Testy

KIA ProCeed GT 1.6 T-GDI – lepsza niż myślisz

To jeden z tych modeli, za kierownicą którego, raduje się dusza. Nowoczesny design, funkcjonalne wnętrze i w wyposażeniu prawie wszystko, co oferuje współczesna motoryzacja. Dla wielu to auta może być niespodzianką, bo oferuje naprawdę wiele. To także jeden z najładniejszych modeli producenta.

Zapewne przed laty mało kto wierzył w słowa jednego ze znanych designerów, że marka KIA może zawojować europejski rynek i stać się groźnym konkurentem dla najlepszych. Wielka ekspansja praktycznie rozpoczęła się w 2006 roku, gdy do południowokoreańskiego koncernu trafił znany niemiecki stylista Peter Schreyer, który wcześniej pracował dla Volkswagena, a obecnie w południowokoreańskim koncernie piastuje najwyższe stanowiska. Powierzono mu niezwykle trudne zadanie – miał stworzyć auto nie tylko konkurujące z Volkswagenem Golfem, ale nawet od niego lepsze. Zapewne wówczas nikt tych słów nie potraktował poważnie, poza samym zainteresowanym. Milowym krokiem okazała się KIA cee’d z 7-letnią gwarancją, a także nowy wizerunek grilla – Tiger nose.

Jak powiedział Peter Schreyer: „Od samego początku było dla mnie oczywiste, że należy skoncentrować się na stworzeniu jasnej tożsamości i spójnego obrazu marki KIA. Byłem jednak świadomy, że sam design i estetyka to nie jest pełny klucz do sukcesu. Ważne było aby zaprojektowane przeze mnie samochody budziły emocje. Pozytywne emocje.”

KIA Sorento dzięki nowemu trybowi terenowemu nowa jest jednym z najbardziej wszechstronnych SUV-ów

I z całą pewnością takim autem jest KIA ProCeed, obok której trudno przejść obojętnie. Łączy sportowy, odważny design coupé z wszechstronnością kombi. To model, który wzbudza emocje, zwraca na siebie uwagę na drodze, a co najważniejsze jest niemalże pod każdym względem autem przyjaznym dla swojego właściciela i zarazem kierowcy. To jeden z tych modeli najnowszej generacji, które na pokładzie mają praktycznie wszystko, co kierowcy do szczęścia potrzeba.



KIA ProCeed GT 1.6 T-GDI – sportowy design nadwozia

Sylwetka typu shooting brake Kia ProCeed łączy elegancję coupé z wszechstronnością kombi. Szybko opadająca linia dachu oraz mocno zarysowane linie masywnego nadwozia. Charakterystyczny grill chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa oraz szerokie wloty powietrza nadają pojazdowi sportowego charakteru. Reflektory LED ze światłami do jazdy dziennej w stylistyce kostek lodu, atrakcyjne 18-calowe obręcze kół ze stopu lekkiego, sportowe listwy boczne z barwnymi akcentami oraz chromowane wykończenie okien podkreślają nowoczesną stylistykę auta.

Szeroki, masywny tylny zderzak oraz dwie końcówki układu wydechowego dodają ProCeed dynamiki i podkreślają sportowy styl samochodu, a wzrok przyciąga tylna listwa LEDm która nadaje tylnej części pojazdu oryginalny charakter i optycznie go poszerza.

KIA ProCeed GT 1.6 T-GDI – wnętrze typowego kombi

Na komfort nie będą narzekać zarówno osoby podróżujące w wygodnych i ergonomicznych przednich fotelach, jak i ci, którym przypadnie miejsce na tylnej ławce. Bez problemu zmieszczą się osoby o wzroście 190 cm, którym także nie zabraknie miejsca na kolana. Tylne siedzenia są dzielone w proporcji 40:20:40 i możemy je szybko złożyć jednym ruchem ręki za pośrednictwem specjalnej dźwigni.

Praktyczną atrakcję stanowi szklany, otwierany dach, sterowany elektrycznie. Możemy go w każdej chwili zakryć elektrycznie regulowaną roletą.

Konstruktorom udało się wygospodarować bagażnik o pojemności 595 litrów, który należy do najpojemniejszych w swoim segmencie. Otwieramy go zdalnie za pomocą przycisku w inteligentnym kluczyku. Pod podłogą bagażnika znajduje się praktyczny schowek, w którym również można przewozić drobne przedmioty.

KIA ProCeed GT 1.6 T-GDI – systemy, które ułatwiają życie kierowcy

Ten rozdział należy rozpocząć od deski rozdzielczej. Niezbędne podczas podróży informacje odczytamy na 10,25-calowym centralnym ekranie oraz wirtualnym kokpicie. W pełni cyfrowe zegary o przekątnej 12,3-cala pokazują kierowcy niezbędne podstawowe informacje podczas, jak m.in. dane dotyczące pojazdu, prędkość, status połączeń telefonicznych czy wskazania nawigacji.

Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESC) oraz układ stabilizacji pojazdu (VSM) są dostępne w standardzie tego modelu. Działają one w połączeniu z systemem Torque Vectoring by Braking, który zapewnia optymalny rozdział momentu obrotowego na poszczególne koła i lepsze panowanie nad pojazdem podczas wchodzenia w zakręty.

Dzięki kamerze na przedniej szybie, system autonomicznego hamowania ostrzega o ryzyku na drodze. Opcjonalny czujnik na zderzaku umożliwia wykrywanie obecności innych pojazdów lub osób w pobliżu samochodu. System pojazdu powiadamia kierowcę o potencjalnej kolizji poprzez drżenie kierownicy. Jeśli to konieczne, system może doprowadzić do zatrzymania samochodu.

