Pięć generacji, z których najnowsza stała się prawdziwym Europejczykiem. Każda z nich ma swoją historię, bo powstawała w różnych stronach świata. Druga i trzecie produkowana była w brytyjskim Sunderland, ale czwarta do Europy ponownie importowana była z Azji. Nissan docenił znaczenie tego modelu i najnowszą generację zaprojektował specjalnie dla Europy.
Już w założeniu Nissan Micra miał być samochodem typowo miejskim. Pierwsza generacja (K10), która zadebiutowała w 1982 roku pod nazwą Nissan March (nazwa eksportowa Micra) była produkowana w wersji 3- i 5-drzwiowej hatchback. Auto miało długość 3650 mm i bagażnik o pojemności 202 l, który można było powiększyć po złożeniu tylnych siedzeń do 965 l.
Druga generacja (K11), której produkcję na rynek europejski rozpoczęto w brytyjskim Sunderland w 1992 roku, może poszczycić się największym sukcesem w postaci tytułu Car of the Year 1993. Gamę jednostek napędowych wzbogacił diesel o pojemności skokowej 1527 cm3 koncernu PSA.
Trzecia generacja (K12) poza nowym i kontrowersyjnym designem nadwozia, otrzymała zmodernizowane silniki silniki o pojemności skokowej 1.2 i 1.4 l oraz wprowadzono później jednostkę o pojemności 1.6 l. Model był produkowany w Japonii i Wielkiej Brytanii.
Niespodziewanie czwarta generacja (K13), która skonstruowana została na nowej platformie w Japonii, na rynki europejskie produkowana była w Indiach i nie cieszyła się zbyt dużym zainteresowaniem.
Zapewne dlatego japoński producent podjął decyzję o stworzeniu Micry specjalnie dla Europy. I jak się wydaje piąta generacja (K14) jest prawdziwym strzałem w dziesiątkę.
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 140 KM Tekna – ekonomiczny SUV
Piąta generacja zadebiutowała w 2016 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Paryżu i jest modelem zaprojektowanym specjalnie dla Europy. Auto produkowane w wersji 5-drzwiowej hatchback ma długość 3999 mm (w porównaniu z K10 +349 mm) i bagażnik o pojemności 300 l (+98 l). W ramach koncernowych zmian produkcję tego modelu ulokowano we francuskiej miejscowości Flins-sur-Seine.
Generacja | Okres produkcji | Długość (mm) | Szerokość (mm) | Wysokość (mm) | Rozstaw osi (mm) | Bagażnik (l) |
K10 | 1982-1992 | 3650 | 1560 | 1394 | 2300 | 203-965 |
K11 | 1992-2007 | 3720 | 1585 | 1440 | 2360 | 206/215-960 |
K12 | 2003-2010 | 3719 | 1660 | 1540 | 2430 | 251-982 |
K13 | 2010-2018 | 3780 | 1665 | 1515 | 2450 | 265-1132 |
K14 | 2016-obecnie | 3999 | 1743 | 1455 | 2525 | 300-1001 |
Nissan Micra IG-T 100 XTRONIC – nowoczesny design
Wraz z wprowadzeniem do oferty piątej generacji Nissana Micra, producent zdecydował się na radykalne zmiany tego powszechnie lubianego modelu. Tym razem ukierunkowano go na europejskiego użytkownika, który co prawda lubi japońskie auta, ale te bardziej zeuropeizowane. Przede wszystkim zmieniła się stylistyka designu nadwozia i wnętrza, które stały się bardziej futurystyczne i dostosowane do powszechnych trendów już wcześniej wykorzystywanych przez konkurencję. To m.in. usytuowanie klamek tylnych drzwi oraz wystające poza gabaryty nadwozia tylne światła zespolone. Natomiast design przedniej części nadwozia kontynuuje najnowszą stylistykę marki. Nadwozie z mocno pochyloną maską silnika i przednią szybą ma przyjemnie dynamiczny charakter podkreślony chromowanym grillem w układzie V, dużymi reflektorami i lakierowanymi na czarno 17-calowymi czarnymi obręczami kół z metali lekkich i listwami na drzwiach.
Może podobać się wnętrze pojazdu, w którym designerzy zagrali radosnymi barwami, które tworzę niepowtarzalny klimat. Czujemy się w nim jak w pudełku z zabawkami.
Nowa jest konsola centralna oraz zmienione kształty mają wywietrzniki, zmodyfikowano również wygląd zegarów i wskaźników. Wewnątrz mamy do dyspozycji złącza AUX, USB oraz nowe gniazdo 12 V. W wyposażeniu dodatkowym oferowany jest system nawigacji NissanConnect z 5,8-calowym wyświetlaczem dotykowym oraz system wspomagania parkowania z kamerami.
Nissan Micra IG-T 100 XTRONIC – trzycylindrowa jednostka napędowa z automatyczną przekładnią
Testowany egzemplarz napędzany był trzycylindrowym silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem o mocy 100 KM, współpracującym z bezstopniowa przekładnią CVT. To z całą pewnością niemalże idealne połączenie, które sprawdzi się w aglomeracji miejskiej. Ten silnik może wielu zaskoczyć swoimi dynamicznymi reakcjami. Od 0 do 50 km/h przyspiesza wyjątkowo żwawo. Praca trzech cylindrów nie generuje zbyt dużo hałasu podczas szybkiej jazdy autostradą. Jednak zużycie paliwa podawane przez producenta znacznie odbiega od rzeczywistego, które podczas jazdy miejskiej potrafi osiągnąć nawet 9 l/100 km, a w trasie średnio 6,8 l/100 km.
Nissan Micra IG-T 100 XTRONIC – podsumowanie
Miejski model Nissana z całą pewnością zasługuje na uwagę. Ma ciekawy design nadwozia i wnętrza, w miarę wygodne i funkcjonalne wnętrze,w którym bez problemów mogą podróżować cztery dorosłe osoby. Co prawda pewne ograniczenia nad głowami dotyczą zbyt wysokich pasażerów zajmujących miejsce na tylnych siedzeniach. Szkoda, że producent nie przewidział do tego auta kierownicy o mniejszej średnicy, bo ta nam wydaje się zbyt duża. Bogata jest także oferta barw nadwozia.
Nissan Micra IG-T 100 XTRONIC – podstawowe dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 999 cm3, TDI, 3-cylindrowy, benzynowy z turbodoładowaniem |
Moc | 100 KM przy 5000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 144 Nm przy 2000 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | automatyczna CVT, napęd przedni |
Prędkość maksymalna | 177 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,0 s |
Średnie zużycie paliwa wg producenta | 5,9-6,1 l/100 km |
Długość | 3999 mm |
Szerokość | 1743 mm |
Wysokość | 1455 mm |
Rozstaw osi | 2525 mm |
Pojemność bagażnika | 300 – 1001 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 41 l |
Masa własna | 1080-1124 kg |
Cena podstawowa wersji ACENTA | 66 560 zł |