Jeżeli lubisz nowoczesne wnętrza i ciekawe rozwiązania, Peugeot Partner zachwyci cię od pierwszego wejrzenia. Później będzie tylko lepiej. Niedawno testowaliśmy Peugeot Riftera, czyli osobową wersję Partnera. Kolejność przypadkowa, aczkolwiek mogłaby się wydawać ryzykowna.Bez obaw. Użytkowy Partner nie ustępuje swojemu osobowemu bratu, choć wszystkiego ma mniej.
Nowoczesny, solidny przód z charakterystycznym grillem, sprawia mocne wrażenie.Krótka, pozioma maska w połączeniu z wysokim dolnym pasem nadwozia i krótkimi zwisami nadają oryginalnego wyglądu. Skośne linie, symetrycznie powtarzające się z przodu i z tyłu samochodu modelują boki nadwozia. Kształt tylnego zderzaka nadaje dolnej części nadwozia muskularny wygląd i zapewnia optymalną ochronę w codziennej eksploatacji.Tylne drzwi podkreślają solidność konstrukcji samochodu.
Peugeot Partner 1,5 BlueHDi 100 KM AsphaltLong – elastyczne wnętrze
Testowany model był w wersji Asphalt Long, czyli z długim rozstawem osi i przeznaczony dla tych, którzy spędzają dużo czasu za kierownicą, pokonując dziennie wiele kilometrów. W środku zastosowano więc lepsze wyciszenie i komfortowe siedzenia. Nowość to system Surround Rear Vision, który pozwala obserwować otoczenie samochodu. Kierowca ma zapewnioną optymalną widoczność z każdej strony, co nie tylko ułatwia prowadzenie, ale również manewrowanie samochodem. Dwie kamery: jedna umieszczona w obudowie prawego lusterka bocznego,a druga w górnej części dwuskrzydłowych drzwi tylnych zapewniają: widok otoczenia z boku samochodu po stronie pasażera, ograniczając martwe pole, oraz widoczność do tyłu, co ułatwia manewrowanie w ciasnych miejscach. Obraz z kamer jest wyświetlany na ekranie umieszczonym w miejscu lusterka wstecznego. Podczas cofania możemy tam też obserwować tor jazdy, co ułatwia parkowanie w ciasnych miejscach.
Bardzo wygody w obsłudze jest elektryczny hamulec postojowy. Dzięki temu rozwiązaniu w Partnerze można dość wygodnie korzystać z dwuosobowej kanapy dla pasażerów. Oczywiście jest ciasno,ale zawsze lepiej mieć jedno miejsce więcej niż mniej w samochodzie. Okupione jest to brakiem podłokietnika przy fotelu kierowcy, ale można sobie go zastąpić,składając oparcie środkowego fotela.Wówczas zyskujemy też poręczny stolik z gumką przytrzymującą np. dokumenty.
Pod siedziskiem znajduje się nieduży schowek, który pomieści np. półlitrową butelkę z wodą, jakieś drobiazgi czy nieduży tablet. Zamawiając podwójną kanapę,mamy również możliwość zabrania jednego pasażera i przewiezienia sporego pakunku. Jest to możliwe dzięki funkcji składania całego prawego fotela. Pod fotelem znajduje się również wgłębienie w podłodze, gdzie mieści się gaśnica i lewarek.
Peugeot Partner 1,5 BlueHDi 100 KM AsphaltLong – nowocześnie
Nowość to podobnie jak w Rifterze – tablica rozdzielcza i-Cockpit, czyli dość daleko umieszczone, ale czytelne wskaźniki połączone z kierownicą spłaszczoną u góry i u dołu. W stronę kierowcy zwrócony jest 8-calowy, dotykowy ekran do obsługi multimediów. Na pokładzie mamy dwa gniazda USB, gniazdo Jack oraz Bluetooth. W testowym egzemplarzu nie było nawigacji, ale można było korzystać z funkcji Mirror Screen, która jest kompatybilna z Mirror Link, Apple Carplay i Android Auto.
Ta wersja była również wyposażona w tempomat z ogranicznikiem prędkości, czujniki deszczu i czujnik zmierzchu oraz ręcznie sterowaną klimatyzację.
Peugeot Rifter Long Allure 1.5 BlueHDi – komfortowy wielozadaniowiec
Partner to mnóstwo schowków i półeczek.Są one rozmieszczone w całej kabinie:na środkowej konsoli, na półce pod dachem, w drzwiach oraz pod środkowym siedziskiem. Dzięki zastosowaniu poduszki powietrznej pasażera typu „BagIn Roof”, którą umieszczono w dachu,udało się wygospodarować pojemny, zamykany i chłodzony schowek w tablicy rozdzielczej, który pomieści 15-calowegolaptopa. Znajduje się w nim gniazdo USB i AUX. Łącznie pojemność schowków w tym aucie dochodzi do 113 l. Zastosowanie gumowych dywaników pomaga w utrzymaniu czystości, co w tego typu pojeździe jest bardzo istotne.
