Emocjonujący wygląd roadstera w połączeniu z supersportową dynamiką jazdy – to jest właśnie nowe BMW S 1000 R. Dynamic Roadster oferuje innowacyjne technologie w kluczowych obszarach silnika i zawieszenia zaczerpnięte bezpośrednio z supersportowego S 1000 RR. Bliskie pokrewieństwo z „RR” widać z każdej perspektywy.
Dzięki redukcji do tego, co niezbędne, nowy S 1000 R oferuje nieznaną dotychczas dynamikę jazdy. Zoptymalizowana pod kątem elastyczności moc maksymalna wynosząca 121 kW (165 KM) przy bezkonkurencyjnie niskiej masie własnej na poziomie 199 kg, standardowy ABS Pro, dynamiczna kontrola trakcji (DTC), pełne oświetlenie diodowe i wiele innych rozwiązań sprawia, że nowe S 1000 R po raz kolejny wyznacza standardy w segmencie Dynamic Roadster.
Nowo opracowany, lżejszy o 5 kg napęd zaczerpnięty z S 1000 RR z dostosowanymi przełożeniami skrzyni biegów, zoptymalizowaną mocą w średnim zakresie obrotów i kontrolą momentu hamującego silnika (MSR) jako wyposażenie dodatkowe.
BMW Motorrad – zimowanie motocykla
Rzędowa jednostka czterocylindrowa bazuje na silniku S 1000 RR i dostarcza moc 121 kW (165 KM) przy 11 000 obr/min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 114 Nm przy 9250 obr/min. Niezwykle liniowa charakterystyka momentu obrotowego dała jeszcze szerszy, pełniejszy i sprzyjający płynnej jeździe zakres obrotów. Aby obniżyć hałas i zużycie paliwa, a także prędkość obrotową, zwłaszcza przy prędkościach autostradowych, biegi 4., 5. i 6. mają teraz dłuższe przełożenia. Oprócz płynniejszego i samowspomagającego sprzęgła antyhoppingowego nowy S 1000 R jest po raz pierwszy opcjonalnie wyposażony w kontrolę momentu hamującego silnika (MSR). Sterowany elektronicznie układ MSR zapobiega blokowaniu tylnego koła na skutek gwałtownego ujęcia gazu lub redukcji biegu.
Zupełnie nowe, lżejsze zawieszenie bazujące na S 1000 RR z Flex Frame, kinematyką Full Floater Pro, wahaczem oraz zoptymalizowaną ergonomią.
Zawieszenie, podobnie jak cały motocykl, zostało mocno odchudzone. Rama i wahacz bazują na S 1000 RR i są teraz znacznie lżejsze niż w poprzednim modelu. Jednocześnie w tzw. ramie Flex Frame silnik pełni funkcję nośną w znacznie większym zakresie niż dotychczas. Zaletą nowej ramy jest także bardzo wąska konstrukcja. Zmniejsza to znacznie szerokość motocykla w obszarze kolan, oferując tym samym jeszcze bardziej zrelaksowaną pozycję jazdy i jeszcze większą swobodę ruchu. Ergonomiczne modyfikacje umożliwiają teraz regulację zacisku kierownicy. Standardowo dostępne są dwie pozycje: 0 mm oraz +10 mm do przodu. Opcjonalnie oferowane są również kierownice wyższe o 10 mm, które można również ustawiać w pozycji 0 mm lub +10 mm w kierunku jazdy.
Wahacz został przejęty z S 1000 RR, a kolumna resorująca z kinematyką Full Floater Pro znajduje się teraz znacznie dalej od osi obrotu wahacza i silnika. Zapobiega to niepożądanemu nagrzewaniu od silnika i zapewnia jeszcze stabilniejsze właściwości w różnych temperaturach i jeszcze bardziej stałe tłumienie. W połączeniu z wahaczem zaczerpniętym z wyścigów daje to większą przyczepność i oszczędza oponę.
Trzy tryby jazdy, układ dynamicznej kontroli trakcji (DTC) i ABS Pro w standardzie. Wyposażenie dodatkowe „Tryby jazdy Pro” z ustawieniem „Dynamic Pro”, dynamiczna kontrola hamulców (DBC), kontrola momentu hamującego silnika (MSR), „Engine Brake” i „Power Wheelie”.
