Ten model w wersji długiej to świetna propozycja dla każdego, kto lubi być przygotowany na różne okoliczności. Można pojechać nim na wycieczkę z siedmioosobową rodziną, zabrać przyjaciół za miasto lub przewieźć co nieco.
Peugeot Rifter to osobowa wersja Partnera. Coraz częściej pojazdy dostawcze tego segmentu są przedstawiane jako świetna alternatywa dla rodzinnych vanów. Producenci podkreślają ich walory praktyczne, które idą w parze z komfortem aut stricte osobowych. Peugeot poszedł o krok dalej i postanowił zaznaczyć osobowy charakter tego auta poprzez nadanie nowej nazwy.
Peugeot Rifter Long Allure 1.5 BlueHDi – od pierwszego wejrzenia
I właśnie taki pojazd w wersji wyposażenia Allure, z długim rozstawem osi,zdolny przewieźć 7 osób trafił do naszych testów. Pierwsze spojrzenie i robi wrażenie. Zwiększony prześwit, duże koła, spore osłony w dolnej części drzwi, kształt nadkoli i zderzaków oraz osłony przedniej i tylnej części podwozia świadczą,że Rifter stawi czoło różnym zadaniom. Masywny, awangardowy przód i dość pokaźne rozmiary rozbudzają zaciekawienie. Po wejściu do środka robi się jeszcze bardziej interesująco.
Pierwsze, co rzuca się w oczy, to kompaktowa wielofunkcyjna kierownica,ścięta zarówno z dołu, jak i od góry.W praktyce bardzo dobrze się sprawdza.Idealnie leży w dłoni i świetnie spełnia swoje zadanie, ułatwiając manewry. Dodatkowo dzięki ściętym krawędziom,u góry nie zasłania wskaźników, a na dole nie zabiera miejsca, dzięki czemu łatwo się wsiada i wysiada z tego auta.Przed kierowcą, w zagłębieniu umieszczono zegary. Przyciągają wzrok chromowanymi obramowaniami i czerwonymi wskazówkami. Robi do dość fajne wrażenie. Pomiędzy nimi jest kolorowy ekran,na którym można monitorować parametry pojazdu, włącznie ze stylem jazdy kierowcy. Kolejny plus, to duży, 8-calowy ekran dotykowy do obsługiwania multimediów znajdujący się w zasięgu ręki kierowcy. Do dyspozycji mamy dwa gniazda USB,gniazdo Jack, Bluetooth oraz ładowarkę indukcyjną (za dopłatą 350 zł). Dopełnieniem systemu jest funkcja Mirror Screen,która pozwala korzystać z aplikacji na telefonie Mirror Link, Apple Carplay i AndroidAuto.
PEUGEOT i-Cockpit – przedmiot zazdrości, nigdy nieskopiowany
Nasz egzemplarz był wyposażony w Peugeot Connect Nav DAB, czyli nawigację w systemie 3D online (trzeba za ten system dopłacić 2600 zł). Ma ona funkcję poleceń głosowych i umożliwia proste i intuicyjne wyszukiwanie ciekawych punktów na trasie (POI). Uwzględnia ona aktualny ruch na drodze w czasie rzeczywistym dzięki TomTom Trafic. Podaje również informacje o parkingach,stacjach benzynowych i lokalną prognozę pogody. Ale równie dobrze można korzystać z aplikacji w telefonie, która w przypadku unikania korków sprawdza się u nas lepiej.
Ciekawostka to aplikacja służąca do monitorowania stylu jazdy kierowcy. Na ekranie między zegarami na bieżąco można obserwować wskaźnik,który alarmuje, gdy jazda jest zbyt agresywna, co nie sprzyja oszczędności paliwa. Dodatkowo na ekranie systemu multimedialnego możemy sprawdzić, jak ocenia nasz styl jazdy komputer pokładowy i porównać z pozostałymi dniami tygodnia, aby zobaczyć w ten sposób postępy.
Peugeot Rifter Long Allure 1.5 BlueHDi – przemyślane rozwiązania
Eleganckie, chromowane przełączniki klimatyzacji są rozmieszczone w zasięgu ręki, wokół wyświetlacza temperatury.W tym egzemplarzu w ramach opcji była automatyczna klimatyzacja dwustrefowa,która znakomicie spełniała swoje zadanie. Trzeba za nią dopłacić 1100 zł.W ramach tej wersji wyposażenia Rifter miał elektrycznie sterowane szyby również w drzwiach przesuwnych, komfortowy,regulowany w odcinku lędźwiowymi z podłokietnikiem fotel kierowcy,składany fotel pasażera i kierownicę obszytą skórą. Miejsce za kierownicą można dobrze dopasować do swoich potrzeb, ponieważ fotel jest regulowany również w zakresie wysokości, a kierownicę można regulować w dwóch płaszczyznach. Kierowca ma pod ręką wszystkie przełączniki.
