Klasyki

Kierownica PEUGEOT – od drążka do kierownicy wielofunkcyjnej

Pierwsza kierownica samochodowa pojawiła się w lipcu 1894 roku w Panhardzie 4 CV Alfreda Vacherona, podczas wyścigu Paryż-Rouen zorganizowanego przez Pierre’a Giffarda, dziennikarza paryskiego dziennika „Le Petit Journal”, wydawanego w latach 1863-1944.

Było to coś więcej niż tylko wyścig – była to wielka akcja reklamowa promująca niedawny wynalazek: samochód. Na dystansie około 100 kilometrów z Paryża do Rouen, pojazdy napędzane silnikiem spalinowym musiały wykazać się wytrzymałością.

Dwubiegowe i czterocylindrowe samochody PEUGEOT, wyposażone w drążek do kierowania, wyglądały jak zmotoryzowane dorożki. W innych pojazdach pasażerowie siedzieli naprzeciwko siebie, jak w dorożce. Ogólnie rzecz biorąc, producenci mieli trudność z odejściem od modelu powozu konnego.

W wyścigu wzięło udział ponad sto samochodów z różnymi typami silników (parowym, olejowym, benzynowym, elektrycznym, na sprężone powietrze, napędzanym pedałami, …). Pomimo prawdziwej innowacji technologicznej, jaką była kierownica, Alfred Vacheron i jego Panhard 4 KM zajęli czwarte miejsce, natomiast Panhard & Levassor oraz synowie braci PEUGEOT, w samochodach wyposażonych w drążek do kierowania, zajęli ex-aequo pierwsze miejsce.



Kierownica stopniowo zastępowała drążek, który służył do kierowania samochodami z dawnej epoki. Pod względem technicznym samochód uwolnił się od swojego pokrewieństwa z powozami konnymi. Tak więc, zaprezentowany w 1901 roku, PEUGEOT Type 36 różnił się od poprzednich modeli montowanych na bazie zmotoryzowanych powozów. Został on wyposażony w dwie główne innowacje: maskę silnika z przodu i kierownicę zamiast drążka.

Na pierwszy rzut oka, od momentu narodzin motoryzacji, kierownica jest elementem mechanicznym, który rozwinął się w najmniejszym stopniu zarówno pod względem formy, jak i funkcjonalności. Nigdy jednak kierownica nie przestała się zmieniać, ani nigdy nie próbowała uwolnić się od swojego okrągłego kształtu. Początkowo bardzo prosta i przeznaczona wyłącznie do sterowania, stopniowo stawała się coraz bardziej złożona. Ulegała rozbudowaniu dzięki stopniowemu dodawaniu wielu dodatkowych funkcji: sygnału dźwiękowego, sterowania radiem, regulacji prędkości lub ograniczenia prędkości, impulsowej zmiany biegów, poduszki powietrznej. Znacznie zmienił się również materiał, z którego jest wykonana. Jej rama, początkowo drewniana, stała się później stalowa, następnie aluminiowa, a obecnie jest wykonywana z magnezu.

Peugeot 404 skończył 60 lat

W 2012 roku marka PEUGEOT zainaugurowała, wraz z modelem 208, znaczącą innowację jeśli chodzi o stanowisko kierowcy, wprowadzając na rynek PEUGEOT i-Cockpit®. W sercu triady składającej się z ekranu dotykowego i zegarów na linii wzroku kierowcy, kierownica stała się kompaktowa.

Została ona przeprojektowana, aby zapewnić lepszy chwyt, a jednocześnie zapewnić kierowcy jeszcze wyraźniejsze pole widzenia i większą przestrzeń na nogi. PEUGEOT i-Cockpit® stał się od tamtej pory wizytówką marki spod znaku lwa i stale się rozwija. Dotychczas ponad sześć milionów użytkowników skorzystało z tej rewolucyjnej koncepcji, która jest unikatowa w świecie motoryzacji.

Źródło: Peugeot



Redakcja

Recent Posts

Wirtualna Galeria Marki PEUGEOT – Fokus na Allure w Studio Bank w Warszawie

Fokus na Allure to wyjątkowe spotkanie artystów z publicznością, która wzięła udział w wernisażu prac,…

2 godziny ago

Dacia Bigster Experience – przedpremierowa podróż po Europie

Od 9 do 22 stycznia Dacia zaprasza na cykl przedpremierowych prezentacji, podczas których będzie można…

1 dzień ago

Volkswagen LT, poprzednik Craftera, obchodzi 50. urodziny

Produkowany wyłącznie w Polsce Volkswagen Crafter, jest obecnie największym z modeli oferowanych przez markę Volkswagen…

1 dzień ago

Audi exclusive – kwintesencja personalizacji premium od 1995 roku

Od niemal 30 lat marka Audi wyznacza standardy w personalizacji samochodów klasy premium poprzez program…

3 dni ago

Toyoty C-HR, Prius i RAV4 Plug-in Hybrid przez 81% czasu w trybie elektrycznym

Wyniki wyjątkowego konkursu zorganizowanego przez Toyota France potwierdziły niesamowitą wydajność hybryd plug-in Toyoty. Podczas trwającej…

3 dni ago

Hyundai INSTER – polska premiera modelu i ogłoszenie cen

Polska premiera nowego modelu, jakim jest Hyundai INSTER. To najmniejszy elektryk w gamie koreańskiej marki,…

3 dni ago