Charakterystyczny design i sygnatura świateł
Nowe modele Audi S3 już na pierwszy rzut oka ukazują swój dynamiczny charakter. Przód pojazdów zdominowany jest przez osłonę chłodnicy Singleframe z dużym grillem, którego oczka mają kształt rombów, i przez imponujące wloty powietrza. Obudowy lusterek zewnętrznych mają barwę matowego aluminium. Mocna linia ramion nadwozia rozciąga się przez całą długość auta – od reflektorów do świateł tylnych. Powierzchnie poniżej linii ramion są wklęsłe – to nowy element stylistyczny Audi podkreślający kształt nadkoli.
Mocny napęd
Oba nowe modele S3 wyposażane są w silnik 2.0 TFSI o mocy 228 kW (310 KM) i 400 Nm momentu obrotowego (S3 Sportback: średnie spalanie benzyny w l/100 km: 7,4; średnia emisja CO2 w g/km: 170 – 169; S3 Limousine: średnie spalanie benzyny w l/100 km: 7,3 – 7,2; średnia emisja CO2 w g/km: 166 – 165). Zaawansowane rozwiązanie techniczne – system zmiennych faz rozrządu Audi valvelift system (AVS) – zmienia skok zaworów w zależności od stopnia obciążenia jednostki napędowej, przez co komory spalania są lepiej napełniane, a zarządzanie temperaturą pomaga osiągnąć wysoką wydajność. Audi S3 zarówno w wersji Sportback, jak i w wersji Limousine, od 0 do 100 km/h rozpędza się w 4,8 sekundy, a jego prędkość ograniczona jest elektronicznie do 250 km/h. By uzyskać bardziej rasowy dźwięk mocnego, czterocylindrowego, turbodoładowanego silnika, kierowca może posłużyć się seryjnie montowanym systemem Audi drive select.
Audi SQ7 i SQ8 z silnikiem benzynowym V8 TFSI
Błyskawicznie zmieniająca biegi, siedmiobiegowa, automatyczna skrzynia S tronic z funkcją wolnego biegu oraz napęd na cztery koła quattro przekazują moment obrotowy bezpośrednio na drogę. Hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe umieszczone przed osią tylną pracuje bardzo elastycznie i w razie potrzeby rozdziela momenty pomiędzy przednią a tylną osią, łącząc dynamiczne osiągi ze stabilnością i wydajność z przyjemnością z jazdy. Jego funkcjonowanie jest zarządzane przez modułowy system dynamicznego sterowania jazdą – nowy system, który ściśle łączy napęd quattro z elektronicznym systemem stabilizacji jazdy (ESC) i z regulowanymi amortyzatorami, które są dostępne opcjonalnie.
Dynamiczne zawieszenie
Po cztery wahacze na każde z kół tylnej osi i progresywny układ kierowniczy sprawiają, że standardowe zawieszenie zapewnia wszystko, co jest potrzebne do przyjemnej jazdy. Dzięki niemu, całe nadwozie jest obniżone o 15 milimetrów. Na życzenie, Audi oferuje również zawieszenie S sport z regulacją amortyzatorów. W tym przypadku zawory sterują przepływem oleju w amortyzatorach tak, by w ciągu kilku tysięcznych sekundy dostosować swą pracę do życzeń kierowcy i do aktualnej sytuacji na drodze.
Wachlarz możliwości regulacji, od komfortu aż do sportowej dynamiki, jest jeszcze większy niż w przypadku poprzedniego modelu. Nowe elektryczne wspomaganie hamowania zapewnia silne i spontaniczne hamowanie. Wszystkie cztery tarcze hamulcowe są wentylowane od wewnątrz. Zaciski hamulcowe dostępne są standardowo w kolorze czarnym, a opcjonalnie w kolorze czerwonym. Modele S3 standardowo dostarczane są z 18-calowymi kołami, a felgi 19-calowe dostępne są opcjonalnie.
Koncepcja przestrzeni
W porównaniu ze swoimi poprzednikami, nowe modele S3 urosły. Sportback jest teraz o trzy, a Limousine o cztery centymetry dłuższe. Oba są też o trzy centymetry szersze. Zatem wersja pięciodrzwiowa ma teraz 4,34 m długości, a czterodrzwiowa 4,50 m. Pomijając drobne różnice, obie wersje nadwoziowe są identyczne pod względem szerokości (1,82 m), wysokości (1,43 m) i rozstawu osi (2,64 m). Wnętrze oferuje sporo miejsca, zwłaszcza na szerokość. Bagażnik wariantu S3 Sportback ma – w zależności od ustawień tylnego siedzenia – od 325 do 1145 litrów pojemności, natomiast bagażnik S3 Limousine ma 370 litrów.
