W ostatnich latach bardzo modne stały się SUV-y. Dlaczego? Bo wygodne. Dobra widoczność, spory prześwit, muskularna sylwetka… Minusem zazwyczaj jest dość spore spalanie. Qashqai nie ma tego problemu. Nissan Qashqai z silnikiem benzynowym o pojemności 1,3 l i mocy 140 KM wg danych producenta zadowoli się nawet 5,3 l paliwa na 100 km. Jednostka powstała w ramach współpracy sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi z firmą Daimler i jest rzeczywiście bardzo oszczędna. Sprawdziliśmy to podczas naszego testu.
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 140 KM Tekna – w granicach rozsądku
Trzeba przyznać, że silnik jest elastyczny i żwawy, co zawdzięcza sporej mocy i momentowi obrotowemu wynoszącemu 240 Nm. W praktyce wygląda to tak, że wyprzedzanie w trasie nie nastręcza problemów,
samochód przyspiesza bez ociągania. Od 0 do setki potrzebuje 10,9 s. Jest jednak jeden mankament. Podczas jazdy w korku nie można toczyć się na 2. biegu, trzeba zredukować do jedynki, ponieważ przy niskich obrotach samochód gaśnie. W silniku zastosowano głowicę cylindrów w kształcie litery „delta”. Wtryskiwacze zamontowano centralnie, co miało poprawić efektywność spalania. Kolektor wydechowy jest częściowo zintegrowany z głowicą, aby poprawić wydajność chłodzenia spalin oraz przebieg spalania, zwłaszcza przy niskiej prędkości obrotowej i dużym obciążeniu. Filtr cząstek stałych usuwa je ze spalin, zatrzymując w mikroporowatej strukturze w formie kanałów o przekroju kwadratowym. Regeneracja filtra następuje automatycznie w regularnych odstępach. Wyższy moment obrotowy przy niższej prędkości obrotowej sprawia, że nie trzeba sięgać do wysokich obrotów, aby sprawnie jechać i w aucie jest na ogół cicho.
Pokonaliśmy Nissanem ok. 700 km. Rożnymi drogami. Podczas naszego testu, przy spokojnej jeździe Qashqai potrzebował 5–5,6 l paliwa na 100 km. Przy wyższych prędkościach, dochodzących do 120 km/h spalanie wzrosło o litr. To cały czas mniej niż średnie spalanie podawane przez producenta dla tej wersji – 7 l/100 km. O ekonomikę dba asystent zmiany biegów, który bardzo szybko upomina się o wrzucenie kolejnego biegu. Przy prędkości 70–80 km/h zaleca nam „szóstkę”. System start-stop działa bez zarzutu, uruchamia silnik bezzwłocznie. Skrzynia biegów chodzi dość opornie i ma spory skok, ale można się do tego przyzwyczaić. Zawieszenie jest komfortowe, ale bezpieczne przy dużej prędkości. Odrobinę lepsze niż w typowym SUV-ie.
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 140 KM Tekna – autopilot
Testowy egzemplarz był w wersji Tekna. W ramach wyposażenia otrzymujemy: system informujący o obiektach w martwym polu, inteligentnego asystenta parkowania z systemem 4 kamer z widokiem 360° oraz system informujący o zmęczeniu kierowcy. Po bokach pojazdu rozmieszczono czujniki, które pomagają w manewrach. System rozpoznawania znaków drogowych na bieżąco monitoruje drogę i wyświetla informacje o aktualnych ograniczeniach prędkości. O bezpieczeństwo dba również asystent pasa ruchu, który w tej wersji automatycznie utrzymuje samochód pośrodku pasa ruchu, w razie potrzeby korygując tor jazdy. Pozwala to na moment puścić kierownicę. Zaraz jednak system przyzywa nas do porządku. Inteligentny tempomat dostosowuje prędkość do poprzedzających pojazdów, a automatyczny hamulec awaryjny rozpoznaje również pieszych na drodze. Najpierw ostrzega, a później samodzielnie hamuje.
W ramach tej wersji wyposażenia zamontowano również ledowe reflektory ze światłami adaptacyjnymi, co nie tylko poprawia widoczność podczas jazdy nocą, ale również komfort prowadzenia.
