Rosjanie rozpoczęli prace nad projektem małego i taniego samochodu już w 1956 roku. Prototyp pod nazwą Moskwicz 444 był gotowy w 1957 roku i nie jest tajemnicą, że był wzorowany na włoskiej legendzie Fiacie 600. Produkcję rozpoczęto 25 października 1960 roku w ukraińskiej fabryce ZAZ w Zaporożu.
W owych czasach nie tylko Rosjan nie było stać na własny samochód. Pobieda, Moskwicz czy Wołga były dla większości poza finansowych zasięgiem. Stąd też zapadła decyzja o stworzeniu auta umożliwiającego rozwój masowej motoryzacji.
Pierwszy prototyp Moskwicz 444 z napisem 650 (pojemność silnika) nie urkywał inspiracji włoskim Fiatem 600. Jednak dzieło rosyjskich konstruktorów miało wiele innych rozwiązań, z czterocylindrowym silnikiem widlastym chłodzonym powietrzem o pojemności skokowej 746 cm³ i mocy 23 KM, współpracujący z czterobiegową przekładnią manualną. Auto o masie 650 kg miało długość 3330 mm, szerokość 1395 mm i wysokość 1450 mm, przy rozstawie osi 2023 mm. Jedną z jego poważniejszych wad była wyjątkowo mała pojemność bagażnika (100 l), co spowodowane było umieszczenie w nim 30 l zbiornika paliwa.
Klasyk tygodnia – Tatra 87 z 1941 r., którą jeździł Reichsführer-SS Heinrich Himmler
W latach 1960-1994 wyprodukowano 3 422 444 egz., a produkcję ukończono 1 lipca 1994 roku. Pierwszym modelem był ZAZ 965, który kilkakrotnie był modernizowany (design, mocniejsza jednostka napędowa). Producent także wyeksportował ok. 5 tys. tysięcy sztuk do krajów europejskich pod nazwą Jałta i Eliette.
Źródło: ZAZ, Wikipedia