Tegoroczny październik przynosi nam dwie okazje do świętowania – 30. rocznica zjednoczenia Niemiec i 30 lat produkcji Opla w Eisenach. Pierwszym kierowcą pierwszego Opla z Eisenach — modelu Vectra 1.6i — był niemiecki kanclerz Helmut Kohl, który zjechał nim z linii produkcyjnej w dniu 5 października 1990 r. Firma Opel była jedną z pierwszych, które zobowiązały się do stworzenia nowych, obiecujących miejsc pracy w Niemczech Wschodnich.
Przez prawie dwa lata w hali produkcyjnej dawnej fabryki samochodów AWE około 200 pracowników produkowało rocznie 10 000 sztuk tego udanego modelu z segmentu średniego. W obecny zakład w Turyngii, otwarty w 1992 r., zainwestowano ponad 1,5 mld euro.
„Jesteśmy bardzo dumni z naszego zespołu w Eisenach i doskonałej pracy, jaka jest tu wykonywana od 30 lat” — powiedział dyrektor generalny firmy Opel, Michael Lohscheller. „Zarówno Vectra, Astra, Corsa, ADAM, jak i obecnie Grandland X – wszystkie samochody z linii produkcyjnej w Eisenach mają tę samą, charakterystyczną dla zakładu wysoką jakość. Inwestując w Turyngii, mamy również istotny wkład w budowanie jedności Niemiec”.
Od pierwszego dnia firma Opel konsekwentnie wdrażała w Eisenach nowy system produkcji. Fabryka w Turyngii, zorganizowana zgodnie z zasadami lean manufacturing i wyposażona w najnowocześniejsze systemy, pracuje z wyjątkowo dużą wydajnością i gwarantuje wysoką jakość. W zeszłym roku przeprowadzono w niej szeroko zakrojone prace modernizacyjne pod kątem wdrożenia platformy EMP2 Groupe PSA. Zmieniono prawie wszystko. Między innymi całkowicie zmodernizowano etap łączenia podwozia z nadwoziem oraz wprowadzono bardziej wydajny i przyjazny dla środowiska proces lakierowania.
Gruntowna modernizacja, a także produkcja Opla Grandlanda X nie tylko zapewniają zakładowi zrównoważoną przyszłość, ale stanowią również ważny filar ofensywy elektryfikacyjnej Opla. Ten udany SUV — zarówno jako hybryda plug‑in, jak i z klasycznym silnikiem spalinowym — powstaje właśnie w Eisenach.
Zakłady Opla w Eisenach powstały z inicjatywy Wolframa Liedtke i Louisa R. Hughesa. Liedtke, dyrektor zarządzający fabryki samochodów w Eisenach (AWE) oraz Hughes, ówczesny dyrektor generalny firmy Opel, opowiedzieli się za tą lokalizacją pomimo zdecydowanego oporu, ponieważ NRD‑owski kombinat samochodowy miał wobec AWE zupełnie inne plany. Od dłuższego czasu nie mogły się one jednak wykrystalizować, a co za tym idzie przyszłość załogi w Eisenach była niepewna. W tej sytuacji firma Opel przedstawiła przekonującą koncepcję. Następnie Liedtkemu udało się opuścić kombinat i znaleźć własny sposób na zakład w Eisenach.
Pracownicy w pełni poparli Liedtkego i stanowczo opowiedzieli się za swoim zakładem, widząc w nim swoją przyszłość. Na wszystkich posiedzeniach załogi w 1990 r. decyzje były podejmowane w sposób demokratyczny. Członek Zarządu Opla, Hughes, specjalnie przyjechał do fabryki i udzielał odpowiedzi na wszystkie pytania pracowników, którzy następnie znaczącą większością zagłosowali za zaangażowaniem się firmy Opel.
Od tamtej pory wydarzenia toczyły się naprawdę szybko, zawsze pod hasłem „Opel liczy na Eisenach”. Opel jako pierwszy europejski producent wprowadził w Eisenach zupełnie nowe metody produkcji. Opierają się one na pięciu podstawowych zasadach: zaangażowanie pracowników, ciągłe doskonalenie, zapewnienie jakości od samego początku, standaryzacja i krótkie czasy realizacji dzięki doskonale zorganizowanej logistyce.
Od samego początku Opel w Eisenach ustanowił również najwyższe standardy w dziedzinie zarządzania środowiskowego. Recykling zapewniający ponowne wykorzystanie pozostałości produkcyjnych, czy też nowoczesna, spełniająca najwyższe wymagania oczyszczalnia zakładowych ścieków to tylko dwa przykłady tego zrównoważonego systemu.
Źródło: Opel
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…