Renault Master FWD L3H2 2.3 dCi 165 KM Pack Clim – brygadówka z warsztatem

To obecnie najpopularniejszy model wśród pojazdów dostawczych. Swój udział w tej statystyce mają również pojazdy modyfikowane. I trudno się temu dziwić. Nie tylko stosunek ceny do jakości wychodzi tu dość korzystnie, ale również funkcjonalność i pomysłowość w kwestii zagospodarowania wnętrza.

Zmodernizowany w 2019 roku silnik o pojemności 2.3 l jest wystarczająco żwawy, a zużycie paliwa umiarkowane. I chyba najważniejsze w pracy – Mastera prowadzi się przyjemnie, nawet gdy jest w wersji o sporych rozmiarach.

Renault Master FWD L3H2 2.3 dCi – przestronnie i funkcjonalnie

Testowany egzemplarz to wersja L3H2 z napędem na przód, czyli najdłuższy rozstaw osi – 4332 mm i wysoki dach –2549 mm – to największy oferowany wariant z podwójną kabiną i takim napędem. Wybór to nie przypadkowy, bo oprócz zabudowy brygadowej z tyłu zamontowano wyposażenie warsztatowe. W tym wypadku pojemność ładowni wynosi 9 m3, co daje sporo miejsca nie tylko na regały warsztatowe, ale również do pracy. W środku swobodnie można stanąć pod warunkiem, że jest się średniego wzrostu – wysokość przestrzeni ładunkowej dochodzi do 1894 mm. Użyteczna szerokość to 1765 mm, dzięki czemu między regałami zostaje dość miejsca, aby poruszać się bez przeszkód.

Renault – nowe narzędzie – wyceń i odsprzedaj swój samochód

Zabudowę brygadowo-warsztatową przygotowała firma MobilCar. W części warsztatowej wykorzystano wolne miejsce pod 3-osobową kanapą pasażerską, do którego jest dostęp z ładowni. Dzięki takiemu rozwiązaniu można przewozić długie przedmioty, w najwęższym miejscu mamy do dyspozycji 140 mm. Długość ładowni w tym przypadku wynosi 2640, a wnęka powiększa ją do 2825 mm (wysokość do 400 mm).

MobilCar wykorzystał system regałów firmy Sortimo SR5. Zapewniają one maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni. Modułowy system przegródek, podwieszanych pojemników, walizek i schowków
jest bardzo przyjazny dla użytkownika. Pomysłowe rozwiązania pozwalają dopasować wyposażenie do własnych potrzeb. Wszystkie elementy można w łatwy sposób zablokować, tak żeby nie wypadały czy
przesuwały się podczas jazdy samochodu. Jednocześnie w prosty sposób można je odblokować i wyjąć. Szuflady można odsuwać praktycznie „jednym palcem”.

Oprócz tradycyjnego oświetlenia żarówkowego wnętrze mobilnego warsztatu ma dwa spore ledowe punkty świetlne z regulacją natężenia światła. Po ich włączeniu w środku robi się jasno jak w dzień, dzięki czemu można swobodnie pracować w nocy czy przy zamkniętych drzwiach.

Do ładowni prowadzą dwuskrzydłowe drzwi z tyłu, które można otworzyć o kąt 270°. Dzięki systemowi magnesów, można je prosto unieruchomić. W wersji z napędzaną przednią osią podłoga jest niżej osadzona, czyli niżej znajduje się próg załadunkowy. Z tyłu zamontowano stopień i uchwyt, które ułatwiają wsiadanie.

Renault Master FWD L3H2 2.3 dCi – praktycznie i wygodnie

Przeprojektowana tablica rozdzielcza w Masterze ma sporo praktycznych schowków, w tym wysuwaną szufladę o pojemności 10,5 l. Wysuwany jest również stolik i uchwyt na kubek, co znacznie oszczędza
miejsce, a w razie potrzeby pozwala stworzyć wygodną przestrzeń do pracy czy zjedzenia posiłku. Podwójna kanapa ma składane oparcie, które można przekształcić w stolik z miejscem na laptopa. Natomiast pod nią znajduje się duży schowek, który pomieści spore przedmioty. Warto podkreślić, że można do niego zajrzeć, odchylając tyko jedno siedzisko.

Testowy Master miał wersje wyposażenia Pack Clim, która nie obejmowała m.in. ładowarki indukcyjnej – trzeba za nią dopłacić. Również w ramach opcji na wyposażeniu był system MediaNav Evolution z zainstalowaną nawigacją i możliwością podłączenia telefonu za pomocą Bluetootha.

Miejsce za kierownicą jest dość wygodne, ale niestety kierownicę można regulować tylko góra-dół, więc nie każdy będzie czuł się komfortowo. Za to bardzo wygodny jest podłokietnik i fotel z regulacją odcinka
lędźwiowego. Na kierownicy znalazły się tylko klawisze do obsługi tempomatu, telefon i dźwięk obsługujemy za pomocą przycisków na dźwigience pod kierownicą.