Nowy S 1000 R jest standardowo wyposażony w dynamiczną kontrolę trakcji DTC, ABS Pro o zoptymalizowanym działaniu w przechylach oraz trzy tryby jazdy „Rain”, „Road” i „Dynamic”. W ramach wyposażenia dodatkowego „Tryby jazdy Pro” dostępny jest również w pełni konfigurowalny tryb „Dynamic Pro” ze szczególnie rozbudowanymi opcjami regulacji. „Tryby jazdy Pro” w nowym S 1000 R oferują również funkcję „Engine Brake” z funkcją kontroli momentu hamującego silnika (MSR) i funkcją „Power Wheelie”. W ramach wyposażenia dodatkowego „Tryby jazdy Pro” wspiera kierowcę przy nagłym hamowaniu również dynamiczna kontrola hamulców DBC (Dynamic Brake Control).
Wielofunkcyjny zestaw wskaźników z wyświetlaczem TFT o przekątnej 6,5 cala zapewnia najlepszą czytelność i maksymalną różnorodność informacji.
Zestaw wskaźników nowego S 1000 R również został przejęty z S 1000 RR. Oprócz szerszego zakresu funkcji i informacji szczególny nacisk położono na najlepszą czytelność. Dzięki dużym wymiarom wyświetlacz jest łatwo czytelny i optymalnie wyświetla wszystkie informacje – nawet w trudnych warunkach oświetlenia. Oferuje indywidualne wskazania do różnych zastosowań. Na przykład ekran Pure Ride dostarcza wszystkich informacji niezbędnych do zwykłej jazdy na drodze, a ekran Core wyświetla wskazania pochyleń, hamowania i kontroli trakcji. W wyposażeniu standardowym jest moduł Bluetooth do połączenia smartfona dla wygodnej nawigacji aplikacją. Obsługa wyświetlacza TFT odbywa się z kierownicy za pomocą multikontrolera. W połączeniu z opcjonalnym pakietem M dostępny jest trzeci ekran Core ze wskazaniem paskowym i laptimerem.
Nowy reflektor diodowy i wydajne oświetlenie diodowe w wyposażeniu standardowym. Reflektor Pro z adaptacyjnym światłem zakrętowym i charakterystyczną listwą świetlną z funkcją światła dziennego jako fabryczne wyposażenie dodatkowe.
Lampy nowego S 1000 R działają w najnowocześniejszej technologii diodowej. Obejmują one nowy, charakterystyczny diodowy reflektor główny ze zoptymalizowanym światłem mijania i światłem drogowym. Również kierunkowskazy i lampy tylne działają w technologii diodowej. Tylne kierunkowskazy zostały przejęte z S 1000 RR i mają zintegrowaną funkcję świateł pozycyjnych i świateł stop. Przednie kierunkowskazy są „ukryte” na widelcu. Adaptacyjne światło zakrętowe jako część reflektora Headlight Pro, dostępnego w ofercie fabrycznego wyposażenia dodatkowego zapewnia jeszcze większe bezpieczeństwo podczas jazdy w nocy. W tym przypadku na zakrętach zapalają się dodatkowe moduły diodowe. Sterowanie zależnie od nachylenia zapewnia lepsze oświetlenie jezdni na zakrętach, a tym samym większe bezpieczeństwo po zmroku.
Nowa, jeszcze bardziej dynamiczna stylistyka w atrakcyjnym kolorze podstawowym i dwóch ekskluzywnych wariantach.
Również w najnowszej edycji S 1000 R wyraźnie nawiązuje wyglądem do swojego supersportowego odpowiednika, S 1000 RR, ale ma charakter dynamicznego roadstera. Jeszcze wyraźniejsza sylwetka „tył w górę – przód w dół” sprawia, że S 1000 R z elementami karoserii prezentuje się ofensywnie i dynamicznie. Sportowy i dynamiczny charakter nowego S 1000 R widać również w koncepcji kolorystycznej. Oprócz podstawowego koloru niemetalizowanego Racing Red opcjonalnie oferowany jest wariant Style Sport oraz pakiet M z dodatkowymi elementami wyposażenia.
