Minęły 63 lata od 4 lipca 1957 roku, kiedy to Fiat zaprezentował światu jeden ze swoich najbardziej ukochanych samochodów: model 500. Legendarny „Cinquino” od razu zyskał popularność, stając się prawdziwym fenomenem społecznym a także ambasadorem produktów Made in Italy na całym świecie.
Jego sukces został potwierdzony w 2017 roku, kiedy pierwsza generacja Fiata 500, ta, która w latach 50. zapewniła Włochom wolność i swobodę poruszania się, stała się częścią stałej kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA) w Nowym Jorku, światowej sławy galerii sztuki i designu. Wraz z nastaniem drugiej generacji, tej z 2007 roku, Fiat 500 stał się ikoną włoskiej mody i stylu, które podbiły świat.
Teraz, w 2020 roku, trzecia generacja Fiata 500 jest gotowa, by ponownie zrewolucjonizować mobilność w mieście w imię zrównoważonego rozwoju, napędzanego przez innowacje i technologię.
Dzisiaj, tak jak wtedy, trzeba zacząć od nowa od tej pozytywnej energii, którą tylko włoski styl jest w stanie wyzwolić. A co lepiej, niż Fiat 500, może się do tego przyczynić?
Virtual Casa 500: wirtualne muzeum z okazji urodzin ikony
4 lipca 2020 roku, w dniu urodzin 500, wszystko zaczęło się ponownie od Turynu, miejsca, gdzie powstała pierwsza generacja legendarnego samochodu. Produkcja nowej 500 rozpoczęła się na całkowicie odnowionych liniach produkcyjnych w fabryce w Mirafiori, natomiast na czwartym piętrze Muzeum Sztuki Pinacoteca Agnelli, w Lingotto, została zlokalizowana Virtual Casa 500. Jest to wielka niespodzianka Fiata na cześć jego ikony.
Jest to wirtualne muzeum, opowiadające o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości Fiata 500, które można zwiedzać, jak wystawę stałą, za pomocą smartfona, komputera lub tableta. To dynamiczna podróż, od lat 50. po dzień dzisiejszy, opowiadająca historię, która należy do każdego z nas, jak 500.
W ten sposób można uzyskać wirtualny podgląd na to, jak będzie wyglądała „Casa 500″, która gościć będzie w murach Muzeum Pinacoteca w Lingotto i która ma zostać otwarta wiosną 2021 roku. By dokonać zmian, trzeba poznać swoje korzenie, dowiedzieć się skąd się pochodzi i gdzie jest nasz dom. Domem Fiata 500 było Mirafiori, ale pierwsza siedziba znajdowała się w Lingotto, miejscu powstania pierwszej 500, 500A Topolino w 1936 roku: Pinacoteca, z Fiatem w roli głównego sponsora, jest więc jedynym miejscem, w którym można było zorganizować obchody. Związek marki z Muzeum Pinacoteca Agnelli opiera się na wspólnej historii i wartościach. Oba przyniosły miastu Turyn prestiż na arenie międzynarodowej i jednocześnie stały się ambasadorami Włoch na świecie.
W cyfrowym środowisku Virtual Casa 500 wszystko jest osiągalne za jednym kliknięciem: 11 obszarów tematycznych: The Legacy; Made in Italy; New 500 One-offs; Diary of an Icon; A Journey through 3 Generations; New 500 Experience; 500 Design Story; A Story of Social Relevance; The Future Starts Here; 500 Vintage Vibes; Open for Change, zabiera odwiedzającego w podróż do świata Fiata 500, wywołując wspomnienia, marzenia i emocje. Pierwszy obszar, poświęcony przemysłowemu i kulturowemu dziedzictwu Fiata 500, opowiada o tym, jak ta ponadczasowa ikona popkultury uwzględniała potrzeby trzech pokoleń: demokratyczna z 1957 roku, ta indywidualistyczna z 2007 roku i aktualnie elektryczna wersja w 2020 roku.
