Od jednego modelu do pełnej i zróżnicowanej gamy, która ma 6,5 miliona klientów – od 2005 roku Dacia przeszła metamorfozę i zrewolucjonizowała rynek samochodowy. Od wprowadzenia do sprzedaży na rynku europejskim modelu Logan po prezentację w 100% elektrycznego samochodu koncepcyjnego Spring – poniżej najważniejsze informacje na temat succes story, trwającej od 15 lat.
• Jedyna taka historia w branży motoryzacyjnej
• 6,4 miliona samochodów sprzedanych w Europie od 2005 r.
• 3,8% udziału w rynku europejskim w 2019 r.
• Z okazji 15-lecia marki na rynku europejskim Dacia wprowadza jubileuszową serię limitowaną, która w Polsce nazywa się CELEBRATION
Marka Dacia, powstała w Rumunii w 1966 roku, od zawsze była związana z Renault. Jej pierwszym modelem, dostępnym wyłącznie na tamtejszym rynku, było Renault 8, sprzedawane pod nazwą Dacia 1100. Samochód montowano z części produkowanych we Francji.
W 1999 roku Grupa Renault kupiła rumuńską markę z jasnym planem: chciała wykorzystać doświadczenie i lokalizację Dacii, aby wejść z najtańszym sedanem na rynki krajów Europy Wschodniej, które przechodziły wówczas etap transformacji.
Grupa Renault postanowiła zrealizować ten cel, przełamując obowiązujące kanony. Po raz pierwszy w branży motoryzacyjnej w projektowaniu nowego modelu wykorzystano innowacyjne podejście projektowe „design to cost”. Polega ono na odwróceniu tradycyjnej logiki projektowej – optymalizacja kosztów stała się nadrzędną wytyczną na wszystkich etapach projektowania samochodu, oczywiście bez żadnych kompromisów w zakresie niezawodności czy bezpieczeństwa. Od początku do końca przy określaniu specyfikacji technicznej bierze się pod uwagę końcową cenę sprzedaży. Zgodnie z tą strategią ważnym atutem jest wykorzystanie sprawdzonych i zamortyzowanych części i technologii Grupy Renault.
Dacia Spring Electric – zapowiedzią rEVolucji marki
Na wszystkich etapach procesu, od szkiców stylistycznych, przez projekt, aż po produkcję, zespoły projektowe Dacii działają jak start-upy i mogą swobodnie wykorzystywać innowacyjne rozwiązania na rzecz redukcji kosztów.
Zaprezentowany w 2004 roku Logan spełnił obietnice marki – mógł poszczycić się rekordowym stosunkiem wymiarów nadwozia do miejsca we wnętrzu kabiny, miał niezbędne wyposażenie, a przede wszystkim bezkonkurencyjną cenę. Zrewolucjonizował rynek samochodowy i umożliwił szerokim rzeszom klientów zakup nowego auta. Cena nowego samochodu była porównywalna z ceną używanych modeli innych marek. Logan odniósł taki sukces, że już w 2005 roku jego sprzedaż rozszerzono na całą Europę. Dacia stała się symbolem nowego stylu konsumpcji na rynku samochodowym. Logan, kultowy model Dacii, jest sprzedawany do dziś. Od 2004 roku sprzedano łącznie 1,8 mln sztuk tego modelu.
Dacia – zwycięska trójka
Dacia, umocniona sukcesem Logana, w 2008 roku poszerzyła gamę samochodów o model Sandero, a w kolejnym roku wprowadziła jego uterenowioną wersję Sandero Stepway. Kompaktowy hatchback o niewielkim nadwoziu, ale przestronnym wnętrzu, okazał się niezwykle uniwersalnym samochodem.
W 2010 roku miała miejsce kolejna rewolucja – w sprzedaży pojawiła się Dacia Duster. Nowy model, który jest nadal bestsellerem marki, umożliwił klientom dostęp do segmentu SUV-ów, reprezentowanym wówczas jedynie przez samochody klas wyższych.
