Skoda Auto wciąż uatrakcyjnia swoją paletę modeli. Szczególnym powodzeniem cieszy się wciąż rozrastająca się rodzina modeli SUV, którą w 2016 roku zapoczątkował Kodiaq. Nadspodziewane powodzenie spowodowało ukierunkowanie producenta na modny segment.
Skoda Kamiq jest trzecim członkiem czeskiej rodziny modeli SUV. Chociaż w założeniu miał być najmniejszym, to jednak ma dłuższy rozstaw osi (2651 mm) od największej Skody Kodiaq (2638 mm). To także podniesiona o 39 mm Skoda Scala. Auto powstało na koncernowej platformie MQB-A0 i pod wieloma względami jest technicznie spokrewnione z Seatem Aroną i Volkswagenem T-Cross. Pod względem długości nadwozia pokonuje nieznacznie swoich koncernowych konkurentów – Aronę o 10 cm, a T-Crossa o 13 cm.
Można też uznać, że Skoda Kamiq ma z tej trójki najbardziej nowoczesny design nadwozia, w czym wyróżniają ją oddzielne światła LED do jazdy dziennej oraz dynamiczne kierunkowskazy realizowane przez 4 świecące segmenty.
Skoda ENYAQ iV – elektryczny SUV już gotowy do drogi z polskimi akumulatorami i wersji RS 4×4
Skoda Kamiq Style 1.0 TSI (115 KM) 7-DSG – nowoczesne i funkcjonalne wnętrze
Wnętrze typowo koncernowe z ukierunkowaniem na Skodę. W ofercie znalazł się więc bardzo ostatnio modny cyfrowy kokpit oraz centralny tablet z 9,2-calowym ekranem dotykowym. Praktycznym i ważnym dla użytkownika jest dezaktywujący się po 15 minutach (gdy nie jest używany) kluczyk, co uchroni nas przed przejęciem sygnału, gdy auto parkujemy na noc.
Funkcjonalne wnętrze umożliwia składanie tylnych foteli i powiększenie przestrzeni bagażowej. W wersji podstawowej mamy do dyspozycji 400 l bagażnik, a po złożeniu tylnych oparć powiększymy go do 1395 l. Szkoda, że oparcia po złożeniu nie tworzą płaskiej powierzchni.
Warto też wymienić elementy, które ktoś może uznać w takim modelu za zbędne, ale z cała pewnością ułatwiają życie kierowcy i pasażerom. To przede wszystkim osłonki na drzwiach, które po ich otwarciu osłaniają krawędzie przed odrapaniem. Tradycją w najnowszych modelach Skody stały się skrobaczki mocowane pod pokrywą wlewu paliwa. W podłokietniku znajdziemy parasolkę, a w bagażniku latarkę LED.
Skoda Kamiq Style 1.0 TSI (115 KM) 7-DSG – trzy cylindry i automat
Na silnik trzycylindrowy wciąż wielu patrzy z lekkim uśmieszkiem. Twierdzą, że słaby, nietrwały i głośny. Wersja 1.0 TSI o mocy 115 KM współpracujące z siedmiostopniową przekładnią DSG, z całą pewnością jest w stanie zadowolić nawet tego najbardziej sceptycznie nastawionego użytkownika.
Podczas jazdy sprawdził nam się system start-stop, który pozwalał na szybki i płynny powrót pracy silnika. Dynamikę trzycylindrowej jednostki napędowej z DSG oceniliśmy również pozytywnie (i to nie była jazda w trybie sportowym). Przy dobrym wyciszeniu kabiny pasażerskiej nie przeszkadzała praca jednostki napędowej, którą w tym przypadku możemy ocenić jako stosunkowo cichą.
Średnie zużycie paliwa podczas jazd testowych w mieszanych warunkach nie przekroczyło 7,1 l/100 km, ale już przy spokojniejszej jeździe zeszliśmy nawet poniżej 6,0 l/100 km.
Skoda Kamiq Style 1.0 TSI (115 KM) 7-DSG – podsumowanie
Z całą pewnością Skoda Kamiq jest autem godnym polecenia. Ma ładny design nadwozia, funkcjonalne i dobrze wyposażone wnętrze oraz wygodne siedzenia. Jest w stanie sprostać wymaganiom nawet najbardziej radykalnie nastawionym użytkownikom.
Plusy
+ atrakcyjny design nadwozia
+ oszczędna i dynamiczna jednostka napędowa
+ dobra praca automatycznej skrzyni biegów
+ wirtualny kokpit
+ funkcjonalne wnętrze
+ dobrej jakości materiały wnętrza
+ bogate wyposażenie wersji topowej
+ pojemny bagażnik
+ system ochrony krawędzi drzwi
Minusy
– schodek, który powstaje po złożeniu tylnego oparcia
Skoda Kamiq Style 1.0 TSI (115 KM) 7-DSG – podstawowe dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 999 cm3, R3, turbobenzyna |
Moc | 115 KM przy 5000-5500 obr./min |
Moment obrotowy | 200 Nm przy 2000-3500 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 7-biegowa zautomatyzowana, napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 193 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,0 s |
Średnie zużycie paliwa podczas testu | 5,4-7,1 l/100 km |
Długość | 4241 mm |
Szerokość | 1793 mm |
Wysokość | 1531 mm |
Rozstaw osi | 2651 mm |
Pojemność bagażnika | 400/1395 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 50 l |
Masa własna | 1190 kg, ładowność 575 kg |
Cena egzemplarza testowego | 118 350 zł |
Cena wersji podstawowej | 62 150 zł |