sekwencja czterech cyfr: dwie pierwsze wskazują tydzień produkcji, a dwie ostatnie — rok. Jednego zestawu opon należy używać przez maksymalnie sześć sezonów zimowych.
Zużywanie się opon rzutuje na przyspieszanie, hamowanie i przyczepność poprzeczną.
„Nowoczesne samochody mają układy kontroli stabilizacji jazdy, które pomagają kierowcy, ale nawet one podlegają prawom fizyki. Układ taki może pomagać tylko wtedy, gdy opony zapewniają” przyczepność — mówi Martin Dražík, ekspert i menedżer produktu na Europę Środkową w Nokian Tyres.
Wielu kierowców uważa, że do starego lub drugiego samochodu w rodzinie wystarczą niemal dowolne opony. Uzasadnić to można tym, że szkoda wydawać pieniądze na drogie opony do taniego samochodu, albo rzadkim używaniem drugiego pojazdu. Z punktu widzenia bezpieczeństwa jest jednak odwrotnie.
Kiedy samochód nie ma nowoczesnych technologii, dobre opony mogą być jeszcze ważniejsze niż w przypadku nowego pojazdu. Drugiego czy trzeciego samochodu w rodzinie może używać najmniej doświadczony kierowca. Dobre opony to niezbędny element bezpiecznej jazdy.
„Opony całoroczne często są używane w drugim samochodzie w rodzinie. To idealny wybór w obszarach o łagodniejszym klimacie. W tym roku firma Nokian Tyres zaprezentowała nową linię całorocznych opon premium – Nokian Seasonproof i Nokian Seasonproof SUV. Te nowe opony zostały opracowany, by zaspokoić potrzeby kierowców w Europie Środkowej oraz zaprojektowane z myślą o wszechstronności i zdolności do dostosowania się do warunków zarówno zimowych, jak i letnich” — podkreśla Martin Dražík.
Opony wysokiej klasy to dobry wybór, ponieważ są produkowane z myślą o maksymalnym bezpieczeństwie, nawet w przypadku zużycia.
Powierz zakładanie opon specjaliście, który będzie mógł też ocenić ich stan.
Źródło: Nokian Tyres
Leapmotor z radością ogłasza swój udział w 101. edycji Targów Motoryzacyjnych w Brukseli, które odbędą…
Toyota przez lata produkowała duże i wygodne limuzyny, ale nie miała doświadczenia na międzynarodowym rynku…
Toyota C-HR Plug-in Hybrid to propozycja, która łączy innowacyjność z codzienną funkcjonalnością. Samochód objęto specjalną…
MG Motor wprowadza na polski rynek odświeżoną wersję swojego bestsellerowego SUV-a – MG ZS Classic,…
Po długich negocjacjach między Grupą Volkswagen, związkiem zawodowym IG Metall i radą zakładową, zawarto porozumienie…
Nissan Motor Co., Ltd. Ltd. („Nissan”), Honda Motor Co. Ltd. („Honda”) oraz Mitsubishi Motors Corporation…