BMW Group w ramach rozwoju elektromobilności podpisała ze szwedzką firmą Northvolt długoterminową umowę na dostawę ogniw akumulatorowych o wartości 2 mld euro. Ogniwa akumulatorowe będą produkowane w Europie w budowanej obecnie gigafabryce Northvolt w Skellefteå na północy Szwecji (fabryka seryjna Northvolt Ett) od 2024 roku.
Decydujące znaczenie dla BMW Group miał fakt, że 100% energii potrzebnej do produkcji ogniw akumulatorowych będzie pozyskiwane przez Northvolt lokalnie w północnej Szwecji i wyłącznie z energii wiatrowej i wodnej. Oliver Zipse, prezes zarządu BMW AG, powiedział: – Aby skutecznie przyczynić się do ochrony klimatu, dążymy do poprawy ogólnej równowagi ekologicznej naszych produktów — od zasobów po recykling. Dotyczy to zwłaszcza energochłonnej produkcji akumulatorów wysokonapięciowych do pojazdów elektrycznych. Właśnie dlatego uzgodniliśmy z producentami ogniw, że do produkcji naszych ogniw akumulatorowych piątej generacji będą oni wykorzystywać wyłącznie energię z ekologicznych źródeł.
Andreas Wendt, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za zakupy i sieć dostawców, dodał: – Northvolt jest trzecim dostawcą ogniw akumulatorowych, z którym nawiązaliśmy współpracę, obok naszych dotychczasowych partnerów: CATL i Samsung SDI. Podpisanie tego kontraktu jest kolejnym krokiem w kierunku zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na ogniwa akumulatorowe w dłuższej perspektywie. Prowadzimy systematyczną elektryfikację naszej floty pojazdów. Do 2023 r. planujemy mieć na drogach 25 modeli zelektryfikowanych, przy czym ponad połowa z nich będzie w pełni elektryczna. – BMW Group będzie również zaopatrywać się w ogniwa produkowane w Europie u chińskiego producenta CATL, z budowanego obecnie zakładu w Erfurcie w Niemczech. Każda generacja ogniw w BMW Group jest wyróżniana w globalnej rywalizacji wśród wiodących producentów zarówno z punktu widzenia technologicznego, jak i biznesowego.
Zrównoważony rozwój ma kluczowe znaczenie dla elektromobilności
BMW Group i Northvolt będą wspólnie pozyskiwać kobalt i lit — jako kluczowe surowce do produkcji ogniw — z kopalń, które spełniają wysokie standardy obu firm, dotyczące zrównoważonego rozwoju. Zapewnia to pełną przejrzystość pochodzenia surowców w dowolnym momencie. Bezwzględnym priorytetem jest przestrzeganie norm środowiskowych, poszanowanie praw człowieka i zmniejszenie śladu węglowego. – Zrównoważony rozwój jest istotnym aspektem naszej strategii korporacyjnej i odgrywa kluczową rolę w rozwoju elektromobilności – podkreślił Wendt. Oprócz tego już od 2021 r. BMW Group zrezygnuje z wykorzystywania metali ziem rzadkich w swoich napędach elektrycznych piątej generacji.
BMW – jakość powietrza w samochodzie – wprowadzenie filtrów nanowłóknowych od jesieni 2020 roku
BMW Group i Northvolt dążą do realizacji celu, jakim jest zrównoważony łańcuch dostaw ogniw akumulatorowych w Europie poprzez wspólne konsorcjum technologiczne. Projekt ogniw nadających się do recyklingu jest stałym przedmiotem uwagi w całym procesie tworzenia ogniw akumulatorowych. W obliczu gwałtownego wzrostu zapotrzebowania na ogniwa akumulatorowe kluczowym sposobem zamykania pętli obiegu surowców będzie recykling komponentów po zakończeniu ich cyklu życia i intensywne ponowne wykorzystywanie pozyskiwanych w ten sposób surowców.
