Z danych Jato Dynamics wynika, że w pierwszej połowie 2019 roku udział SUV-ów w sprzedaży nowych samochodów na świecie wyniósł 34,3% . Na drugim miejscu pod względem popularności – z wynikiem 14,7% – znalazły się samochody kompaktowe. Fakt, że pod hasłem „SUV” kryją się auta różnej wielkości nie umniejsza ich rynkowego sukcesu. Trend ten doskonale rozumieją producenci samochodów – najwięksi oferują SUV-y w wielu segmentach.
Czy wprowadzanie na rynek elektrycznych SUV-ów może wpłynąć na zwiększenie sprzedaży samochodów zasilanych energią elektryczną? Na razie ich oferta jest ograniczona, co powoli zaczyna się zmieniać. Producenci rozumieją, że w gamie samochodów elektrycznych muszą mieć SUV-y. Dlaczego? Na to pytanie częściowo odpowiada najnowsze badanie przeprowadzone przez InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen.
Zdaniem ankietowanych osób SUV-y pod wieloma względami przewyższają innego rodzaju samochody osobowe. W pytaniu „Jakie są Twoim zdaniem największe przewagi samochodów typu SUV nad innymi typami samochodów?” 35% badanych wskazuje na większy komfort jazdy, 31% na większe bezpieczeństwo, 29% na przestronne wnętrza oraz lepszą widoczność i pozycję za kierownicą, a co piąty (21%) na uniwersalność. Tylko co dziesiąty ankietowany (9%) nie dostrzega przewag SUV-ów nad innymi samochodami.
Czy zatem poszerzenie oferty samochodów elektrycznych o elektryczne SUV-y mogłoby zwiększyć popularność samochodów elektrycznych w Polsce? 38% respondentów badania twierdzi, że raczej tak, a 14% – zdecydowanie tak, co daje skumulowany wynik odpowiedzi pozytywnych na poziomie 52%. 21% ankietowanych osób jest przeciwnego zdania (6% – „zdecydowanie nie”; 15% – „raczej nie”), a pozostali (27%) zaznaczyli odpowiedź „trudno powiedzieć”.
Samochody miejskie kontra SUV-y
Z badania wynika również, że przy wyborze auta elektrycznego, to nie SUV-y są pierwszym wyborem, mimo ich przewag. Na pytanie „Jakiego rodzaju samochody elektryczne najbardziej cię przekonują i zachęcają do zakupu?” 40% badanych odpowiedziało, że są to małe samochody miejskie. SUV-y i crossovery wskazało 27% badanych (nieduży SUV lub crossover – 15%; średni lub duży SUV – 12%), a dla 23% najbardziej przekonujące okazują się średniej wielkości samochody kompaktowe. Kolejność wygląda inaczej, jeśli weźmie się pod uwagę zamiary tych ankietowanych, którzy planują zakup samochodu na prąd.
Volkswagen ID.4 w wersji specjalnej 1ST już dostępny do zamawiania w Polsce
Rozważanie zakupu samochodu elektrycznego w najnowszym badaniu deklaruje co piąty ankietowany (21%). Wśród nich największą grupę (36%) stanowią ci, którzy rozważają zakup SUV-a (20% – nieduży SUV lub crossover, 16% – średni lub duży SUV). Zakup elektrycznego auta miejskiego rozważa 32%, a co czwarta osoba z tej grupy (25%) pod uwagę bierze średniej wielkości samochód kompaktowy. Pozostali rozważają zakup elektrycznej limuzyny (6%) lub innego typu pojazdu (1%).
Wynik osiągnięty przez SUV-y pokrywa się z danymi IBRM Samar, dotyczącymi sprzedaży nowych aut w Polsce w pierwszych dwóch miesiącach tego roku, kiedy pandemia nie miała jeszcze wpływu na zachowania konsumenckie. Wynika z nich, że 40% wszystkich nowych samochodów wyjeżdżających z polskich salonów stanowiły właśnie SUV-y. Wygląda na to, że w przyszłości, gdy oferta samochodów elektrycznych będzie rozszerzona o modele ze wszystkich segmentów, upodobania Polaków względem aut na prąd będą zbliżone do obecnie panujących względem samochodów spalinowych – SUV-y będą jednym z najistotniejszych elementów oferty.
Krótko po debiucie na polskich drogach elektrycznego kompaktowego ID.3, Volkswagen przedstawił również ofertę ID.4 – pierwszego elektrycznego SUV-a. Samochód ten będzie produkowany i sprzedawany w Chinach, USA i w Europie. ID.4 ma strategiczne znaczenie dla ofensywy Volkswagena w dziedzinie elektromobilności.
Nota metodologiczna
Badanie InsightOut Lab oraz Volkswagena przeprowadzono na panelu Ariadna metodą CAWI na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1069 osób w dniach 9-12 października 2020 r. Kwoty dobrano według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania.
Źródło: Volkswagen / InsightOut Lab