Sportowe wnętrze
Sportowa stylistyka nowych modeli S3 kontynuowana jest również w ich wnętrzu – z nową, kompaktową dźwignią zmiany biegów skrzyni S tronic oraz z dekoracyjnymi, aluminiowymi lub karbonowymi panelami ozdobnymi, których design przywodzi na myśl kształty reflektorów. Kokpit jest skoncentrowany na kierowcy. Charakterystyczne otwory wentylacyjne tworzą jedną całość z daszkiem nad zegarami, podkreślając sportowy charakter obu modeli. Standardowo oferowany jest 10,25-calowy wyświetlacz cyfrowy. Alternatywnie można wybrać Audi virtual cockpit i jego wersję “plus”. Obie wersje mają przekątną 12,3 cala, przy czym ta druga oferuje również trzy różne wyglądy ekranu. Opcjonalny pakiet oświetlenia nastrojowego plus zapewnia ukierunkowane efekty świetlne. Sportowe fotele zostały na nowo zaprojektowane, a ich standardowa tapicerka jest w dużej mierze wykonana z przetworzonych butelek PET i akcentowana stylowymi, kontrastowymi szwami.
Pośrodku deski rozdzielczej znajduje się 10,1-calowy wyświetlacz dotykowy wbudowany w duży, czarny panel stylistyczny. Wyświetlacz rozpoznaje ręcznie wprowadzane litery i zapewnia akustyczną informację zwrotną. Dodatkowo, system infotainment jest standardowo sterowany głosowo, z użyciem mowy potocznej. Audi dostarcza również opcjonalnie wyświetlacz danych na szybie head-up display.
Nowa generacja systemów infotaimnment
System obsługi MMI w nowych modelach S3 opiera się na platformie infotainment trzeciej generacji MIB 3. Jej moc obliczeniowa jest dziesięć razy większa niż moc poprzedniej wersji. Wszystkie zadania związane z connectivity odbywają się z prędkością przesyłu danych LTE Advanced. Platforma posiada też zintegrowany hotspot Wi-Fi. Prowadzenie po trasie jest elastyczne i precyzyjne. Nawigacja oferuje prognozy dotyczące rozwoju sytuacji na drogach, zdjęcia satelitarne w wysokiej rozdzielczości z Google Earth oraz informacje o ruchu drogowym. Indywidualne ustawienia, takie jak często wybierane cele podróży lub preferencje dotyczące klimatyzacji, można zapisać w maksymalnie sześciu profilach użytkowników.
Usługi online Audi connect zawierają pakiet car-to-X, pomagający w wyszukiwaniu odpowiednich miejsc parkingowych przy ulicy oraz w utrzymaniu się kierowcy w tzw. zielonej fali – komunikując się przy tym z systemem sygnalizacji świetlnej w takich niemieckich miastach jak Düsseldorf czy Ingolstadt. Połączenie nowego Audi S3 ze smartfonem użytkownika jest możliwe z wykorzystaniem aplikacji myAudi, a także za pośrednictwem Apple CarPlay, Android Auto i Audi phone box. Ten ostatni łączy również smartfona z anteną samochodową i pozwala na indukcyjne ładowanie urządzenia mobilnego.
Innym udogodnieniem jest Audi connect key pozwalający uwierzytelnionemu użytkownikowi na zamykanie i otwieranie samochodu oraz na jego uruchamianie za pomocą smartfona z systemem Android. Fani najwyższej klasy brzmień muzycznych wybrać mogą sprzęt grający Bang & Olufsen sound system z możliwością emisji trójwymiarowych dźwięków.
Pomocne systemy wspomagania kierowcy
Systemy wspomagania kierowcy w nowych modelach S3 wyraźnie pokazują techniczne zaawansowanie marki Audi. Audi pre sense front, asystent utrzymania na pasie ruchu czy asystent skrętu, wszystkie mają potencjał zapobiegania wypadkom i są na wyposażeniu standardowym obu wersji modelowych. Inne systemy, takie jak ostrzeżenie przed zmianą pasa, ostrzeżenie przed wysiadaniem, a także ostrzeżenie o ruchu poprzecznym z tyłu i asystent parkowania, są dostępne opcjonalnie. Adaptacyjny tempomat wspomaga kierowcę. Ustala prędkość i odległość od pojazdu przed nami i wspomaga w utrzymaniu się na pasie ruchu, delikatnie interweniując w pracę układu kierowniczego. Do oszczędnego stylu jazdy przyczynia się asystent wydajności.