Praktyczna i wygodna jest również część pasażerska w drugim rzędzie. Trzyosobowa kanapa została wyposażona w podłokietniki i regulowane zagłówki. Pod dachem i przy podłodze wzdłuż siedziska
wygospodarowano miejsca na półki. Jest również uchwyt na kubek oraz wnęka w ściance na butelkę i zagłębienia, w których można umieścić jakieś drobiazgi przydatne podczas podróży. Podobnie jak w ładowni znajduje się tutaj tradycyjne oświetlenie i dodatkowo trzy indywidualne punkty świetlne LED. Wysoki dach zapewnia przestronne wnętrze.

Renault Master FWD L3H2 2.3 dCi – dynamiczny i zwrotny

Testowego Mastera napędzał silnik 2.3 dCi Twin Turbo o mocy 165 KM i momencie 380 Nm, z którym współpracowała 6-biegowa skrzynia manualna. Tak skonfigurowany układ napędowy wydaje się optymalny do tego typy zastosowań. Samochód reaguje dokładnie tak, jak tego oczekujemy. Nie ociąga się i dość szybko nabiera prędkości.

Zastosowanie dwóch szeregowo zamontowanych turbosprężarek sprawia, że osiągi silnika płynnie przyrastają w miarę wzrostu prędkości obrotowej, co zwiększa przyjemność prowadzenia. Jedna turbosprężarka odpowiada za znaczny moment obrotowy przy niskich obrotach, co zapewnia szybką reakcję silnika przy ruszaniu z miejsca i podczas zmiany biegów. Druga natomiast przy wyższych obrotach umożliwia osiągnięcie wysokiej mocy, co przekłada się na ciągłe, równomierne przyspieszenie. Efekt jest naprawdę dobry. Zarówno podczas jazdy autostradowej, jak i manewrując w ciasnych miejscach ma się pełną kontrolę nad pojazdem. To również zasługa układu kierowniczego, który zarówno przy niskiej prędkości, jak i przy wysokiej zachowuje się wzorowo.

Pochwalić należy również zawieszenie. Na wybojach dość miękkie i wystarczająco sztywne, aby bezpiecznie pokonywać zakręty. Podczas naszego testu Master zużywał około 12 l/100 km. Dość dużo,
nawet biorąc pod uwagę jazdę mieszaną, w mieście i w korkach.

Chwilowe spalanie podczas jazdy drogą szybkiego ruchu przy prędkości 92 km/h wg pokładowego komputera wynosiło 6,5 l/100 km, natomiast przy prędkości 120 km/h – 8,2 l/100 km. Jeżeli chcemy zaoszczędzić, można skorzystać z trybu jazdy Eco, który sprawi, że pojazd będzie bardziej ospały. Oszczędnościom sprzyja też asystent zmiany biegów oraz system start-stop. Egzemplarz testowy miał zamontowany zbiornik paliwa o pojemności 105 l (opcja), co wg komputera przy takim spalaniu dawało zasięg ponad 800 km. W przypadku mobilnego warsztatu, który zawsze musi trwać w gotowości do podjęcia interwencji może mieć to kluczowe znaczenie.

W prowadzeniu kierowcę wspiera elektronika. Na uznanie zasługuje system Rear View Assist, który w praktyce zastępuje lusterko wsteczne, zapewniając optymalną widoczność do tyłu na średnią i dużą odległość. Podczas zmiany pasa ruchu przydaje się też system monitorowania martwego pola. A w ryzach trzyma kierowcę asystent pasa ruchu, który dyskretnie przywołuje do porządku. W manewrach pomaga kamera cofania i rozmieszczone czujniki z przodu i z tyłu pojazdu.

Renault Master FWD L3H2 2.3 dCi – podsumowanie

Renault Master jest bardzo przyjemny w prowadzeniu i ta cecha niweluje wszelkie niedogodności. W zestawieniu z zabudową warsztatową sprawdzi się bardzo dobrze, bo oprócz kierowcy zadowolona powinna być cała ekipa mobilnego serwisu.

Renault Master FWD L3H2 2.3 dCi – podstawowe dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika  2299 cm3, R4, turbodiesel
Moc 165 KM przy 3500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 380 Nm przy 1500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 6-biegowa manualna, napęd przedni
Prędkość maksymalna 155 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,7
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym 8,1 l/100 km
Długość 6225 mm
Szerokość 2070 mm
Wysokość 2549 mm
Rozstaw osi 4332 mm
Pojemność ładowni 9 m3
Pojemność zbiornika paliwa105 l
Masa własna / ładowność 2270 kg / 1230 kg
Cena wersji podstawowej z pakietem Pack Clim (netto) 99 400  zł
Cena wersji testowej (netto) 128 430 zł

Autor: Katarzyna Dziewicka