W październiku 2020 r. ruszyły prace nad najnowszym brytyjskim projektem badawczym w zakresie usług autonomicznej mobilności „ServCity”. Projekt ma na celu wsparcie miast w zakresie wykorzystania najnowszych technologii pojazdów autonomicznych oraz ich wdrożenie w złożonym środowisku dużych miast.
Projekt ServCity jest współfinansowany przez państwo i sektor przemysłowy. Wypłaty z rządowego funduszu na rzecz inteligentnej mobilności (Intelligent Mobility Fund) dysponującego łączną pulą środków w wysokości 100 mln funtów i zarządzanego przez Centrum Pojazdów Połączonych i Autonomicznych (Centre for Connected and Autonomous Vehicles — CCAV) będą realizowane przez brytyjską agencję rządową Innovate UK. W okresie 30 miesięcy, konsorcjum złożone z pięciu partnerów – Nissan, Connected Places Catapult, TRL, Hitachi i Uniwersytet w Nottingham – wypracuje spójną strategię mającą na celu wyeliminowanie barier utrudniających wprowadzenie pojazdów autonomicznych na ulicach brytyjskich miast.
ServCity korzysta z doświadczenia i wiedzy zdobytej w trakcie realizacji projektu HumanDrive. Zakończony w lutym tego roku projekt dotyczył technologii jazdy autonomicznej. Kładł szczególny nacisk na poruszanie się pojazdów po drogach podmiejskich i autostradach oraz uwzględniał specyficzne wyzwania napotykane na brytyjskich drogach, jak skomplikowane ronda i szybkie drogi podmiejskie bez oznakowania pionowego i poziomego, a często nawet bez krawężników. Jako samochód testowy wykorzystano elektrycznego Nissana LEAF. Zwieńczeniem pracy nad projektem była Grand Drive („wielka jazda”), najdłuższy i najbardziej złożony przejazd samochodu autonomicznego przez Wielką Brytanię na trasie z Cranfield do Sunderland. Dane i doświadczenie zebrane podczas realizacji projektu HumanDrive stanowią nieocenioną pomoc w realizacji nowego przedsięwzięcia.
Dzięki symulacjom na torze testowym, badaniom doświadczeń użytkowników końcowych oraz testom prowadzonym w rzeczywistych warunkach jazdy, projekt ServCity jest w stanie udzielić wyczerpującej odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób miasta mogą wykorzystać potencjał przyszłych rozwiązań w zakresie mobilności i przyspieszyć ich wdrażanie. Skoncentrowany na trzech kluczowych obszarach tj. technologii, ludziach i uniwersalnej elastyczności (skalowalności), ServCity dąży do tego, by doświadczenia użytkowników były jak najbardziej intuicyjne, wszechstronne i „angażujące”.
Brytyjski Minister ds. Biznesu i Przemysłu Nadhim Zahawi powiedział: „Jeżeli społeczeństwo ma korzystać z zalet technologii pojazdów autonomicznych, musimy zadbać o to, aby technologia ta mogła w sposób całkowicie bezpieczny zapanować nad nowoczesnym, tętniącym życiem miastem, z całą złożonością jego środowiska i ze wszystkimi jego barierami.
Wspierany finansowo przez rząd projekt nie tylko sprawi, że samochody autonomiczne będą bardziej przyjazne dla użytkowników, ale również pomoże im przekonać się, że pojazdy te będą w stanie szybko i bezpiecznie reagować na wszelkiego rodzaju wyzwania, z którymi przyjdzie im się zmierzyć na drodze”.
Bob Bateman, kierownik projektu z Nissana wyjaśnia: „Jesteśmy dumni z udziału w projekcie ServCity. Możliwość wykorzystania Nissana LEAF z napędem w 100% elektrycznym jako pojazdu testowego stanowi dla nas ekscytującą perspektywę. Zgodnie z wizją Nissan Intelligent Mobility, mobilność jutra, do której dążymy, ma być w większym stopniu elektryczna, autonomiczna i połączona. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z pozostałymi partnerami ServCity, z którymi wspólnie będziemy realizować ten cel”.
Edward Mayo, kierownik projektu z Connect Places Catapult powiedział: „Connected Places Catapult wspiera organizacje w korzystaniu z nowopowstających technologii i rozwijaniu nowych usług. ServCity jest doskonałym przykładem tego, jak możemy wprowadzić autonomiczne pojazdy na szeroką skalę, aby osiągnąć cel inteligentnej mobilności i poprawić przepływ zarówno osób, jak i towarów”.
Lucien Linders, dyrektor generalny TRL dodaje: „Jako światowy lider w tworzeniu rozwiązań przyszłości dla transportu, TRL skupia cały swój wysiłek na działaniach na rzecz opracowania bezpiecznych systemów, które byłyby dostępne dla każdego. Wykorzystując infrastrukturę i urządzenia monitorujące, którymi dysponuje nasze londyńskie laboratorium Smart Mobility Living Lab, jesteśmy w stanie przeprowadzić analizę funkcjonowania usług w zakresie autonomicznej mobilności w złożonym środowisku miejskim, a także dokonać oceny płynących z nich korzyści. Jesteśmy dumni, mogąc zaoferować naszą fachową wiedzę i doświadczenie jako wkład w realizację tego przełomowego projektu, jakim jest ServCity”.
Nick Blake, główny strateg ds. innowacji z Hitachi wyjaśnia: „Zespół europejskiego ośrodka badawczo-rozwojowego firmy Hitachi koncentruje się na rozwiązywaniu złożonych kwestii technicznych związanych z jazdą autonomiczną w zatłoczonym środowisku miejskim. Naszym zadaniem w ramach projektu ServCity jest opracowanie technologii umożliwiającej przewidywanie – i bezpieczne reagowanie – na inne poruszające się po drogach obiekty, takie jak piesi, rowerzyści i samochody, a także dostarczanie dokładnych i niezawodnych rozwiązań lokalizacyjnych”.
Nissan LEAF z najwyższą wartością rezydualną wśród samochodów elektrycznych
Gary Burnett z Katedry Czynników Ludzkich w Systemach Transportowych, członek Zespołu ds. Badań nad Czynnikami Ludzkimi na Uniwersytecie w Nottingham powiedział: „Nasz zespół wnosi wiedzę specjalistyczną w zakresie badań użytkowników i ich analizy w celu oceny interakcji między człowiekiem a komputerem. Jesteśmy podekscytowani naszą rolą w projekcie ServCity, która polega na opracowywaniu teorii, modeli oraz metod w oparciu o doświadczenia użytkowników pojazdów. W tym celu możemy zapewnić, że projekt i wdrażanie usług realizowanych przez pojazdy autonomiczne będą ukierunkowane na użytkownika, z uwzględnieniem rzeczywistych potrzeb konsumentów”.
Andrew Hart, dyrektor SBD Automotive wyjaśnia: „Robotaxi, czyli autonomiczne taksówki, mogą radykalnie odmienić oblicze mobilności, zarówno z punktu widzenia konsumentów, jak i miast, które będą korzystały z ich usług. U podstaw transformacji leży doświadczenie użytkownika ‒ zadaniem operatorów będzie umiejętne pogodzenie oczekiwań klientów z realnymi możliwościami technologicznymi. Firma SBD jest dumna z udziału w projekcie ServCity, do którego wnosimy ogromne doświadczenie praktyczne, zdobyte przez lata współpracy z producentami pojazdów. Naszym celem jest udzielenie pomocy i wsparcia w zakresie definiowania i testowania różnych strategii, pozwalających na zapewnienie bezproblemowego korzystania z usług Robotaxi”.
Źródło: Nissan