Oba nowe modele były zgodne z wartościami marki Dacia. Rekordowo duże wnętrze, prosta i solidna konstrukcja oraz bezkonkurencyjna cena przyczyniły się do ich sukcesu handlowego. Sandero (i Sandero Stepway) było w 2018 roku najlepiej sprzedającym się samochodem dla klientów indywidualnych. Od debiutu rynkowego sprzedano 2,1 mln sztuk tego modelu. Od 2010 roku sprzedaż Dustera wyniosła łącznie 1,6 mln sztuk.
Przez cały ten czas rewolucyjna Dacia zawsze odpowiadała na najważniejsze potrzeby klientów. Marka oferowała proste, niezawodne i solidne samochody, bez zbędnych gadżetów. W 2007 roku Dacia poszerzyła gamę o kombi Logan MCV, a następnie w 2012 roku o vana Lodgy i kombivana Dokker w wersji osobowej i dostawczej.
Entuzjazm, jak wzbudziły modele Dacii, przyczynił się do powstania aktywnej społeczności klientów i fanów. Pod względem sprzedaży dla klientów indywidualnych Dacia zajmuje obecnie 8. miejsce wśród marek na rynku europejskim.
W Polsce Dacia wprowadziła jubileuszową serię limitowaną CELEBRATION w nowym kolorze nadwozia Niebieski Iron. Nowa seria limitowana będzie dostępna we wszystkich modelach marki.
Dacia w Polsce
Dacia zadebiutowała w Polsce w 2004 r. i przez 15 lat odnotowała spektakularny wzrost sprzedaży. Na początku obecności marki na polskim rynku sprzedano 2 403 egzemplarze aut, a w 2019 r. już 33 034. W sumie klienci w Polsce zakupili już ponad 180 tys. samochodów Dacii.
W 2019 r. marka mogła pochwalić się największym przyrostem sprzedaży – 5700 egzemplarzy r/r (wzrost o 21%). Największą popularnością cieszy się Dacia Duster, która w 2019 roku już po raz kolejny utrzymała pozycję lidera segmentu SUV i była najchętniej wybieranym autem przez klientów indywidualnych w Polsce.
Na sukces Dacii w Polsce składa się pełna gama modeli odpowiadających na zróżnicowane potrzeby klientów, a także proste i atrakcyjne programy finansowania, w tym program Dacia Smart Start, który umożliwia zakup Dacii z niską ratą miesięczną i nawet 0% wkładu własnego.
Dacia jest obecna również w polskim sporcie motorowym. Organizowany od 2017 r. puchar Dacia Duster Cup to coroczne zawody będące oficjalną częścią Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych.
Dacia – oferujemy dziś to, co będzie ważne jutro
Oczekiwania klientów i sposób korzystania z samochodu nieustannie się zmieniają. Dacia to marka nowoczesna, która wsłuchuje się w potrzeby klientów i jest świadoma wyzwań w zakresie przyszłej mobilności.
Dacia jest jedynym producentem, który w odpowiedzi na wyzwania środowiskowe proponuje silniki dwupaliwowe (benzyna/LPG) w całej gamie swoich samochodów osobowych.
Najbliższa rewolucja Dacii będzie związana z wprowadzeniem przystępnego cenowo samochodu elektrycznego, w którym zostanie wykorzystane 10-letnie doświadczenie Grupy Renault w tej dziedzinie. Zaprezentowany w marcu 2020 roku elektryczny show-car Spring to zapowiedź pierwszego w 100% elektrycznego modelu marki. Będzie to jednocześnie pierwszy samochód miejski Dacii! Będzie miał 5-drzwiowe nadwozie, 4 pełnowymiarowe miejsca i zasięg blisko 200 km.Dacia Spring to dowód, że stawiając na odważne rozwiązania zgodne z wyznawanymi wartościami, marka może zapewnić ekologiczne środki transportu dostępne dla wszystkich.
Od 15 lat Dacia zmienia rynek samochodowy i to jeszcze nie koniec rewolucji Dacii.
Źródło: Dacia