Hybrydy ograniczają poziom hałasu i zanieczyszczenie powietrza generowane przez transport, co ma szczególne znaczenie w miastach. Jest to wynik niskiego zużycia paliwa oraz zdolności do poruszania się w bezemisyjnym trybie elektrycznym przez 50-80% czasu jazdy po mieście.
Hybrydy są obecne na polskim rynku od 2004 roku, kiedy do sprzedaży trafił model Prius. Kolejnym przełomem było pojawienie się w ofercie Aurisa Hybrid (2010) i Yarisa Hybrid (2012), dzięki którym po raz pierwszy napęd hybrydowy był w Polsce dostępny w popularnych modelach. Od tamtej pory sprzedaż hybryd Toyoty nieustannie rośnie, notując co roku skoki o kilkadziesiąt, a nawet ponad sto procent. Ogromną dynamikę wzrostu potwierdza fakt, że choć sprzedaż pierwszych 50 000 hybryd Toyoty w Polsce trwało 15 lat, drugie 50 000 tych aut Toyota sprzedała w niecałe 2 lata.
Stutysięczna hybryda to Corolla TS Kombi w wersji GR Sport, którą można rozpoznać po dwukolorowym nadwoziu z czarnym dachem, pełnych światłach LED, sportowych zderzakach, znaczku GR Sport na klapie bagażnika i 17-calowych felgach aluminiowych GR Sport. Pod maską samochodu pracuje 184-konny napęd hybrydowy z silnikiem 2.0., który rozpędza auto od 0 d0 100 km/h w 8,1 s. Pomimo dużej dynamiki samochód jest oszczędny i niskoemisyjny – zużywa od 4,7 l/100 km paliwa wg WLTP i emituje od 106 g/km CO2.
Popularyzację hybryd napędza wprowadzanie na rynek kolejnych modeli z różnych segmentów – RAV4 Hybrid i C-HR Hybrid trafiły do sprzedaży w 2016 roku, zaś od 2019 roku w salonach są dostępne Camry Hybrid oraz Corolla Hybrid z nadwoziem hatchback, TS Kombi i sedan. W październiku tego roku gamę wzmocnił nowy Yaris z 116-konnym napędem hybrydowym. Po tej premierze już wszystkie najważniejsze modele hybrydowe Toyoty oferowane obecnie w Polsce to auta zbudowane w architekturze TNGA z napędem hybrydowym czwartej generacji.
„Toyoty z głęboko zelektryfikowanym napędem hybrydowym to rozwiązanie, które może w znacznym stopniu przyczynić się do poprawy jakości życia w polskich miastach. Hybrydy pracują cicho, zużywają niewiele paliwa, a ich największą zaletą w miastach jest zdolność do częstej jazdy w bezemisyjnym trybie elektrycznym nawet przez 80% czasu jazdy. Gdy samochód hybrydowy jedzie na samym silniku elektrycznym, jego napęd nie wydaje prawie żadnych dźwięków i nie emituje żadnych szkodliwych substancji ani CO2. Do tego klasyczna pełna hybryda nie potrzebuje żadnej infrastruktury ładowania baterii z zewnątrz. Akumulator trakcyjny w hybrydzie Toyoty odzyskuje energię podczas hamowania i przejmuje nadwyżki energii wytwarzanej przez silnik spalinowy” – powiedział Robert Mularczyk, PR Senior Manager Toyota Motor Poland.
„Można powiedzieć, że hybrydy Toyoty czwartej generacji to samochody półelektryczne, które emitują o 90% mniej tlenków azotu NOx niż dopuszcza norma Euro 6 dla aut z silnikiem Diesla. Toyota stawia na hybrydy jako etap pośredni w realizacji strategii “Beyond Zero”. Pełną realizację tej koncepcji stanowi Toyota Mirai nowej generacji, która nie tylko nie emituje żadnych spalin, ale oczyszcza powietrze podczas jazdy” – dodał Robert Mularczyk.
Toyota C-HR zanotowała największą liczbę egzemplarzy z napędem hybrydowym, sprzedanych od początku obecności na polskim rynku, tj. od 2016 roku (20 886 egz.). Na drugim miejscu znajduje się Corolla Hybrid (20 060 egz.), a na kolejnych RAV4 Hybrid (19 716 egz.), Auris Hybrid (18 552 egz.), Yaris Hybrid (14 889 egz.), Camry (4 681 egz.) i Prius (1 628 egz.).
Hybrydowa Corolla odniosła w Polsce ogromny sukces. Model zadebiutował w kwietniu 2019 roku i z miejsca stał się najpopularniejszą hybrydą w kraju, sprzedając w 2019 roku 10 829 egzemplarzy. W tym roku Corolla utrzymuje pozycję lidera rynku hybryd, a jej łączna sprzedaż w ciągu 20 miesięcy przekroczyła 20 000 aut. Jest to drugi najlepszy wynik po Toyocie C-HR Hybrid.
Sprzedaż wszystkich modeli hybrydowych Toyoty od początku roku wynosi już ponad 25 000 aut, co oznacza, że najprawdopodobniej w tym roku pobije kolejny rekord – w 2019 roku salony Toyoty opuściło 26 036 hybryd. Obecnie modele hybrydowe odpowiadają za 48% sprzedaży Toyoty w Polsce.
Od stycznia do listopada tuż za Corollą Hybrid (9 231 egz.) znalazł się hybrydowy SUV RAV4 (6 427 egz.). Podium zamyka Toyota C-HR (5 590 egz.). Camry Hybrid trafiła w tym roku do 2 490 kierowców, zaś Yaris Hybrid osiągnął wynik 2 006 sprzedanych aut.
Toyota jest największym producentem samochodów hybrydowych i pionierem tej technologii. Pierwszym seryjnym samochodem hybrydowym na rynku był model Prius, który zadebiutował w 1997 roku. Do dziś na całym świecie marka sprzedała ponad 15 milionów tych aut, co pozwoliło zaoszczędzić ponad 120 milionów ton CO2. Technologia hybrydowa to realny wkład w walkę ze smogiem oraz zmianami klimatu. Jest to szczególnie zauważalne w miastach, gdzie hybrydy Toyoty poruszają się w bezemisyjnym trybie elektrycznym przez 50-80% czasu jazdy, w zależności od modelu i generacji napędu.
Źródło: Toyota
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…