Na prawie 600 stronach przeczytamy nie tylko o legendarnych SAM-ach, kolejnych wcieleniach Warszawy, ale przede wszystkim o wielu projektach, które mogły, ale nigdy nie trafiły na taśmę produkcyjną.
Tu już cytujemy za Autorem. “Historia polskiej motoryzacji odnotowała przynajmniej kilkadziesiąt takich pojazdów fabrycznych, bądź powstałych w instytutach naukowych. Do tego należałoby dodać nawet kilkaset aut skonstruowanych amatorsko i prywatnie w jednym egzemplarzu przez polskich techników i inżynierów. Kolejna liczną grupę stanowiły auta zbudowane do celów sportowych.
Należy dodać, iż do prawie wszystkich tych nieseryjnych konstrukcji, jakie powstały na terenie Polski w latach 1945-1990, wykorzystywano jednostki napędowe pochodzące z produkcji masowej. Nieseryjne były podwozia i karoserie. Czasami modyfikowano układ przeniesienia napędu. Były także próby budowy własnych silników.
Pierwsze polskie prototypy samochodów osobowych z lat 50. I 60. Konstruowano metodą prób i błędów, przy wykorzystaniu części i zespołów już istniejących seryjnych pojazdów jak m.in. Warszawy, Syreny, DKW, IFA F8 i F9 czy Aero. Ta metoda pracy konstruktorskiej sprawiała, że pojazdy te miały liczne wady, były awaryjne i często wręcz karykaturalne, zarówno pod względem estetycznym, jak i technicznym.
W czasach PRL fabryczne prototypy w Polsce spełniały bardzo ciekawą rolę, zupełnie odmienną od tej, jaką odgrywają dziś lub odgrywały wówczas, ale w krajach Europy Zachodniej. U nas prototypy powstawały na zasadzie „sobie a muzom” lub na potrzeby propagandowe.”
W książce znajdziemy wiele dotychczas mało znanych zdjęć i projektów graficznych. Poznamy także nieznane historie projektów, które mogły zmienić bieg historii polskiej motoryzacji.
Tak o swojej książce mówi Tomasz Szczerbicki: „Książka „Prototypy” jest 30 w moim dorobku. Poprzednie publikacje można zobaczyć tu: http://tomasz-szczerbicki.pl/moje-ksiazki/ . Od wielu lat przymierzałem się do tego tematu mimo braku źródłowych informacji. To duży problem dla autora i zarazem wielka strata dla naszej historii. Pisze o tym w książce. Po 1990 roku kilka kluczowych dla tego tematu zbiorów archiwalnych zamiast zostać przekazane do archiwum państwowego zostało po prostu zniszczone. Wydłużyło i utrudniło to pracę nad książką gdyż informacje o każdym kolejnym wątku trzeba było szukać i weryfikować w różnych miejscach, najczęściej w archiwach rodzinnych współtwórców poszczególnych pojazdów.
Kolejna sprawa to moje założenie, aby każdy opisywany pojazd pokazać również na fotografii. Udało mi się to osiągnąć w 90%, co uważam za sukces. Zdobywanie zdjęć i rysunków konstrukcyjnych było bardzo czasochłonne i gdy się nad tym zastanawiam, uzmysławiam sobie, że fotografie wykorzystane w tej książce zbierałem przez ostanie 20 lat.
Temat książki – samochody prototypowe i amatorskie SAM-y – był u nas dotychczas opracowywany tylko fragmentarycznie i pobieżnie. Uznałem, że dobrym pomysłem byłoby zebrać wszystko razem i zamieścić w jednej książce. Jak widać udało się to zrobić, choć mam świadomość, że ten temat nadal kryje sporo niewiadomych / zapomnianych faktów.
Chciałbym aby ta książka stała się przyczynkiem do rozpoczęcia w mediach szerokiej dyskusji na temat naszego dorobku konstrukcyjnego z lat 1945 – 1990. Wydaje mi się, że byłoby to szczególnie cenne dla ludzi młodych i osób w średnim wieku. Warto uzmysłowić sobie, że osoby 30 – 35 letnie nie pamiętają specyficznych realiów PRL-u.
Chciałbym również aby znalazł się światły wydawca zainteresowany tematami polskich samochodów prototypowych z lat 1900 – 1939 oraz prototypowych motocykli, zwłaszcza z lat 1945 – 1990. To tematy również mało znane u nas, a bardzo ciekawe i ważne dla naszej kultury technicznej.
Mam nadzieje, że moja książka „Prototypy” będzie dla czytelnika ciekawą i pouczającą lekturą.”
To tylko zapowiedź tego, co znajdziemy w tej wyjątkowej książce, którą każdy pasjonat polskiej motoryzacji powinien mieć w swojej domowej biblioteczce. Gorąco zachęcamy do pasjonującej lektury!
Tomasz Szczerbicki, SAMOCHODY w PRL – rzecz nie tylko o motoryzacji…PROTOTYPY, Wydawnictwo Vesper 2020
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…