Tradycja zobowiązuje. Włoska marka skończyła 110 lat i wciąż myśli o przyszłości. Jaka to będzie przyszłość? Zapewne nie zabraknie w niej DNA Alfy. Giulia, to model, który wzbudza emocje. Może nie jest tak awangardowa jak konkurencyjne modele Audi czy BMW, ale ma swoją duszę.
Trudno dziwić się włoskiemu producentowi, że po raz kolejny powrócił do nazwy Giulia. Taki model po raz pierwszy pojawił się w 1962 roku w kilku wersjach nadwoziowych, które zaprojektowały renomowane włoskie studia designu jak: Bertone, Pininfarina i Zagato. Dostarczył producentowi wiele sukcesów, a jego produkcję zakończono w 1978 roku.
Współczesna Giulia oficjalnie została zaprezentowana 24 czerwca 2015 roku przy okazji obchodów 105 lecia marki w Muzeum Alfa Romeo w Arese. Auto powstało na tylnonapędowej platformie Giorgio, stosowanej również w aktualnie produkowanych modelach Maserati. Atutem stał się design nadwozia z charakterystyczną atrapą wlotu powietrza chłodnicy (scudetto).
Alfa Romeo Giulia GTA w wyjątkowych barwach specjalnie zaprojektowanych przez Centro Stile
Alfa Romeo Giulia jest samochodem, który zwraca na siebie uwagę. To przede wszystkim włoski styl designu nadwozia, który łączy nowoczesność z tradycją.
Być może niektórzy zarzucą Włochom brak w tym samochodzie kilku najnowszych rozwiązań z m.in. wirtualnym kokpitem, czy bardziej awangardowym designem wnętrza. Jednak pamiętać należy, że Alfa, to tradycja i zapewne tym się kierowali designerzy przy projektowaniu wnętrza pojazdu, które doskonale komponuje się ze znacznie bardziej nowocześniejszym designem nadwozia. Dzięki temu Giulia jest rozpoznawalna już z daleka na drodze i z całą pewnością odróżnia się od m.in. niemieckiego i francuskiego stylu.
Mocy nie brakuje
Nie da się zaprzeczyć, że czterocylindrowa jednostka napędowa o mocy 280 KM, to dla tego auta optimum. Nie mamy kompleksów przy starcie ze skrzyżowania, ani tym bardziej podczas manewru wyprzedzania przy dużej prędkości na autostradzie. Silnik ten współpracuje z 8-stopniowym automatem, który pracuje płynnie. Jednak osiąganie odpowiednich parametrów związane jest nieodłącznie ze zwiększonym zużyciem paliwa. W mieście trudno jest zejść poniżej granicy 10 l/100 km, ale na trasie, gdy preferujemy płynny charakter jazdy, to już uda się zajść nawet poniżej granicy 8 l/100 km.
Wnętrze funkcjonalne i wierne tradycji
Giulia jest wierna sportowej tradycji marki. Już w ten klimat wprowadzają nas przednie fotele ze znakomitym trzymaniem na zakrętach. Można mieć zastrzeżenie do mocowania elementu zapięcia pasów bezpieczeństwa, które od kierowcy i współpasażera wymagają nieco ekwilibrystyki.
Kierowca nie może narzekać na swoje miejsce pracy. To w pierwszym rzędzie kierownica wielofunkcyjna z nietypowo umieszczonym przyciskiem startera oraz tradycyjne zegary z centralnie umieszczonym wyświetlaczem komputera pokładowego. W centralnym miejscu deski rozdzielczej zamontowano ekran systemu multimedialnego z nawigacją satelitarną, a w środkowej konsoli trzy praktyczne pokrętła i dwa przyciski. Dzięki nim kierowca i współpasażer mogą zmieniać ustawienia m.in. nawigacji, komputera pokładowego i systemu audio.
Tym autem mogą nawet na długiej trasie komfortowo podróżować cztery dorosłe osoby z kilkoma walizkami w pojemnym bagażniku. Wnętrze zostało dobrze wyciszone, co docenimy podczas jazdy z dużą prędkością na autostradzie.
Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0 – ocena
Chociaż nie jest to tanie auto, to z całą pewnością jest w stanie spełnić wymagania użytkowników oczekujących komfortu i lubiących się wyróżniać na drodze. Z całą pewnością dużym atutem Giuli jest nowoczesny i włoski design nadwozia.
Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0 – podstawowe dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1995 cm3, R4, turbobenzyna |
Moc | 280 KM przy 5250 obr./min |
Moment obrotowy | 400 Nm przy 2250 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 8-biegowa zautomatyzowana, napęd 4×4 |
Prędkość maksymalna | 240 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,7 s |
Średnie zużycie paliwa podczas testu | 8,0 l/100 km |
Długość | 4643 mm |
Szerokość (z lusterkami) | 2024 mm |
Wysokość | 1411 mm |
Rozstaw osi | 2820 mm |
Pojemność bagażnika | 480 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 52 l |
Masa własna | 1429 kg |