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 140 KM Tekna – ascetycznie
W środku Nissana Qashqai jest dość skromnie. Dominują odcienie szarości. Na konsoli środkowej znajduje się 7-calowy ekran systemu multimedialnego obudowany błyszczącym tworzywem – gdy jest czysto wygląda to fajnie, ale bardzo szybko osadza się na tym kurz i widać odciski palców. System multimedialny NissanConnect można połączyć ze smartfonem i korzystać z Apple CarPlay i Android Auto. Dostępna jest również nawigacja TomTom, jednak nie wszędzie się sprawdza i czasami trzeba skorzystać z telefonu. Miejsce kierowcy jest wygodne. Fotel jest elektrycznie regulowany łącznie z odcinkiem lędźwiowym. Siedziska z przodu są również podgrzewane. Wskaźniki są czytelne, pomiędzy zegarami znajduje się wyświetlacz, gdzie pojawiają się dodatkowe informacje, w tym powiadomienia o połączeniach przychodzących i wiadomości tekstowe oraz wskazówki nawigacji.
7-calowy ekran systemu jest czytelny i prosty w obsłudze. Można go obsługiwać dotykowo, za pomocą pokręteł, przycisków na kierownicy oraz komend głosowych. Funkcja rozpoznawania mowy w języku
polskim umożliwia m.in. czytanie wiadomości tekstowych.
Pasażerowie mają do dyspozycji jedno złącze USB, które umieszczono w schowku pod podłokietnikiem. W tych czasach przydałoby się ich więcej. Można z niego jednak wygodnie korzystać dzięki wgłębieniom na kabel. Jest również jedno gniazdo 12-voltowe. Drobiazgi potrzebne podczas podroży jest gdzie odłożyć. Mamy do dyspozycji schowek przed pasażerem, dwupoziomowy, zamykany schowek w podłokietniku, dwa miejsca na kubki między przednimi fotelami i dwie półeczki pośrodku.
W ramach pakietu Premium (+4580 zł) otrzymujemy system audio z 8 głośnikami, panoramiczne okno dachowe i ogrzewanie przedniej szyby.
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 140 KM Tekna – sprytnie
Z tyłu jest wystarczająco dużo miejsca dla osób średniej postury. Natomiast mimo zastosowania wstawek z ekologicznej skory, tył wygląda bardzo skromnie. Ale udało się wygospodarować półkę na drobiazgi umieszczoną między przednimi fotelami. Sprytnie zaaranżowano bagażnik. Można w nim zamontować półkę, która zabezpieczy przed przemieszczaniem małe przedmioty będące pod spodem. Dzięki temu można też w pełni wykorzystać drugi poziom. W sumie mamy do dyspozycji 410 l, czyli przyzwoicie. Jeżeli to za mało, można złożyć oparcia tylnego rzędu i uzyskać 860 l. Oparcie tylnej kanapy jest dzielone, co pozwala stworzyć miejsce dla dłuższych przedmiotów i pasażera.
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 140 KM Tekna – podsumowanie
Nissan Qashqai to świetne auto dla osób, którym nie zależy na blichtrze, a cenią sobie wygodę i nowoczesne rozwiązania. Przede wszystkim jest ekonomiczny, nie tylko gdy mowa o spalaniu. Relatywnie niskie zużycie paliwa i wydłużone przeglądy – co 30 tys. km tłumaczą dużą popularność tego modelu.
Nissana Qashqai 1.3 DIG-T 140 KM Tekna – podstawowe dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1332 cm3 DIG-T |
Moc | 140 KM przy 5000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 240 Nm przy 1600 – 3500 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 6 biegowa manualna, napęd przedni |
Prędkość maksymalna | 193 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s |
Średnie zużycie paliwa podczas testu | 7,0 l/100 km |
Długość | 4394 mm |
Szerokość | 1806 mm |
Wysokość | 1620 mm |
Rozstaw osi | 2646 mm |
Pojemność bagażnika | 410-860 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 65 l |
Masa własna | 1350 kg |
Cena wersji testowanej | 107 670zł |
Autor: Katarzyna Dziewicka
Fokus na Allure to wyjątkowe spotkanie artystów z publicznością, która wzięła udział w wernisażu prac,…
Od 9 do 22 stycznia Dacia zaprasza na cykl przedpremierowych prezentacji, podczas których będzie można…
Produkowany wyłącznie w Polsce Volkswagen Crafter, jest obecnie największym z modeli oferowanych przez markę Volkswagen…
Od niemal 30 lat marka Audi wyznacza standardy w personalizacji samochodów klasy premium poprzez program…
Wyniki wyjątkowego konkursu zorganizowanego przez Toyota France potwierdziły niesamowitą wydajność hybryd plug-in Toyoty. Podczas trwającej…
Polska premiera nowego modelu, jakim jest Hyundai INSTER. To najmniejszy elektryk w gamie koreańskiej marki,…