Asystent utrzymania pasa ruchu (LKA) na bieżąco monitoruje położenie auta względem linii wyznaczających pasy na drodze. Jest to możliwe dzięki umieszczonej na przedniej szybie kamerze. Jeśli samochód bez wcześniejszego użycia kierunkowskazu nagle zacznie zjeżdżać ze swojego pasa, pojazd ostrzeże o tym kierowcę i w razie konieczności jest w stanie skorygować tor jazdy.

Praktyczny jest także automatyczny system przełączania świateł. Umieszczona na przedniej szybie kamera wykrywa reflektory samochodów jadących z przodu i kiedy to konieczne, światła samoczynnie przełączają się z drogowych na mijania.

W wyposażeniu testowanej wersji znalazły się też takie systemy jak: Kia Forward Collision Avoidance Assist (FCA) – system autonomicznego hamowania z dodatkową funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów, Kia Blind Spot Collision Warning (BCW) – system monitorowania martwego pola w lusterkach, Kia Rear Cross Traffic Collision Warning (RTCW) – system monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania, Kia Smart Cruise Control (SCC) – aktywny tempomat z automatyczną regulacją odległości oraz funkcją Stop & Go oraz Kia Lane Following Assist (LFA) – asystent jazdy w korku.

KIA ProCeed GT 1.6 T-GDI – jednostka napędowa o mocy 204 KM

Testowana wersja wyposażona była w czterocylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem o pojemności skokowej 1591 cm3 i mocy 204 KM, który współpracuje z 7-stopniową DCT dwusprzęgłową przekładnią automatyczną. To naszym zdaniem optymalna konfiguracja, która pozwala na dynamiczną i w miarę oszczędną jazdę. Na dłuższym dystansie udało nam się osiągnąć średnie zużycie paliwa 7,5 l/100 km, ale im bardziej dynamiczniej, tym więcej. Podczas jazdy w mieście trzeba się liczyć, ze wzrostem nawet do 9 l/100 km.

Dodać należy, iż ta wersja wyposażona jest w aluminiowe łopatki zmiany biegów pod kołem kierownicy. Dzięki temu w trybie sportowym możemy szybko zmieniać przełożenia skrzyni biegów i cieszyć się dynamiczną jazdą.

Zapewne przyjemność każdemu kierowcy sprawi elektroniczny generator dźwięku i sportowy, buczący wydech z aktywnymi klapami. Szczególnie, gdy wybierzemy tryb jazdy „sport”.

KIA ProCeed GT 1.6 T-GDI – podsumowanie

„To, co mnie naprawdę ekscytuje i zadziwia, to tempo ewolucji tej firmy. Image marki KIA sprzed 10-lat, a nawet 5-lat, to już absolutna przeszłość, co można poznać po najdrobniejszych szczegółach. Patrząc w przyszłość pamiętajmy, że zmiana ma oznaczać doskonalenie – a nie tylko odmienność wyglądu.” – powiedział Peter Schreyer.

Ten cytat zapewne najbardziej określa kierunek rozwoju marki KIA. Najnowsze modele są nie tylko coraz ładniejsze i nowocześniejsze, ale z powodzeniem odnajdują się w największej konkurencji na rynku. Model ProCeed jest tego najlepszym przykładem. Zasługuje na najwyższa ocenę jego design nadwozia, funkcjonalność wnętrza oraz te wszystkie systemy, które ułatwiają życie kierowcy, a często w ofercie pozostają tylko w sferze marzeń. ProCeed to wszystko ma!

KIA ProCeed GT 1.6 T-GDI – podstawowe dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1591 cm3, R4, benzyna z turbodoładowaniem
Moc 204 KM przy 6000 obr./min
Moment obrotowy 265 Nm przy 1500 – 4500  obr./min
Skrzynia biegów i napęd 7-biegowa DCT, napęd na przód
Prędkość maksymalna 225 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,5   s
Średnie zużycie paliwa podczas testu 7,5 l/100 km
Długość 4605 mm
Szerokość 1800 mm
Wysokość 1422 mm
Rozstaw osi 2650 mm
Pojemność bagażnika 594/1545 l
Pojemność zbiornika paliwa 50 l
Masa własna 1363 kg
Cena wersji 6MT 112 490 zł
Cena wersji 7DCT 118 490 zł

 



Redakcja

Recent Posts

Bruksela 2025 – Leapmotor prezentuje model C10 REEV

Leapmotor z radością ogłasza swój udział w 101. edycji Targów Motoryzacyjnych w Brukseli, które odbędą…

21 godzin ago

Lexus świętuje 35-lecie swojej działalności

Toyota przez lata produkowała duże i wygodne limuzyny, ale nie miała doświadczenia na międzynarodowym rynku…

2 dni ago

Toyota C-HR Plug-in Hybrid w specjalnej ofercie rocznika 2024 z rabatem 24 tys. zł

Toyota C-HR Plug-in Hybrid to propozycja, która łączy innowacyjność z codzienną funkcjonalnością. Samochód objęto specjalną…

3 dni ago

MG ZS Classic – w polskich salonach od 79,8 tys. zł

MG Motor wprowadza na polski rynek odświeżoną wersję swojego bestsellerowego SUV-a – MG ZS Classic,…

4 dni ago

Volkswagen AG – porozumienie z IG Metall w sprawie przyszłości i redukcji zatrudnienia

Po długich negocjacjach między Grupą Volkswagen, związkiem zawodowym IG Metall i radą zakładową, zawarto porozumienie…

4 dni ago

Nissan, Honda i Mitsubishi Motors podpisują protokół ustaleń dotyczący współpracy

Nissan Motor Co., Ltd. Ltd. („Nissan”), Honda Motor Co. Ltd. („Honda”) oraz Mitsubishi Motors Corporation…

4 dni ago