Wiadomości

Rolls-Royce prezentuje “Przepis na spokój”

Dzięki bacznej analizie recenzji osób, które kupiły pierwszego Ghosta, stało się jasne, iż otulające, niemal całkowicie wyciszone właściwości wnętrza samochodu były jednymi z najważniejszych jego cech. Mężczyźni i kobiety wybierający Ghosta to zwykle przedsiębiorcy prowadzący interesy w trudnym świecie biznesu, ceniący sobie poczucie spokoju i dobrostanu, które tworzy dla nich Rolls-Royce.

Dlatego też zespół specjalistów akustycznych marki podczas prac nad nowym Ghostem był wręcz obsesyjnie skoncentrowany na tym bardzo skomplikowanym inżynieryjnie zadaniu.

Aby osiągnąć absolutny spokój, członkowie zespołu zajmującego się akustyką zaczęli prace od przystosowania należącej do marki aluminiowej konstrukcji samochodu, która – dzięki metalowi, z którego jest wykonana i temu, iż są to przede wszystkim skomplikowane formy, nie zaś płaskie rezonujące powierzchnie – już sama w sobie charakteryzuje się większym stopniem wytłumienia dźwięku w porównaniu do stalowego odpowiednika. Dwuwarstwowa przegroda izoluje kabinę od dźwięków i tak już niemal bezgłośnie pracującego silnika V12 o pojemności 6,75 litra. W dachu, bagażniku i podłodze stworzono przestrzenie, które wypełniono następnie ponad stu kilogramami materiałów wygłuszających. Wszystkie szyby składają się z trzech warstw: pomiędzy dwiema warstwami oszklenia zatopiono bezbarwny arkusz specjalnego, wyciszającego materiału kompozytowego.

Rolls-Royce o inżynieryjnych rozwiązaniach dla nowego Ghosta

Gdy powstała już idealna scena dźwiękowa, każdy komponent został niezwykle dokładnie sprawdzony od strony jego właściwości akustycznych. Te, które zaburzały ciszę, były przerabiane w fabryce Rolls-Royce’a w Goodwood. Nawet wnętrze przewodów klimatyzacyjnych poddano zmianom polegającym na wygładzeniu załamań ich przebiegu, aby lepiej chronić klientów od niechcianych dźwięków.



W trakcie pierwszych testów zespół akustyków stwierdził jednak, że całkowite pozbycie się hałasów jest wręcz dezorientujące. Rozwiązaniem było więc stworzenie swego rodzaju „szeptu” – delikatnego dźwięku, którego można doświadczyć jako jednego subtelnego tonu. Aby to osiągnąć wszystkie kluczowe elementy musiały być dostrojone tak, aby rezonowały w podobnej częstotliwości. To wymagało na przykład stworzenia elementów wytłumiających do ram foteli czy zespołu otworów pomiędzy kabiną i dużym, 500-litrowym bagażnikiem, które umożliwiły odpowiednie przemieszczanie się fal dźwiękowych. Wszystko po to, aby dźwięk w kabinie był na tym samym poziomie – subtelnym tonie nowego Ghosta.

Eksperci z Rolls-Royce’a nazwali ten wymagający proces „Przepisem na Spokój”. Gdy zaprezentowali swoje akustyczne osiągnięcia, podkreślali ich wpływ na potrzeby klientów nowego Ghosta. Rolls-Royce zdecydował się podzielić wiedzą z tych wewnętrznych spotkań, aby pokazać jak dużo energii włożono we wszystkie etapy pracy nad tym niezwykłym samochodem, którego oficjalna premiera odbędzie się jesienią.

Tom Davis-Reason, szef zespołu inżynierii akustycznej nowego Ghosta, powiedział: „Wspaniałe możliwości akustyczne Ghosta są rezultatem znaczącego postępu technologicznego i niezwykłej dbałości o detal. Nie byłyby jednak możliwe, gdyby nie baza, którą była aluminiowa konstrukcja stworzona przez markę. Nie dalibyśmy rady stworzyć tak akustycznie wysublimowanego wnętrza korzystając ze stalowej konstrukcji”.

Aby opowiedzieć o tych zmianach, marka wybrała popularne i estetycznie wysmakowane medium, jakim są filmy animowane. W stylu stworzonym specjalnie dla nowego Ghosta przez cenionego ilustratora Charliego Davisa, pokazują one w spójny i piękny sposób jak powstawał ten nowoczesny samochód.

Dodatkiem do animowanych opowieści jest seria pięciu podcastów, które ujawniają nie tylko więcej odkryć w dziedzinie akustyki, ale także w rozbudowanej formie opisują spostrzeżenia dotyczące wykorzystanych w nowym Ghoście materiałów i rozwiązań technicznych. Gospodarzem podcastów jest Johanna Agerman Ross, kuratorka działu mebli XX wieku i współczesnych oraz projektowania produktów w Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie. Są one dostępne na platformach Apple, Google, Spotify i Deezer.

Źródło: Rolls-Royce / Auto Fus



Redakcja

Recent Posts

Wirtualna Galeria Marki PEUGEOT – Fokus na Allure w Studio Bank w Warszawie

Fokus na Allure to wyjątkowe spotkanie artystów z publicznością, która wzięła udział w wernisażu prac,…

14 godzin ago

Dacia Bigster Experience – przedpremierowa podróż po Europie

Od 9 do 22 stycznia Dacia zaprasza na cykl przedpremierowych prezentacji, podczas których będzie można…

2 dni ago

Volkswagen LT, poprzednik Craftera, obchodzi 50. urodziny

Produkowany wyłącznie w Polsce Volkswagen Crafter, jest obecnie największym z modeli oferowanych przez markę Volkswagen…

2 dni ago

Audi exclusive – kwintesencja personalizacji premium od 1995 roku

Od niemal 30 lat marka Audi wyznacza standardy w personalizacji samochodów klasy premium poprzez program…

4 dni ago

Toyoty C-HR, Prius i RAV4 Plug-in Hybrid przez 81% czasu w trybie elektrycznym

Wyniki wyjątkowego konkursu zorganizowanego przez Toyota France potwierdziły niesamowitą wydajność hybryd plug-in Toyoty. Podczas trwającej…

4 dni ago

Hyundai INSTER – polska premiera modelu i ogłoszenie cen

Polska premiera nowego modelu, jakim jest Hyundai INSTER. To najmniejszy elektryk w gamie koreańskiej marki,…

4 dni ago