Popularna przed laty “erka” nazywana była czeskim Porsche, chociaż znacznie w tym porównaniu odbiegała parametrami od swojego niemieckiego wzorca. Zyskała jednak popularność nie tylko w byłej Czechosłowacji, ale w kilku krajach, do których była eksportowana.
W latach 1970-1980 z Kvasin wyjechało 57 085 egz. 110 R, a po nich do produkcji trafiły coupé Garde i Rapid. Za początek narodzin projektu „erki” powszechnie uważany jest 1966 rok, ale realizację projektu Š 1100 Coupé rozpoczęto 21 listopada 1967 roku. W tym czasie trwały prace rozwojowe nad następcą Skody 100 MB, czyli rodziną 100/110, z której bezpośrednio wywodziła się Skoda 110 R Coupé.
Chociaż Skoda 110 R Coupé miała wiele wspólnych komponentów z „cywilną wersją”, to jednak różniła się tylna częścią nadwozia. Powstały cztery prototypy. Pierwszy z silnikiem o pojemności skokowej 998 cm3 został rozbity po pokonaniu 43 293 km. W wypadku doszło do uszkodzenia karoserii, ale w całości zachowało się podwozie. Drugi, czerwony prototyp, podobnie jak i trzeci biały, nie przetrwał. Natomiast czwarty, niebieski, zachował się do dzisiaj.
Wówczas prototypy testowano także na autostradach byłego NRD, gdzie nie obowiązywały ograniczenia prędkości. Z niektórych danych wynika, że auto osiągnęło najwyższą prędkość 137 km/h, a z innych, że 145 km/h.
Pierwsza statyczna prezentacja Skody 110 R Coupé odbyła się 18 sierpnia 1970 roku w mieście Mlada Boleslav na terenie internatu miejscowej szkoły. Natomiast pierwsze jazdy zorganizowano na lotnisku w Hoszkowicach. Publiczna premiera odbyła się podczas targów technicznych w Brnie 5 września 1970 roku, a debiut światowy podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych w Paryżu, Londynie i Turynie.
Już w pierwszym roku produkcji (1971) większość aut wyeksportowano do m.in. Niemiec, Włoch, Holandii, Francji i Wielkiej Brytanii.
Skoda 110 R Coupé | |
Silnik | czterocylindrowy benzynowy OHV |
Pojemność skokowa | 1107 cm3 |
Moc | 38 kW przy 4650/min |
Maksymalny moment obrotowy | 86 Nm przy 3500/min |
Przekładnia | czterobiegowa manualna |
Napęd | tylnych kół |
Opony | 165 SR 14 |
Rozstaw osi | 2400 mm |
Wymiary (długość x szerokość x wysokość) | 4155 x 1620 x x 1340 mm |
Bagażnik | 250 + 120 l |
Masa własna/nośność | 805/375 kg |
Prędkość maksymalna | 145 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 19 s |
Pojemność zbiornika paliwa | 32 l |
Średnie zużycie paliwa wg. producenta | 8,5 l/100 km |
Producent | Skoda Kvasiny |
Karczowniki, płazy, nietoperze, borsuki czy wylęgające się ptaki drapieżne nie są stworzeniami, jakich można by…
Firma Astara Poland – generalny dystrybutor Mitsubishi Motors w Polsce – wprowadza na nasz rynek…
Leapmotor błyszczy w świetle reflektorów podczas 101. edycji targów motoryzacyjnych Brussels Motor Show, pierwszym międzynarodowym…
TomTom (TOM2), specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji , ogłosił znaczące ulepszenie swoich Orbis Maps. Zaoferują…
Nowe Audi A6 e-tron zwyciężyło w kategorii „Duży samochód” w konkursie Women's Worldwide Car of…
Lexus oficjalną sprzedaż w Polsce rozpoczął w 1997 roku, a już osiem lat później w…