Klasyki

Pierwszy Shelby GT 350R stał się najdroższym Fordem Mustangiem

To wyjątkowy egzemplarz. Prototyp, za którego kierownicą zasiadał legendarny Ken Miles. Zaliczył wiele wyścigów i dzisiaj trudno się dziwić, że jego cena została wywindowana aż tak wysoko.

Wspominając Forda Mustanga, trudno nie wymienić przy tej okazji kilka egzemplarzy-ikon. W ostatnich latach dużo się mówiło o Mustangu GT390 z 1968 roku, za którego kierownicą siedział znany aktor Steve McQueen w filmie Bullit. Jednak historia producenta zapisała jeszcze kilka starszych i cenniejszych egzemplarzy.

Jednym z nich jest Shelby Mustang GT350R z 1965 roku, znany też jako R5002 lub Flying Mustang. To konkretnie auto stało się pierwszym oficjalnym prototypem wyścigowym i pierwszym w historii Shelby GT305R, który wygrał wyścig.

Ford Mustang Mach-E z zasięgiem 600 km

Egzemplarz oznaczony R5002 miał dla Forda Mustanga duże znaczenie. Dzięki temu stylowemu prototypowi ukierunkowanym na młodszego użytkownika, rozpoczęło się budowanie legendy motorsportu. To dzięki R5002 Ameryka zaczęła poważnie traktować Forda Mustanga.



Bardzo w tym pomogła jedna fotografia, która udokumentowała ten konkretny egzemplarz podczas krótkiego skoku nad drogą. Za jego kierownica siedział wówczas Ken Miles i starał się z auta wydobyć maksimum. Dzięki temu auto zyskało przydomek „Flying Mustang”, a reklama okazała się bezcenna.

W tym momencie miłośnicy motoryzacji zostali przekonani, że nowy Shelby Mustang GT350R potrafi być wyjątkowo szybkim pojazdem na drodze i na torze wyścigowym. Ta cecha wielokrotnie została potwierdzona sukcesami w latach sześćdziesiątych i na początku siedemdziesiątych XX wieku.

Za kierownicą tego samochodu, już podczas prac rozwojowych, zasiadało wiele legend amerykańskiego motorsportu. Poza wspomnianym Kenem Milesem byli to m.in. Bob Bondurant, Chuck Cantwell, Peter Brock i Jerry Tituse. Oni wszyscy zaliczyli za kierownicą R5002 setki mil i tego auta nie oszczędzali. Trudno wprost uwierzyć, że po tych wszystkich morderczych próbach, ten egzemplarz przetrwał do dzisiaj. Przez wiele lat służył jako prototyp, auto wyścigowe i egzemplarz pokazowy.

Po zakończeniu kariery sportowej auto trafiło do prywatnego kolekcjonera i od tego czasu kilkakrotnie zmieniało właścicieli. W 2014 roku doczekało się kompletnej renowacji, by po jej zakończeniu uświetnić 50-lecie od premiery pierwszego Forda Mustanga.

Podczas aukcji Mecum Indy 2020 egzemplarz Shelby Mustang GT350R z numerem R5002 został wylicytowany za 3,5 mln dolarów amerykańskich, a ze wszelkimi opłatami dało to 3,85 mln dolarów, co sprawiło, że ten konkretny egzemplarz Shelby stał się najdroższym w historii Mustangiem.

Źródło: Mecum Auctions



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

22 godziny ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

22 godziny ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

2 dni ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

2 dni ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

3 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

3 dni ago