Najbardziej ekstremalny Type R marki Honda – Civic Type R Limited Edition, ustanowił nowy rekord okrążenia dla samochodu z napędem na przednie koła na znanym torze Suzuka w Japonii2, z czasem 2 minuty 23,993 sekundy.
Liczący 5,8 km Tor Suzuka słynie z szybkich odcinków z szykanami i trudnych zakrętów. Cały tor ma układ ósemki, z długą prostą o długości 1,2 km, która przebiega wiaduktem nad jego pierwszą częścią. Dzięki lekkim komponentom, udoskonaleniom zawieszenia i układu kierowniczego oraz odchudzeniu zorientowanego na kierowcę wnętrza, Civic Type R Limited Edition przesunął granice możliwości pojazdu z przednim napędem na jednym z najbardziej wymagających torów na świecie.
Grand Prix na torze Suzuka jest uważane za najważniejszy wyścig w kalendarzu Formuły 1. Od 1962 roku jest ważnym poligonem testowym, służącym do analizowania i dopracowywania osiągów pojazdów i silników Hondy. Tor został zbudowany na polecenie założyciela i prezesa firmy, Soichiro Hondy, który stwierdził, że „samochodów nie da się udoskonalać, jeśli nie zostaną sprawdzone na torze wyścigowym”.
Rekord okrążenia ustanowił poddany ostatecznej ocenie osiągów w lutym 2020 r. Type R Limited Edition w wersji przedprodukcyjnej. Nie różniła się ona specyfikacjami technicznymi od auta seryjnego, nie posiadała również żadnych dodatkowych modyfikacji podnoszących osiągi. Civic Type R Limited Edition trafił już do sprzedaży w całej Europie.
Hideki Kakinuma, lider projektu Civica Type R, powiedział: „Type R Limited Edition jest przykładem zaangażowania Hondy w udoskonalanie tego, co jest treścią Type R jako samochodu sportowego – przyjemności z jazdy, w czym nawet przekraczamy oczekiwania naszych klientów. Odziedziczyliśmy wraz z zespołem inżynierów przekazywanego od pokoleń wyścigowego ducha i ta silna pasja napędzała ewolucję modelu Civic Type R w stronę idealnego samochodu sportowego.
„W przypadku tego roku modelowego, dążyliśmy do wypracowania jak najwyższych osiągów we współpracy z firmą Honda Racing Development (HRD) Sakura, która odgrywa kluczową rolę w przygotowywaniu Hondy do sportów motorowych. Współpraca doprowadziła do osiągnięcia przez Civica Type R3 rekordu okrążenia toru Suzuka, często opisywanego jako „jeden z najważniejszych torów na świecie”.
Tylko 100 egzemplarzy modelu Honda Civic Type R Limited Edition zostanie zbudowanych z przeznaczeniem na rynek europejski, a każdy z tych samochodów pozwoli wykorzystać absolutnie do maksimum dynamikę i osiągi. Wersję Limited Edition wyposażono w lekkie 20-calowe kute obręcze kół firmy BBS z oponami Michelin Cup 2, zaprojektowanymi z myślą o szybkiej jeździe po torze. Nadal jednak zapewniają one wyjątkowe osiągi na publicznych drogach, co zawdzięczają między innymi 10 kg oszczędności masy.
Nowa Honda Jazz – kompleksowy pakiet bezpieczeństwa z centralną poduszką
Zmodyfikowane amortyzatory pozwalają optymalnie wykorzystać taki zestaw kół i opon, a wspólnie z nową kalibracją układu kierowniczego, zapewniają maksymalną kontrolę i wyczucie drogi. Oprogramowanie sterujące systemem adaptacyjnych amortyzatorów (Adaptive Damper System) ocenia teraz szybciej warunki drogowe, co przekłada się na lepszą reakcję amortyzatorów, zapewniając zarówno lepsze prowadzenie samochodu, jak i wyższą jakość jazdy.
„Wprowadzenie w trakcie testów nowych dwuczęściowych, pływających tarcz hamulcowych w układzie hamulcowym poskutkowało lepszą kontrolą i siłą hamowania, zgodnymi z oczekiwaniami kierowcy” – dodał Kakinuma-san. „Te zmiany w połączeniu z poprawą efektywności kontroli stabilności, dały w rezultacie krótszy ogólny czas hamowania i wyjątkową szybkość pokonywania zakrętów, co w szczególności umożliwiło utrzymanie wysokiej prędkości na trudnym łuku „S ” i w drugim zakręcie „Spoon” toru Suzuka. Sportową dynamikę jazdy i kontrolę nad pojazdem – oprócz zwiększonej skuteczności hamowania – zapewniła wyjątkowa przyczepność nowych opon Michelin Cup2 oraz korekty w sterowaniu układem zawieszenia i amortyzatorów, dzięki czemu łatwej było dokonywać gwałtownych zmian kierunku, jadąc przez „esy” między trzecim, a siódmym zakrętem.