Produkcja ogniw akumulatorowych: ważna i skuteczna dźwignia redukcji emisji CO2, która odpowiada nawet za 40% emisji dwutlenku węgla
W miarę jak e-mobilność zyskuje coraz większą popularność, uwaga skupiona na redukcji emisji CO2 przesuwa się ku wartości dodanej, a w szczególności ku energochłonnej produkcji akumulatorów wysokonapięciowych, ponieważ nawet 40% emisji, za którą są odpowiedzialne w pełni elektryczne pojazdy, pochodzi z samej produkcji ogniw akumulatorowych. Jest to najważniejsza i bardzo skuteczna metoda redukcji emisji CO2 i na niej właśnie BMW Group koncentruje swoje wysiłki. Jako lider w dziedzinie zrównoważonego rozwoju firma uzgodniła z producentami — CATL, Samsung SDI i Northvolt — że przy wytwarzaniu ogniw akumulatorowych piątej generacji dla BMW Group będą oni wykorzystywać wyłącznie energię ze źródeł ekologicznych. – W miarę zwiększania produkcji w ciągu kolejnej dekady wykorzystanie energii ze źródeł ekologicznych zmniejszy skalę emisji CO2 o około 10 milionów ton. Dla porównania, jest to mniej więcej taka sama ilość CO2, jaką emituje rocznie ponad milion mieszkańców miasta takiego jak Monachium – stwierdził Oliver Zipse.
Szybko dostrzeżony potencjał Northvolt
BMW Group wcześnie dostrzegła potencjał i specjalistyczną wiedzę Northvolt: współpracę w zakresie produkcji ogniw akumulatorowych z firmą założoną w 2016 roku BMW Group nawiązała w połowie 2018 roku. Fundamentem tego działania był udział finansowy BMW Group w firmie. Z tego partnerstwa korzyści płyną dla obu stron: BMW Group wnosi wiedzę o akumulatorach zdobywaną przez ponad 15 lat, a Northvolt dzięki swojej fabryce w północnej Szwecji umożliwia masową produkcję.
Obszerna specjalistyczna wiedza w całym łańcuchu dostaw ogniw akumulatorowych
W Monachium BMW Group prowadzi ośrodek kompetencji w zakresie ogniw akumulatorowych. Celem ośrodka jest rozwój technologii związanych z akumulatorami i wdrażanie ich do procesów produkcyjnych. Produkcja prototypów ogniw akumulatorowych umożliwia analizę i dogłębne poznanie specyfiki tworzenia wartości w tym obszarze. BMW Group produkuje akumulatory we własnych zakładach w Dingolfing (Niemcy) i Spartanburgu (USA) oraz w zakładzie BBA w Shenyang (Chiny). BMW Group wytwarza również akumulatory w Tajlandii, współpracując z Dräxlmaier Group.
BMW Group jako pionier e-mobilności – aż 25 zelektryfikowanych modeli do 2023 roku
Do 2023 r. BMW Group planuje mieć aż 25 zelektryfikowanych modeli w swoim portfolio. Dzięki elastycznej architekturze pojazdów całkowicie elektrycznych, hybryd z napędem plug-in oraz modeli z silnikami spalinowymi firma może sprawnie reagować na zmieniające się warunki. Ponad połowa spośród planowanych 25 zelektryfikowanych modeli BMW Group będzie całkowicie elektryczna. W okresie od 2019 do 2021 r. BMW Group zamierza podwoić sprzedaż pojazdów zelektryfikowanych i prognozuje ostrą krzywą wzrostu sprzedaży aż do 2025 r. Szacuje się, że globalna sprzedaż pojazdów zelektryfikowanych marki będzie rosnąć średnio o ponad 30 procent rok do roku. W Europie BMW również zakłada ambitną logikę wzrostu: do 2021 r. pojazdy zelektryfikowane powinny stanowić jedną czwartą naszej nowej floty, w 2025 r. – jedną trzecią, a w 2030 r. – aż połowę.
Jako pionier e-mobilności BMW Group jest jednym z głównych dostawców pojazdów zelektryfikowanych na rynku motoryzacyjnym. Do końca 2019 r. firma wypuściła na drogi już ponad pół miliona pojazdów całkowicie elektrycznych lub wyposażonych w napęd hybrydowy typu plug-in. Z kolei przed końcem 2021 r. BMW Group będzie mieć w ofercie aż pięć całkowicie elektrycznych pojazdów. Oprócz BMW i3* w 2019 r. w zakładach w Oksfordzie rozpoczęto produkcję całkowicie elektrycznego MINI*. W 2020 roku dołączy do nich całkowicie elektryczne BMW iX3* produkowane w Shenyang (Chiny), a w 2021 r. model BMW iNEXT z zakładów w Dingolfing i produkowane w Monachium BMW i4.
Źródło: BMW