Najważniejsze cechy nowego BMW S 1000 R:
- O 5 kg lżejszy, nowo opracowany czterocylindrowy silnik rzędowy oparty na S 1000 RR z dodatkowo zoptymalizowaną mocą w średnim zakresie obrotów i lepszymi właściwościami jezdnymi oraz innymi przełożeniami biegów 4-6.
- Najlżejszy Dynamic Roadster w swojej klasie: redukcja masy o 6,5 kg do 199 kg masy własnej i 202 kg z pakietem komfortu i dynamiki. Pakiet M dodatkowo obniża masę pojazdu o 4,8 kg (2 kg z kutymi obręczami kół, 3,7 kg z karbonowymi obręczami kół).
- Solidna moc i moment obrotowy: 121 kW (165 KM) przy 11 000 obr/min i 114 Nm przy 9250 obr/min.
- Co najmniej 90 Nm momentu obrotowego w zakresie od 5500 do 12 000 obr/min. Ponad 80 Nm już od 3000 obr/min.
- Liniowa charakterystyka momentu obrotowego: jeszcze lepsze właściwości jezdne w całym zakresie obrotów.
- Odpowiednio dopasowane zawieszenie z ramą „Flex Frame” z większą rolą silnika jako elementu nośnego.
- Znacznie lepsza ergonomia dzięki mniejszej szerokości w obszarze kolan za sprawą „Flex Frame”.
- Wahacz z kinematyką Full Floater Pro i nową kolumną resorującą zapewniający jeszcze precyzyjniejszą reakcję i zoptymalizowane prowadzenie tylnego koła.
- Nowy, lżejszy układ wydechowy zgodny z EU5.
- Nowa 6-kierunkowa skrzynka czujnikowa do precyzyjnego określania pochyleń i funkcji Anti Wheelie.
- ABS Pro w wyposażeniu standardowym zapewniający jeszcze większe bezpieczeństwo podczas hamowania, nawet w pochylonej pozycji. Tryb hamowania podczas deszczu z płaskim przyrostem ciśnienia hamowania. ABS Pro w wyposażeniu standardowym zapewniający jeszcze bezpieczniejsze hamowanie na zakrętach.
- Sprawdzona w World Superbike Championship Series dynamiczna kontrola trakcji (DTC) w wyposażeniu standardowym zapewniająca jeszcze większą stabilność podczas przyspieszania.
- Trzy tryby jazdy „Rain”, „Road” i „Dynamic” w wyposażeniu standardowym.
- Funkcja DTC Wheelie w wyposażeniu standardowym.
- Tryby jazdy Pro z dodatkowym ustawieniem „Dynamic Pro” z regulowaną kontrolą Wheelie, kontrola momentu hamującego silnika (MSR), a także Launch Control, Pitlane Limiter i kontrola ruszania pod górę Pro jako fabryczne wyposażenie dodatkowe.
- Kontrola ruszania pod górę w wyposażeniu standardowym.
- Asystent zmiany biegów Pro, zapewniający płynne przełączanie biegów bez sprzęgła jako fabryczne wyposażenie dodatkowe.
- Nowy zestaw wskaźników z doskonale czytelnym wyświetlaczem TFT o przekątnej 6,5 cala, w tym dodatkowe ekrany sportowe, nawigacja strzałkami i funkcje łączności.
- Nowy reflektor diodowy i oświetlenie diodowe w wyposażeniu standardowym.
- Adaptacyjne światło zakrętowe i światło dzienne w reflektorze Headlight Pro jako fabryczne wyposażenie dodatkowe.
- Całkowicie przeprojektowane elementy karoserii w jeszcze bardziej dynamicznej stylistyce.
- Na początku sprzedaży atrakcyjny kolor podstawowy i dwa warianty stylistyczne.
- Szersza oferta oryginalnych akcesoriów BMW Motorrad i wyposażenia dodatkowego, w tym pakiet M, pakiet karbonowy i pakiet frezowanych części jako fabryczne wyposażenie dodatkowe.
Źródło: BMW