To model, który kontynuuje dobre Mazdy 323 i od 2003 roku jest jego naturalnym następcą. Najnowsza „trójka” została oficjalnie zaprezentowana 28 listopada 2018 roku w Los Angeles, wraz z innowacyjną jednostką napędowa Skyactiv-X. W ofercie pozostają dwie wersje nadwoziowe – czterodrzwiowy sedan i pięciodrzwiowy hatchback.
Na rynkach europejskich dostępna jest aktualnie czwarta generacja Mazdy3. Ten jeden z najpopularniejszych modeli producenta w ciągu 15 lat ma na koncie ponad 6 mln sprzedanych egzemplarzy, z czego ponad 1 mln w Europie.
W ofercie są dwie wersje nadwoziowe. Pięciodrzwiowy hatchback o długości 4459 mm, szerokości 1797 mm i wysokości 1440 mm oraz czterodrzwiowy sedan odpowiednio o wymiarach – 4662 mm, 1797 mm i 1445 mm. Model ten zbudowany został na najnowszej platformie Skyactiv-Vehicle Architekture
Mazda3 Skayactiv-X sedan – oszczędna, dynamiczna i cicha jednostka napędowa
Skyactiv-X charakteryzuje się tym, że ma on zapłon iskrowy z silników benzynowych, jak i samoczynny z silników diesla. Tym samym ma zarówno cechy silnika benzynowego, co oznacza dobre przyśpieszenie oraz stosunkowo duży moment obrotowy, jak w typowym silniku wysokoprężnym.
Kierowca doceni te cechy, zarówno podczas jazdy w zatłoczonej aglomeracji miejskiej, jaki i na szybkiej autostradzie. Silnik ten pracuje cicho i praktycznie nie słyszymy go do prędkości 130/140 km/h. W zależności o charakteru jazdy średnie zużycie paliwa waha się od 5-6,9 l/100 km.
Mazda3 Skayactiv-X sedan – funkcjonalne wnętrze
Już pierwszym zaskoczeniem są wskaźniki znajdujące się bezpośrednio przed kierowcą. Chociaż sprawiają wrażenie analogowych, to jednak zaprojektowano je cyfrowo w zgodzie z najnowszą modą. Dopełnieniem jest system head-up wyświetlający na szybie czołowej m.in. aktualna prędkość pojazdu.
Mazda wprowadza do sprzedaży w Polsce wersje jubileuszowe 100th Anniversary
Centralny, panoramiczny ekran systemu MZD Connect o przekątnej 8,8-cala z funkcją widoku dzielonego. W chwili, gdy użytkownik przegląda menu po lewej stronie ekranu, po stronie prawej pokazywane są informacje ułatwiające intuicyjną orientację w dostępnych funkcjach. Można zatem jednocześnie wyświetlać mapę nawigacji i informacje systemu audio, co zwiększa funkcjonalność systemów informacji i rozrywki. Warto dodać, iż w przypadku Mazdy3 jej projektanci zrezygnowali z modnego obecnie wystającego nad deskę rozdzielczą tabletu i wybrali wersję stosunkowo niewiele wystającą, co jednak ma wpływ na czytelność funkcji wyświetlanych na ekranie.
W konsoli środkowej projektanci w porównaniu z poprzednią wersją, przesunęli dźwignię zmiany zmiany biegów i pokrętła wielofunkcyjnego HMI ku przodowi, co obecnie ułatwia życie kierowcy. Sporych rozmiarów podłokietnik środkowy jest w stanie pomieścić wiele niezbędnych podczas podróży drobiazgów. Praktycznym elementem są także uchwyty na pojemniku lub butelki z napojami, które usytuowano w przedniej części konsoli środkowej, przed dźwignią zmiany biegów. Kierowca nie musi już odwracać wzroku, gdy zapragnie podczas jazdy czegoś się napić.
Mazda3 Skayactiv-X sedan – docenimy komfort
Ciekawostką jest fakt, iż aż 49 krytycznych punktów konstrukcyjnych pojazdu, które mogą generować hałas dobiegający we wnętrzu pojazdu, zostało poddanych dokładnej analizie i próbie jego ograniczenia. Docenimy to szczególnie podczas szybkiej jazdy autostradą, gdy we wnętrzu pojazdu hałas jest minimalny.
Na najwyższa ocenę zasługują przednie fotele. Są nie tylko ergonomiczne, ale przy tym bardzo wygodne, co docenimy podczas długich podróży. Na tylnej kanapie zmieszczą się trzy dorosłe osoby, ale dłuższą podróż bardziej komfortowo spędzą dwie. Przy odpowiednim wypośrodkowaniu przednich foteli, pasażerowie zajmujący miejsca na tylnej kanapie będą mieli do dyspozycji wystarcząjąco dużo przestrzeni na kolana.
Mazda3 Skayactiv-X sedan – ocena
Mazda3, to jedna z najciekawszych ofert w swojej klasie na polskim rynku. Marka słynie z solidności, oszczędnych i nowoczesnych jednostek napędowych i przede wszystkim wysokiego komfortu jazdy.
Mazda3 – cennik
Mazda3 Skayactiv-X sedan – podstawowe dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1998 cm3, R4, benzyna+mild hybrid |
Moc | 180 KM przy 6000 obr./min |
Moment obrotowy | 224 Nm przy 3000 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 6-biegowa manualna, napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 216 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,2 s |
Średnie zużycie paliwa podczas testu | 6,9 l/100 km |
Długość | 4460 mm |
Szerokość | 1795 mm |
Wysokość | 1440 mm |
Rozstaw osi | 2725 mm |
Pojemność bagażnika | 450/1138 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 51 l |
Masa własna | 1275 kg |
Cena egzemplarza testowego | 138 000 zł |
Cena wersji podstawowej KAI (promocja) | 109 900 zł (99 900 zł) |