Zarówno system multimedialny,jak i komputer pokładowy może obsługiwać z poziomu kierownicy. Pod kierownicą z lewej strony znajduje się dźwigienka do obsługi tempomatu, a za kierownicą, pod ręką z dwóch stron manetki do ręcznej zmiany przełożeń. Nie ma drążka do zmiany trybów automatycznej skrzyni, zamiast niego zastosowano małe, zgrabne pokrętło, a obok umieszczono klawisz do zmiany na tryb manualny.
Rifter to mnóstwo schowków i półeczek. Są one rozmieszczone w całej kabinie: na środkowej konsoli, na półce pod dachem, w drzwiach oraz w pierwszymi drugim rzędzie. Dzięki zastosowaniu poduszki czołowej pasażera typu „Bag In Roof”, którą umieszczono w dachu, udało się wygospodarować pojemny, zamykany i chłodzony schowek w tablicy rozdzielczej. Znajduje się w nim gniazdo USB i AUX. Dodatkowo zamawiając elektryczny hamulec postojowy, zyskujemy więcej miejsca na środkowej konsoli, które wykorzystano na duże schowki zamykane roletą. Łącznie pojemność schowków w tym aucie dochodzi do 186 l.
Wygodne rozwiązanie to również bezkluczykowy dostęp i uruchomienie samochodu. Za taki komfort trzeba dodatkowo zapłacić 1500 zł.
Peugeot Rifter Long Allure 1.5 BlueHDi – dynamicznie i oszczędnie
Naszego Riftera napędzał 1,5-litrowydiesel BlueHDi nowej generacji o mocy130 KM spełniający wymagania normy Euro 6.d-temp za pomocą filtra cząstek stałych FAP oraz katalizatora SCR. Współpracował on z automatyczną skrzynią o 8 przełożeniach (EAT8), co sprawia,że można tym autem podróżować dość komfortowo. Praktycznie nie ma konieczności korzystania z manualnego trybu skrzyni. 130 KM wystarcza, żeby takim samochodem poruszać się sprawnie zarówno w mieście, jak i w dłuższej trasie.
Przy prędkości w granicach 50–70 km/h Rifter potrzebuje ok. 5,4 l/100 km. Jadąc drogami szybkiego ruchu, musimy się liczyć ze spalaniem na poziomie 6,5 l/100 km, co wydaje się dość dobrym wynikiem.
Zawieszenie przednie typu McPherson oraz tylne z odkształcalną belką zapewniają doskonałe trzymanie się drogi. Jest dość miękkie, dzięki czemu nierówności nie doskwierają mocno podczas jazdy. Z drugiej strony przy wyższych prędkościach auto prowadzi się całkiem dobrze.
Jeżeli rozpatrujemy ten samochód w kategorii rodzinnego vana, nie bez znaczenia będzie też niski poziom hałasu. Przy prędkości 120 km/h można normalnie rozmawiać, co oznacza, że jest całkiem nieźle. Nie unikniemy w tego typu samochodzie natomiast szumu powietrza,które zderza się ze sporą bryłą auta i dość dużymi lusterkami.
Wysoko umieszczone miejsce kierowcy i średnica zawracania wynosząca 11,5 m sprawiają, że Rifter jest wyjątkowo zwrotny i szybko reaguje na działanie kierowcy, co dodatkowo przyczynia się do czerpania przyjemności z jazdy. Zwiększony prześwit wynoszący216 mm jest porównywalny z wieloma SUV-ami, co pozwala również zjechać z głównej drogi.
W testowym egzemplarzu kierowcę wspierał adaptacyjny tempomat ACC, który utrzymuje zaprogramowaną prędkość i automatycznie dostosowuje bezpieczną odległość do samochodu jadącego z przodu. W wersji z automatyczną skrzynią biegów może nawet całkowicie zatrzymać samochód, co zwiększa bezpieczeństwo. Przydatny jest również system rozpoznawania ograniczeń prędkości, który niestety jeszcze nie wszędzie działa prawidłowo,więc trzeba zachować czujność. Coraz częściej spotykane rozwiązanie w autach tej klasy to również system aktywnego monitorowania pasa ruchu, który koryguje tor jazdy samochodu, gdy jest to konieczne. Kolejny system, który aktywnie czuwa nad bezpieczeństwem, monitoruje zachowanie kierowcy przy pomocy kamery i analizy ruchów kierownicy.W przypadku wykrycia spadku uwagi włącza się alarm dźwiękowy i wizualny. Natomiast Active Safety Brake powoduje automatyczne hamowanie w razie wykrycia ryzyka kolizji. Dodatkowo w tym aucie działało również automatyczne przełączanie świateł drogowych i mijania.