Peugeot Partner 1,5 BlueHDi 100 KM AsphaltLong – mała chłodnia
Testowy egzemplarz to przedłużona wersja o długości 4,75 m, czyli 350 mm dłuższa od standardowej. W przypadku chłodni ma to wyjątkowe znaczenie,ponieważ panele izolujące ograniczają pojemność ładowni. Zabudowę wykonała firma Blach-Trans. Ściany wykonano z gotowych paneli izolowanych pianką poliuretanową firmy Lenensis o grubości od 40 do 160 mm, co ma zapobiegać powstawaniu mostków cieplnych. Poszycie wykonano z laminatu poliestrowego,a podłogę wykończono wanną z antypoślizgową wykładziną. Ładownia została tak ukształtowana, by maksymalnie wykorzystać wymiary samochodu.
Dwuskrzydłowe tylne drzwi zostały przykręcone do oryginalnych drzwi nierdzewnymi śrubami. Zarówno tylne, jaki boczne drzwi dodatkowo uszczelniono. Drzwi z tyłu można otworzyć o kąt 180stopni, wówczas nie są zablokowane,więc trzeba uważać, żeby się same nie zamknęły. Chłodnia została wyposażona w linkę do awaryjnego otwierania drzwi od środka.We wnętrzu zastosowano aluminiowe listwy odbojowe oraz listwy do mocowanie przewożonego ładunku z 6 uchwytami. Blach-Trans zamontował również LED-owe oświetlenie, które można włączyć przełącznikiem w kabinie. Bardzo dobrze oświetlało ładownię.
Zabudowę uzupełnia agregat chłodniczy Zanotti zerO Z200, który może schłodzić przestrzeń ładunkową do –20°C. Steruje się nim za pomocą panelu umieszczonego na tablicy rozdzielczej w kabinie.
Standardowy furgon z długim rozstawem osi może przewieźć 970 kg ładunku. W tym wypadku należy uwzględnić masę zabudowy i agregatu, co uszczupli możliwości Partnera do ok. 800 kg.
Peugeot Partner 1,5 BlueHDi 100 KM AsphaltLong – miejski duet
Partnera napędzał silnik wysokoprężny BlueHDi o pojemności skokowej 1,5 l i mocy 100 KM, który współpracował z manualną skrzynią biegów o 5 przełożeniach.To połączenie wydaje się wystarczające dla miejskiej i regionalnej dystrybucji, a takie zastosowanie będzie miała w większości wypadków chłodnia tej wielkości. Co nie oznacza, że w dłuższej trasie się nie sprawdzi. Samochód dość żwawo reagował na wciśniecie pedału przyspieszenia, należy jedynie pamiętać o szybkiej zmianie przełożeń,żeby jazda była naprawdę dynamiczna. Pięć biegów do miasta spokojnie wystarcza,choć w trasie lepsza jest „szóstka”. Mimo to, zużycie paliwa wypadło nam na dość przyzwoitym poziomie. W sumie pokonaliśmy tym samochodem ponad 700 km. Jadąc drogami lokalnymi i szybkiego ruch, z prędkością do120 km/h, przy średniej 71 km/h samochód spalił 5,1 l/100 km. W ruchu miejskim, z częstszymi zatrzymaniami należy się liczyć ze zużyciem paliwa dochodzącym do 6 l/100 km.
Warto też wspomnieć, że zastosowana tutaj skrzynia biegów świetnie sprawdziła się w praktyce. Biegi wchodziły gładko, płynnie, bez „haczenia”.
Zawieszenie z przodu typu McPherson, a z tyłu belka skrętna, dość dobrze tłumi nierówności, natomiast w trasie samochód utrzymuje tor jazdy i nie zarzucana zakrętach.
Peugeot Partner to dobre rozwiązanie dla wszystkich, którzy cenią sobie oryginalność,funkcjonalność i nowoczesność.Testowy egzemplarz nie był wyposażony we wszystkie dostępne systemy bezpieczeństwa i udogodnienia, jakie oferuje wyposażenie opcjonalne tego modelu(patrz: Peugeot Rifter), ale i bez tego wydaje się bardzo przyjazny w użytkowaniu. Na tle trojaczków PSA, jednak się wyróżnia. Moim zdaniem pozytywnie.
Peugeot Partner 1,5 BlueHDi 100 KM AsphaltLong – podstawowe dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1499 cm3, wysokoprężny z turbodoładowaniem |
Moc | 100 KM przy 3500 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 250 Nm przy 1750 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 5 biegowa manualna, napęd przedni |
Prędkość maksymalna | brak danych |
Przyspieszenie 0-100 km/h | brak danych |
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym | 4,3 l/100 km |
Długość | 4753 mm |
Szerokość | 1848 mm |
Wysokość | brak danych |
Rozstaw osi | 2975 mm |
Pojemność ładowni (wersja furgon) | 3,9 m3 |
Pojemność zbiornika paliwa | 53 l |
Masa własna | 1430 kg |
Cena wersji testowanej (netto) w wersji furgon | 80 950 zł |
Autor: Katarzyna Dziewicka