Podróż, która rozpoczęła się w Turynie w 1957 roku i podbiła świat. Jest to droga wiodąca przez trzy generacje samochodów, zrodzona z pomysłowości wizjonerskich umysłów, którą można odbyć również za pośrednictwem symbolicznych przedmiotów włoskiego wzornictwa, pokazanych w obszarze Made in Italy; które, podobnie jak Fiat 500, obaliły zasady projektowania i zmieniły ich postrzeganie.
W strefie poświęconej historii znajduje się multimedialny dziennik wspomnień, w którym można zapoznać się z całym bogactwem treści: wywiadami, reklamami, wydarzeniami i nagrodami, które sprawiły, że Fiat 500 stał się międzynarodową gwiazdą. Niepowtarzalny zbiór szkiców i obrazów opowiada o ewolucji designu i kreatywnej przygodzie, która tchnęła życie w trzy generacje małego Fiata.
Następnie przechodzimy do obszaru poświęconego nowej 500: prawdziwej gwieździe włoskiej kultury, którą można poznać w szczegółach dzięki 3D Experience. Najbardziej charyzmatyczny samochód miejski ukazuje się zwiedzającym poprzez swoją emocjonalną, jak i elektryczną moc w służbie zrównoważonego rozwoju.
Obszar poświęcony One-offs prezentuje trzy ekskluzywne interpretacje nowego Fiata 500 autorstwa Armaniego, Bvlgari i Kartell: ponadczasowe arcydzieła rzemiosła i zrównoważonego rozwoju.
Na zakończenie tej niesamowitej podróży, można zrobić relaksującą przerwę w „Soothing area”, Chill Zone pod instalacją sufitową, przypominającą duże, oświetlone niebo, bo przecież nowa 500 przyczynia się do utrzymania czystszego nieba w każdym mieście.
Specyfikacja nowej 500 „la Prima” cabrio
Nowa 500 „la Prima” cabrio to pierwszy czteromiejscowy samochód umożliwiający jazdę z wiatrem we włosach przy zerowej emisji CO2: z otwartym dachem, w pełni elektryczny i bardzo cichy. Prawdziwa ikona kultury włoskiej odrodziła się na nowo, uwalniając cały swój niepowtarzalny urok. Od razu widać, że to prawdziwa 500 o niezwykłym stylu i z dbałością o detale. Począwszy od miękkiego dachu z monogramem FIAT po kolory nadwozia inspirowane naturą i jej żywiołami: Szary Mineral (metalizowany), który przypomina kolory ziemi; Zielony Ocean (perłowy), który reprezentuje morze i Niebieski Celestial Blue (trójwarstwowy), jako ukłon w stronę nieba. Całość wzbogacają reflektory full LED, tapicerka foteli ze skóry ekologicznej, 17” obręcze kół o diamentowym szlifie, oraz chromowane detale, wszystko oferowane w standardzie.
Jeśli chodzi o wyposażenie, „la Prima” ma w standardzie kilka zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy ADAS, do których należą:
Dodano także więcej nowych technologii, w tym:
Nowa 500 „la Prima” cabrio jest wyposażona w autonomiczny system jazdy na poziomie 2, po raz pierwszy w miejskim samochodzie, oraz w nowy system informacyjno-rozrywkowy UConnect 5: 7” wyświetlacz TFT, system multimedialny z radiem cyfrowym, nawigacją i 10,25” ekranem dotykowym, bezprzewodowy Apple CarPlay/Android Auto oraz fabrycznie zainstalowany moduł Uconnect Box zapewniający innowacyjny zestaw połączonych usług Uconnect, debiutujących w nowej 500 „la Prima” cabrio, obejmujący m.in. zdalną aktualizację map nawigacji i możliwość interakcji z samochodem za pomocą technologii asystenta głosowego Alexa firmy Amazon.
Bogata gama aplikacji dla niezapomnianych wrażeń z jazdy nową 500
Samochód przyszłości marki Fiat to nie tylko elektryczny samochód miejski, ale także samochód niezwykle technologiczny. Oferuje jeszcze jedną nową funkcjonalność: istną rodzinę aplikacji do pobrania na smartfona, dla niezapomnianych wrażeń z jazdy nową 500. Inżynierowie Fiata chcieli połączyć wszystkie funkcje łączności na jednej platformie, czyli aplikacji FIAT, do której dostęp uzyskujemy za pomocą danych uwierzytelniających do konta FCA. Dzięki temu, nowa 500 jest jeszcze bardziej wszechstronna i spełnia różnorodne wymagania Klientów w zakresie ładowania w domu i na publicznych stacjach, innowacyjnych rozwiązań na pokładzie i zdalnego zarządzania samochodem.