Nowe Audi S3 Sportback i nowe Audi S3 Limousine
Wygląd zewnętrzny
– szersza osłona chłodnicy Singleframe z grillem, którego oczka mają kształt dużych rombów, wyraziście zarysowane wloty powietrza
– wyrazista linia ramion, wklęsłe boki, obudowy lusterek w kolorze aluminium
– w opcji reflektory diodowe Matrix LED z cyfrowym światłem do jazdy w dzień, podzielonym na 5 x 3 diodowe segmenty
– osiem kolorów lakierów, nowe kolory to żółty Python i niebieski Turbo; jako uzupełnienie pakiet wizualny Czerń
– tył z dużym dyfuzorem i czterema końcówkami rur układu wydechowego
Napęd
– Silnik 2.0 TFSI o mocy 228 kW (310 KM) w zakresie od 5450 do 6500 obr./min i o momencie obrotowym 400 Nm w dostępnym w zakresie od 2000 do 5450 obr./min (S3 Sportback: zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 7,4*; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 170 – 169*; S3 Limousine: zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 7,3 – -7,2*; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 166 – 165*); głęboki dźwięk silnika, na którego brzmienie wpływ ma kierowca za pośrednictwem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select.
– Rozwiązanie techniczne dla większej mocy i wydajności: układ wtryskowy wytwarzający ciśnienie 350 bar, system zmiennych faz rozrządu Audi valvelift system (AVS) zmieniający skok zaworów
– siedmiostopniowa skrzynia automatyczna S tronic z funkcją wolnego biegu
– napęd na cztery koła quattro z hydraulicznym sprzęgłem wielopłytkowym, w pełni zmienny zależnie od sytuacji podczas jazdy, rozkład momentów między przednią i tylną osią
Zawieszenie
– czterowahaczowa oś tylna i progresywny układ kierowniczy w standardzie, centralny regulator dynamiki jazdy dla ścisłego powiązania komponentów zawieszenia i napędu na cztery koła quattro
– zawieszenie sportowe S w standardzie, na życzenie zawieszenie sportowe S z adaptacyjnym systemem kontroli zawieszenia
– system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select z trzema trybami w standardzie
– 18-calowe felgi w standardzie, w opcji dostępne felgi 19-calowe w różnej stylistyce do wyboru, duże hamulce przednie o średnicy traczy 345 mm
– nowy, szybko reagujący wzmacniacz siły hamowania
Wnętrze
– przestronne wnętrze, sportowa pozycja ciała kierowcy
– skupiona na kierowcy deska rozdzielcza z ozdobnym szwem, stylistyka czarnego panelu rodem z klasy luksusowych limuzyn
– nowo zaprojektowane fotele sportowe, w standardzie z obiciem tkaninowym z wysokim udziałem materiału pozyskiwanego z recyklingu butelek PET
– kompaktowa dźwignia zmiany biegów i manetki przy kierownicy w standardzie
– w opcji pakiet oświetlenia Ambiente plus z 30 kolorami i zdefiniowanymi efektami świetlnymi
Obsługa i wskaźniki kontrolne
– wyświetlacz dotykowy MMI touch o przekątnej 10,1 cala i cyfrowa deska rozdzielcza o przekątnej 10,25 cala w standardzie, elementy opcjonalne aż po kokpit cyfrowy Audi virtual cockpit plus o przekątnej 12,3 cala
– wyświetlacz dotykowy z funkcją rozpoznawania pisma odręcznego, sterowanie głosowe naturalnym językiem
– na życzenie wyświetlacz danych na szybie head-up display
Infotainment i Audi connect
– nowa jednostka główna: Modułowy system infotainmentu trzeciej generacji
– nawigacja MMI Navigation plus z Audi connect, ze standardem LTE Advanced i z punktem dostępu hotspot
– Audi connect z usługami car-to-X, takimi jak informacje o miejscach parkingowych i sygnalizacji świetlnej, predyktywne informacje o natężeniu ruchu
– skomunikowanie przy pomocy aplikacji myAudi, Audi phone box i Audi smartphone interface
– system muzyczny Bang & Olufsen Premium Sound system z trójwymiarowym dźwiękiem z przodu i z 15 głośnikami
– na życzenie cyfrowy kluczyk Audi connect dla smartfonów z systemem Android
– personalizacja z indywidualnymi ustawieniami dla maksymalnie sześciu użytkowników, aktywacja przy pomocy aplikacji myAudi App na smartfonie
Systemy wsparcia kierowcy
– w standardzie wysoki poziom bezpieczeństwa dzięki systemowi ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu Audi pre sense front, asystentowi unikania kolizji, asystentowi skrętu, asystentowi toru jazdy i asystentowi parkowania tyłem
– W opcji m. in.: adaptacyjny asystent jazdy, asystent zmiany pasa ruchu, asystent wydajności, ostrzeżenie przed wysiadaniem oraz asystent ruchu poprzecznego z tyłu i asystent parkowania
Źródło: Audi