Manewry ułatwia kamera cofania. Na ekranie można obserwować to, co znajduje się z tyłu samochodu w promieniu180° w trybie klasycznym, 360°(widok z góry) lub zbliżenia w momencie podjeżdżania do przeszkody. Natomiast podczas wyprzedzania pomaga system monitorowania martwego pola z kontrolkami wbudowanymi w lusterka boczne.
Peugeot Rifter Long Allure 1.5 BlueHDi – 35 cm robi różnicę
Peugeot Rifter w wersji przedłużonej ma więcej o 35 cm, co uzyskano dzięki większemu rozstawowi osi i wydłużonemu zwisowi. Dużo to czy mało? Zależy, ale zawsze lepiej mieć, niż nie mieć. Szczególnie gdy musimy zabrać w podróż 7 osób lub przewieźć coś dłuższego. W praktyce oznacza to większą pojemność bagażnika o 75 l w przypadku założonej rolety i z 7 fotelami w środku (850 l). Dzięki zastosowaniu niezależnych foteli,wnętrze można dowolnie zaaranżować zgodnie z aktualnymi potrzebami. Można wyjąć dwa fotele tylnego rzędu,zwiększając przestrzeń bagażnika do 1620 l.
Jeżeli zastosujemy siatkę oddzielającą przestrzeń bagażową (kosztuje 500 zł), zmieści się za nią prawie 1900 l. Ale to nie koniec. Składając fotele drugiego rzędu i fotel pasażera uzyskamy płaską podłogę, a do dyspozycji będzie 4000 l i maksymalna długość przestrzeni ładunkowej przekroczy wówczas 3 m. Ładowność w tej wersji to 747 kg. Nie za wiele, ale z drugiej strony, nie do przewozu ładunków tę wersję stworzono. Półkę zakrywającą przestrzeń bagażnika można zamontować w dwóch położeniach,zmieniając w ten sposób jego funkcjonalność. Konstruktorzy pomyśleli też o tych, którzy czasem będę chcieli wykorzystać dużą przestrzeń bagażową. W specjalnie zaprojektowanych uchwytach można umieścić zwiniętą roletę,dzięki czemu nie przeszkadza i nie przemieszcza się podczas jazdy.
Boczne, przesuwne drzwi są szerokie i pozwalają wygodnie zająć miejsce. Nowa konstrukcja prowadnic zwiększyła miejsce we wnętrzu i jest bardziej estetyczna.Szeroka tylna klapa jest wyposażona w otwieraną szybę. To bardzo praktyczne rozwiązanie umożliwia dostęp do bagażnika bez otwierania całej klapy. Przydaje się zwłaszcza, gdy chcemy sięgnąć po rzecz leżącą na półce lub gdy samochód jest zaparkowany w ciasnym miejscu, co uniemożliwia bądź utrudnia otwarcie klapy. Relingi dachowe idealnie wpisują się w linię nadwozia i umożliwiają łatwe zamocowanie przewożonych przedmiotów np. za pomocą taśm.
Peugeot Rifter Long Allure 1.5 BlueHDi – podsumowanie
Peugeot Rifter w tej wersji to mnóstwo możliwości. Można nim wygodnie podróżować w 7 osób, a innym razem przetransportować coś naprawdę długiego. Z jednej strony jest jeszcze kompaktowy i dynamiczny w mieście, z drugiej ma moc potrzebną podczas pokonywania długich tras, zapewniając wysoki poziom komfortu.
Peugeot Rifter Long Allure 1.5 BlueHDi – podstawowe dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1499 cm3, R4, wysokoprężny BlueHDi |
Moc | 130 KM przy 3750 obr./min |
Moment obrotowy | 300 Nm przy 1750 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 8-stopniowa automatyczna EAT8, napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 183 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,1 s |
Średnie zużycie paliwa podczas testu | 6,3 l/100 km |
Długość | 4753 mm |
Szerokość | 1848 mm |
Wysokość | 1840 mm |
Rozstaw osi | 2975 mm |
Pojemność bagażnika / siedzenia rozłożone | 850 l / 3500 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 50 l |
Masa własna | 1593 kg |
Cena egzemplarza testowego | 132 900 zł |
Cena wersji Allure | 112 400 zł |
Tekst i zdjęcia: Katarzyna Dziewicka