Kierownica spełnia dziś wiele funkcji. Służy nie tylko do sterowania samochodem, ale także kryje w sobie poduszkę powietrzną oraz zawiera przyciski dodatkowych opcji pojazdu. Projektanci ŠKODY po trzech latach pracy opracowali innowacyjne rozwiązanie, jakim jest kierownica dwuramienna. Przyjemny dla oka design, ergonomia i łatwość obsługi to tylko kilka spośród jej wielu zalet.
Skonstruowanie kierownicy i zamontowanie jej w różnych modelach samochodów nie jest tak łatwe, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Podczas projektowania kierownic pojawia się wiele trudności. Projektant, który chce wypracować najlepsze rozwiązanie, musi wziąć pod uwagę szereg czynników.
Dwa ramiona ułatwiają prowadzenie pojazdu
– W przeszłości kierownice były dość prostymi urządzeniami, które służyły jedynie do kierowania samochodem. Obecnie jednak zawierają one również poduszkę powietrzną i różne elementy sterujące technologią pojazdu oraz systemami bezpieczeństwa – mówi Peter Olah, projektant ŠKODY. – Kiedy skręcasz kierownicą, wygodniej jest gdy ma ona jak najmniej ramion – dodaje.
– Od dawna marzyliśmy o kierownicy dwuramiennej, a teraz naszym inżynierom udało się stworzyć dla niej wystarczająco mocną konstrukcję. Układ kierowniczy jest w pewnym sensie centralnym elementem wnętrza. To jedno z niewielu miejsc, w których możemy umieścić logo firmy, więc jest dla nas niezwykle ważnym elementem designu samochodu – mówi Marwan Khiat, manager ds. projektowania wnętrz. Objaśnia też dodatkowe funkcje urządzenia. – W sumie stworzyliśmy 14 przycisków do sterowania opcjami samochodu i dwa obrotowe kontrolery, które wyglądają prawie jak biżuteria.
Ergonomiczna, wygodna i intuicyjna w obsłudze
Rozmieszczenie elementów sterujących jest spójne z logiką zastosowaną przez ŠKODĘ w poprzednich wersjach projektowych, z wyjątkiem bardziej charakterystycznych elementów obrotowych. Poziome przedłużenie obrotowych urządzeń sterujących łączy się z innymi liniami wewnętrznymi. Kierownica jest niezwykle ergonomiczna, a obsługa elementów sterujących intuicyjna. Ogólny układ elementów gwarantuje kierowcy, że zawsze jest świadomy kąta skręcenia kierownicy. Dlatego w dolnej części kierownicy znajduje się małe trzecie ramię.
– To interesująca funkcja sprzyjająca lepszej orientacji, która działa zarówno optycznie, jak i dotykowo. Co więcej, w przyszłości będziemy mogli zastosować ją w różnych wersjach kierownicy – wyjaśnia Olah.
Ponadto konstrukcja ta umożliwiła przygotowanie wersji kierownicy z trzecim ramieniem. Jest ona przeznaczona do sportowych modeli ŠKODY, czyli samochodów RS oraz wersji Sportline i Monte Carlo.
– Cykl życia kierownicy jest dłuższy niż samochodu. Kierownice są używane przez dziesięć lat lub nawet dłużej. Posiadanie różnych wersji pozwala nam dostosować ich wygląd do gustów i wymagań kierowców oraz dopasować kierownicę do różnych wnętrz – wyjaśnia Khiat.
Trzy lata przygotowań
Nowa dwuramienna kierownica została po raz pierwszy zaprezentowana w ŠKODZIE OCTAVIA czwartej generacji. Później trafiła również do innych modeli marki. Jest ona ergonomiczna, ma nowoczesny wygląd i wiele wariantów, w tym sportową wersję trójramienną, dostępną w nowych modelach ŠKODY jako opcja.
ŠKODA testuje wodoszczelność samochodów w nowoczesnym laboratorium
Marka pracowała nad dwuramienną kierownicą przez około trzy lata. Między powstaniem pierwszych szkiców, a skonstruowaniem prototypów urządzenia minęło około półtora roku, a testowanie zajęło mniej więcej tyle samo czasu. W trakcie opracowywania powstało około dziesięciu różnych wersji kierownicy. Dopracowano je tak, aby uzyskać idealny kształt i właściwe ustawienie elementów sterujących łatwo dostępnych dla palców kierowcy.
– Choć wiele możemy zrobić w środowisku wirtualnym, realne modele nadal są dla nas kluczowe – mówi Olah przyznając, że projektowanie komputerowe ma swoje ograniczenia. Tylko chwycenie urządzenia dłońmi pozwala we właściwy sposób wypróbować jego kształt i ergonomię, poczuć jego powierzchnię i przetestować różne funkcje.