Klasyki

125 lat Skody – sportowa Skoda 110 R Coupé ma 50 lat

Popularna przed laty “erka” nazywana była czeskim Porsche, chociaż znacznie w tym porównaniu odbiegała parametrami od swojego niemieckiego wzorca. Zyskała jednak popularność nie tylko w byłej Czechosłowacji, ale w kilku krajach, do których była eksportowana.

W latach 1970-1980 z Kvasin wyjechało 57 085 egz. 110 R, a po nich do produkcji trafiły coupé Garde i Rapid. Za początek narodzin projektu „erki” powszechnie uważany jest 1966 rok, ale realizację projektu Š 1100 Coupé rozpoczęto 21 listopada 1967 roku. W tym czasie trwały prace rozwojowe nad następcą Skody 100 MB, czyli rodziną 100/110, z której bezpośrednio wywodziła się Skoda 110 R Coupé.

Chociaż Skoda 110 R Coupé miała wiele wspólnych komponentów z „cywilną wersją”, to jednak różniła się tylna częścią nadwozia. Powstały cztery prototypy. Pierwszy z silnikiem o pojemności skokowej 998 cm3 został rozbity po pokonaniu 43 293 km. W wypadku doszło do uszkodzenia karoserii, ale w całości zachowało się podwozie. Drugi, czerwony prototyp, podobnie jak i trzeci biały, nie przetrwał. Natomiast czwarty, niebieski, zachował się do dzisiaj.

125 lat Skody – słynny kierowca wyścigowy Hans-Joachim Stuck za kierownicą historycznego modelu ŠKODA Sport

Wówczas prototypy testowano także na autostradach byłego NRD, gdzie nie obowiązywały ograniczenia prędkości. Z niektórych danych wynika, że auto osiągnęło najwyższą prędkość 137 km/h, a z innych, że 145 km/h.



Pierwsza statyczna prezentacja Skody 110 R Coupé odbyła się 18 sierpnia 1970 roku w mieście Mlada Boleslav na terenie internatu miejscowej szkoły. Natomiast pierwsze jazdy zorganizowano na lotnisku w Hoszkowicach. Publiczna premiera odbyła się podczas targów technicznych w Brnie 5 września 1970 roku, a debiut światowy podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych w Paryżu, Londynie i Turynie.

Już w pierwszym roku produkcji (1971) większość aut wyeksportowano do m.in. Niemiec, Włoch, Holandii, Francji i Wielkiej Brytanii.

Skoda 110 R Coupé

Silnik czterocylindrowy benzynowy OHV
Pojemność skokowa 1107 cm3
Moc 38 kW przy 4650/min
Maksymalny moment obrotowy 86 Nm przy 3500/min
Przekładnia czterobiegowa manualna
Napęd tylnych kół
Opony 165 SR 14
Rozstaw osi 2400 mm
Wymiary (długość x szerokość x wysokość) 4155 x 1620 x x 1340 mm
Bagażnik 250 + 120 l
Masa własna/nośność 805/375 kg
Prędkość maksymalna 145 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 19 s
Pojemność zbiornika paliwa 32 l
Średnie zużycie paliwa wg. producenta 8,5 l/100 km
Producent Skoda Kvasiny

 



Redakcja

Recent Posts

Sunderland nie tylko miejscem produkcji Nissana LEAF

Karczowniki, płazy, nietoperze, borsuki czy wylęgające się ptaki drapieżne nie są stworzeniami, jakich można by…

10 godzin ago

Mitsubishi Colt z instalacją LPG już na polskim rynku

Firma Astara Poland – generalny dystrybutor Mitsubishi Motors w Polsce – wprowadza na nasz rynek…

10 godzin ago

Brussels Motor Show 2025 – premiera Leapmotor C10 w wersji z technologią Range Extender

Leapmotor błyszczy w świetle reflektorów podczas 101. edycji targów motoryzacyjnych Brussels Motor Show, pierwszym międzynarodowym…

11 godzin ago

TomTom Orbis Maps oferują teraz geometrię pasa ruchu 3D dla każdej drogi

TomTom (TOM2), specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji , ogłosił znaczące ulepszenie swoich Orbis Maps. Zaoferują…

11 godzin ago

Women’s Worldwide Car of the Year 2025 – Audi A6 e-tron zwycięzcą kategorii Duży samochód

Nowe Audi A6 e-tron zwyciężyło w kategorii „Duży samochód” w konkursie Women's Worldwide Car of…

11 godzin ago

Lexus sprzedał w Polsce 50 tys. samochodów z napędem hybrydowym

Lexus oficjalną sprzedaż w Polsce rozpoczął w 1997 roku, a już osiem lat później w…

1 dzień ago