Aplikacja FIAT
Aplikacja FIAT to nieodłączny towarzysz nowej 500. Wersja demo aplikacji, dostępna do pobrania w Apple App Store i Google Play Store, umożliwia zdalną kontrolę swojej 500: można sprawdzić stan naładowania, zablokować i odblokować drzwi lub zaprogramować klimatyzację.Można wyszukać najbliższe publiczne stacje ładowania i zarządzać przeglądami samochodu. W razie potrzeby lub w razie niebezpieczeństwa można wykonać z samochodu połączenie alarmowe z centrum kontaktowym w celu wezwania służb ratowniczych. Korzystając z funkcji „My Navigation”, można dzień wcześniej zaplanować trasę podróży i wysłać ją do 500, by rano była już gotowa do drogi. Ponadto, po zarejestrowaniu się w aplikacji FIAT, zostajemy przekierowani do App Store, aby w pełni cieszyć się aplikacjami My easy Charge i My easyWallbox.
My easy Charge
Aplikacja My easy Charge umożliwia zarządzanie ładowaniem na publicznych stacjach ładowania obejmujących około 130 000 punktów w Europie, dzięki współpracy Fiata z firmą Digital Charging Solutions (DCS), największą publiczną siecią ładowania w Unii Europejskiej. Dzięki My easy Charge można szybko znaleźć najbliższą stację ładowania, sprawdzić jej dostępność, rozpocząć proces ładowania, a następnie zapłacić. W przypadku zakupu Fiata 500 „la Prima” w wersji cabrio lub hatchback, trzy pierwsze miesiące subskrypcji usługi My easy Charge są zawarte w cenie samochodu.
My easyWallbox
My easyWallbox to aplikacja opracowana w celu zdalnego zarządzania ładowaniem w domu, która wkrótce będzie dostępna w App Store. Zamiast podłączać kabel do zwykłego gniazdka, można szybciej naładować swoją 500 za pomocą opcjonalnej ładowarki typu Wallbox, korzystając z przedziałów czasowych, gdy energia kosztuje mniej. Dla większej wygody, zespół e-Mobility FCA połączył siły z dwoma wiodącymi dostawcami energii w Europie, ENGIE i ENEL X, podczas opracowywania trzech nowych ładowarek typu Wallbox z logo nowej 500 – easyWallbox produkowana przez ENGIE EPS i dwie połączone ładowarki Wallbox, jedna produkowana przez Grupę ENGIE (EVBOX), druga natomiast przez ENEL X, oferujących wygodne i skuteczne rozwiązania do ładowania w domu. I tak na przykład, można ustawić programator czasowy, aby rozpocząć ładowanie samochodu o północy, kiedy taryfy energii elektrycznej są tańsze i zatrzymać je o godz. 5:00, gdy kończy się najkorzystniejszy przedział czasowy. Można także śledzić zużycie energii elektrycznej, sprawdzając w prosty sposób swoje wydatki.
Źródło: Fiat
Fokus na Allure to wyjątkowe spotkanie artystów z publicznością, która wzięła udział w wernisażu prac,…
Od 9 do 22 stycznia Dacia zaprasza na cykl przedpremierowych prezentacji, podczas których będzie można…
Produkowany wyłącznie w Polsce Volkswagen Crafter, jest obecnie największym z modeli oferowanych przez markę Volkswagen…
Od niemal 30 lat marka Audi wyznacza standardy w personalizacji samochodów klasy premium poprzez program…
Wyniki wyjątkowego konkursu zorganizowanego przez Toyota France potwierdziły niesamowitą wydajność hybryd plug-in Toyoty. Podczas trwającej…
Polska premiera nowego modelu, jakim jest Hyundai INSTER. To najmniejszy elektryk w gamie koreańskiej marki,…