„Zmniejszenie masy nieresorowanej poprzez montaż lekkich kutych felg, dodatkowo poprawiło przyczepność i przenoszenie napędu na nawierzchnię podczas przyspieszania na wyjazdach z dwóch ciasnych zakrętów Degner i słynnego 130R. Poprawiona wydajność chłodzenia silnika pozwoliła w pełni wykorzystać moc 320 KM, aby osiągnąć maksymalną prędkość w finale przejazdu, bezpośrednio pod koniec okrążenia. Wszystkie te poprawki, wprowadzone w Civicu Type R Limited Edition udowodniły swoją przydatność w czasie okrążenia, zarejestrowanym na torze Suzuka. ”
Wersja Limited Edition zachowuje dynamiczny, 2,0-litrowy silnik VTEC Turbo z modelu Type R. Maksymalna moc wynosi 320 KM przy 6500 obr./min., natomiast maksymalny moment obrotowy 400 Nm występuje w zakresie od 2500 do 4500 obr./min. Przyspieszenie 0-100 km/godz. jest osiągane w 5,7 sekundy.
Efektowny Civic Type R Limited Edition będzie dostępny w ekskluzywnym nowym kolorze, „Sunlight Yellow”, z ciemną chromowaną plakietką Civic na tylnej klapie oraz kontrastującym lakierowanym na czarno dachem. Również czarne, błyszczące obudowy lusterek i podobny wlot powietrza na masce dopełniają drapieżnego wyglądu.
Wnętrze flagowego Civica Type R Limited Edition, z czerwonymi kubełkowymi fotelami i tabliczką z numerem seryjnym wersji limitowanej, nawiązuje do innych sportowych modeli Hondy. Kierownica obszyta Alcantarą i nowa gałka zmiany biegów w opływowym kształcie, dają kierowcy poczucie jedności z maszyną, istotne zwłaszcza na tak wymagającym torze, jak Suzuka. W samochodzie zorientowanym na wyniki uzyskiwane na torze, pominięto zbędne do ścigania się z czasem elementy wyposażenia, takie jak system informacyjno-rozrywkowy i klimatyzacja, aby zaoszczędzić na masie. Wersja Limited Edition zachowała jednak tylne siedzenia i codzienną użyteczność, z której zawsze słynął każdy Civic. Nowe opony i felgi oraz nowe lekkie komponenty i nieco „odchudzone” wnętrze, przyczyniają się do zmniejszenia masy pojazdu o 47 kg w porównaniu z wersją Type R GT.
Hideki Kakinuma podsumował: „Zaawansowana wersja Type R, którą wyobrażałem sobie na początku tego projektu rozwojowego, stała się rzeczywistością i jestem zachwycony efektem i tym, jak nasze wysiłki zostały nagrodzone.
Misją podczas tworzenia Civica Type R jest dążenie, by rezultatem była najlepsza możliwa wersja tego modelu. To wyzwanie bez końca. Uważamy, że udoskonalenia w aucie z roku modelowego 2020 pozwoliły Civicowi Type R zbliżyć się o krok do idealnego samochodu sportowego z wyobrażeń Hondy. Życzę przyjemności z jazdy!”
Oprócz nowej wersji Limited Edition, rodzina modelu Civic Type poszerzyła się o wersję Sport Line, łączącą wyjątkowe osiągi, stonowaną stylistykę i wyższy poziom komfortu. Wszystkie zmodernizowane wersje linii Type R z roku modelowego 2020, wraz ze standardową – GT, oferują kierowcom te same, poprawiające osiągi udoskonalenia, które pomogły Limited Edition pobić rekord przejazdu okrążenia toru Suzuka.
Zmiany te obejmują zmodernizowany układ hamulcowy z dwuelementowymi, pływającymi tarczami hamulcowymi z przodu i nowymi klockami hamulcowymi, które zwiększają możliwości samochodu podczas sportowej jazdy. Tymczasem zawieszenie kół i system adaptacyjnych amortyzatorów, zostały przestrojone we wszystkich modelach Type R w celu zapewnienia bardziej bezpośredniego i ostrego prowadzenia.
Dziesiąta generacja Hondy Civic Type R GT wyznaczyła w roku 2017 rekordowy czas okrążenia toru dla samochodów seryjnych z napędem na przednią oś, pokonując pętlę Nordschleife toru Nürburgring w czasie 7 minut i 43,8 sekundy. Po tym sukcesie, zespół gwiazd wyścigowych Hondy, za kierownicą Hondy Civic Type R, pięciokrotnie ustanawiał rekordy okrążeń na legendarnych europejskich torach wyścigowych w kategorii seryjnych samochodów napędzanych na przednią oś.
Źródło: Honda