Klasyki

Mercedes-Benz Klasy S W140 kwalifikuje się do rejestracji jako samochód zabytkowy

Wyjątkowo atrakcyjny i coraz rzadziej spotykany model Mercedes-Benz – Klasa S z serii 140 – w 2021 r. będzie obchodził swoje 30. urodziny. W związku z tym, pierwsze egzemplarze „140” będzie można rejestrować jako samochody zabytkowe, nie tylko w Niemczech, ale i w Polsce (pomijając wcześniejsze przypadki, takie jak starsze przepisy, przynależność do kolekcji czy decyzja konserwatora zabytków).

W wielu krajach, w tym w Niemczech i w Polsce, trwa boom na klasyczne samochody. Za naszą zachodnią granicą od wielu lat liczba takich pojazdów stale rośnie o około 10% rocznie. Mercedesy cieszą się tu szczególnym wzięciem – przypada na nie około ¼ wszystkich pojazdów zarejestrowanych w Niemczech jako zabytkowe (1 stycznia 2020 r. było ich blisko 600 tysięcy).

Rewolucyjna Klasa S

Klasa S z serii 140, zaprezentowana w 1991 r., odniosła wielki sukces na wielu polach. Krytyka, z jaką 30 lat temu spotkała się w rodzimych Niemczech z powodu swoich gabarytów, dawno została zapomniana – i z czasem zyskała inną perspektywę: nie brakuje dziś pojazdów większych i cięższych. Jeśli zresztą spojrzeć na klientów Mercedes-Benz w USA czy Azji, staje się oczywiste, jak różnie samochody są akceptowane na różnych rynkach: w 1991 r. nabywcy we wspomnianych krajach byli nową Klasą S bardzo podekscytowani. Model imponował swoim designem, szeregiem innowacji oraz wyjątkową przestronnością i komfortem jazdy.

Mercedes-Benz Klasa V 300 d 4Matic Exclusive – nie daj się zwieść, patrz sercem

Podobnie jak w roadsterach serii 129 charakterystyczna osłona chłodnicy została zinterpretowana na nowo – otrzymała smuklejszą chromowaną ramkę i obrys zintegrowany z pokrywą silnika. Po raz pierwszy gwiazda Mercedesa nie była już montowana bezpośrednio na grillu, ale nieco dalej, na masce.

Komfort jazdy przewyższał doskonałe warunki podróżowania, jakie zapewniała poprzednia seria 126 – zmniejszono m.in. poziom hałasu i wibracji płynących od kół. Po raz pierwszy w osobowym modelu zastosowano zespolone szyby, praktycznie zapobiegające zaparowaniu, a jednocześnie znacząco przyczyniające się do tłumienia hałasu i poprawy izolacji termicznej. Seria 140 był też pionierem w produkcji przyjaznej dla środowiska – wszystkie jej plastikowe elementy nadawały się do recyklingu i zostały wyraźnie oznaczone. Tak jak wcześniej, od czasu wprowadzenia na rynek modelu 300 SE z długim rozstawem osi (seria W 112) w 1963 r. i w przypadku wszystkich kolejnych generacji Klasy S, seria 140 była także dostępna jako wariant z dłuższym rozstawem osi, oferując więcej miejsca na nogi z tyłu.



Odmiany 600 SE i 600 SEL z silnikiem V12

„Gwiazdą”, jeśli chodzi o poziom generowanej mocy, był wprowadzony w 1991 r. nowy 6-litrowy silnik V12 o oznaczeniu M 120. To pierwsza seryjna 12-cylindrowa jednostka napędowa w osobowym Mercedesie. Osiągała moc 300 kW (408 KM) i 580 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Podobnie jak wersje V8 o pojemności 4,2 (210 kW/286 KM) i 5,0 litrów (240 kW/320 KM) oraz 6-cylindrowy wariant 3,2 litra (170 kW/231 KM), wyróżniała się ona zastosowaniem czterech zaworów na cylinder i regulacją wałków rozrządu po stronie zaworów dolotowych. W październiku 1992 r. gamę uzupełniły bardziej przystępne wersje 300 SE 2.8 (142 kW/193 KM) oraz 300 SD Turbodiesel (110 kW/150 KM). Ta druga, od 1993 r. znana jako S 350 Turbodiesel, była napędzana 6-cylindrowym, turbodoładowanym silnikiem Diesla o pojemności 3,5 litra. To pierwsza „eska” z jednostką wysokoprężną dostępna nie tylko w Ameryce Północnej, ale także w Europie. W marcu 1994 r., podczas Salonu Samochodowego w Genewie, Mercedes-Benz zaprezentował Klasę S z typoszeregu 140 po liftingu.

Przełomowe innowacje w zakresie bezpieczeństwa

Klasa S z serii 140 wprowadziła również przełomowe innowacje z dziedziny bezpieczeństwa, w tym system stabilizacji toru jazdy ESP® (Electronic Stability Program), który w 1995 r. trafił na listę standardowego wyposażenia modeli z silnikiem V12 i do oferty opcji wariantów V8, a w kolejnym roku był też dostępny dla odmian 6-cylindrowych. Wraz z ESP® zadebiutowała kolejna innowacja w zakresie czynnego bezpieczeństwa: system wspomagania hamowania BAS (Brake Assist System), będący standardem we wszystkich wersjach serii 129 i 140 od grudnia 1996 r. Jest on w stanie wykryć manewr awaryjnego hamowania i, jeśli to konieczne, wzmocnić siłę hamowania do maksimum jeszcze szybciej niż wcześniej. W rezultacie droga hamowania samochodu może zostać znacząco skrócona.

Mercedes-Benz Klasy S z serii 140 był produkowany do września 1998 r. W sumie powstały 406 532 limuzyny – w tym 28 101 wyposażonych w silnik wysokoprężny.

Źródło: Mercedes-Benz



Redakcja

Recent Posts

Sunderland nie tylko miejscem produkcji Nissana LEAF

Karczowniki, płazy, nietoperze, borsuki czy wylęgające się ptaki drapieżne nie są stworzeniami, jakich można by…

10 godzin ago

Mitsubishi Colt z instalacją LPG już na polskim rynku

Firma Astara Poland – generalny dystrybutor Mitsubishi Motors w Polsce – wprowadza na nasz rynek…

10 godzin ago

Brussels Motor Show 2025 – premiera Leapmotor C10 w wersji z technologią Range Extender

Leapmotor błyszczy w świetle reflektorów podczas 101. edycji targów motoryzacyjnych Brussels Motor Show, pierwszym międzynarodowym…

10 godzin ago

TomTom Orbis Maps oferują teraz geometrię pasa ruchu 3D dla każdej drogi

TomTom (TOM2), specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji , ogłosił znaczące ulepszenie swoich Orbis Maps. Zaoferują…

10 godzin ago

Women’s Worldwide Car of the Year 2025 – Audi A6 e-tron zwycięzcą kategorii Duży samochód

Nowe Audi A6 e-tron zwyciężyło w kategorii „Duży samochód” w konkursie Women's Worldwide Car of…

10 godzin ago

Lexus sprzedał w Polsce 50 tys. samochodów z napędem hybrydowym

Lexus oficjalną sprzedaż w Polsce rozpoczął w 1997 roku, a już osiem lat później w…

1 dzień ago