Już w założeniu miał to być wyjątkowy projekt. Jego celem było stworzenia pojazdu uniwersalnego z przeznaczeniem dla rolników, leśników i armii. Trzy prototypy powstały w 1962 roku, a nieco później 10 egz. serii testowej. Ostatecznie jednak produkcji seryjnej z różnych względów nie uruchomiono.
Na przełomie lat 50-60 XX wieku w ówczesnej Czechosłowacji brakowało pojazdów dających sobie radę w utrudnionych warunkach terenowych. Co prawda producent z Mlada Boleslav starał się ten problem rozwiązać i jak oficjalnie mówiono, zaprojektować pojazd dla rolników i leśników, ale powszechnie wiadomo, że stała za tym armia. Dla zmylenia przeciwnika projekt określano jako „Agromobil”.
W styczniu 1961 roku zatwierdzono do realizacji projekt Skoda typ 998 „Agromobil”, który miał być wspólnie realizowany przez dwa przedsiębiorstwa: Automobilové závody, národní podnik (AZNP) Mlada Boleslav i Česká zbrojovka Strakonice, która znana była nie tylko z produkcji broni palnej, ale takżę rowerów i motocykli marki CZ. Ze względu na większe możliwości, produkcja miała być realizowana w ramach AZNP. Trzy prototypy, których budowę ukończono w marcu 1962 roku, wykorzystywały wiele komponentów z seryjnych samochodów marki Skoda.
Pojazd Skoda typ 998 „Agromobil” miał długość 3470 mm i szerokość 1700 mm, przy rozstawie osi 1900 mm oraz prześwicie 290 mm. Wszystkie koła miały niezależne zawieszenie z tylna wleczoną belką. Wersja z samonośną karoserią i skrzynią ładunkową miała dwuosobową kabinę pokrytą plandeką. Skrzynia ładunkowa miała długość 1980 mm i szerokość 1590 mm. Zamontowana na niej dwie składane ławki, na których mogło podróżować 8 pasażerów. Tym samym zwiększono możliwości transportu osób do 10.
Istniała możliwość składania szyby czołowej, co pozwalało na obniżenie wysokości pojazdu z 1940 mm do 1410 mm. Takie rozwiązanie ułatwiało m.in. transport lotniczy tego pojazdu, gdzie gabaryty są ograniczone do minimum.
Do napędu zastosowano rzędowy silnik czterocylindrowy OHV o pojemności skokowej 1221 cm3 o mocy 45 KM napędzający cztery koła (możliwość blokowania dyferencjału), współpracujący z czterobiegowa przekładnią manualną, z użytkowego samochodu Skoda 1202, który został zamontowany za przednią osią. Pojazd miał masę własną 936 kg. Na koła zamontowano opony o rozmiarze 6.00-16.
Dwa prototypy były testowane przez CZ Strakonice, a trzeci trafił do Skody Mlada Boleslav. Zaliczyły one 79 dni dynamicznych testów i łącznie pokonały dystans 29 953 km ze średnią prędkością 89 km/h. Jednak ważniejsza okazała się ocena podczas testów na wojskowym poligonie. Ogólna ocena „Agromobilu” była dobra i pod wieloma względami przewyższały powszechnie używanym przez wojska Paktu Warszawskiego rosyjskie samochody GAZ 69. To był jeden z argumentów, który spowodował wstrzymanie realizacji tego projektu i zaniechanie wdrożenia jego produkcji seryjnej.
Bliżej można było poznać kompaktowy pojazd użytkowy w piątek 29 stycznia 1965 roku, gdy odbyła się premiera znanego czechosłowackiego musicalu pacyfistyczny z udziałem czołówki ówczesnych gwiazd estrady „Gdyby tysiąc klarnetów”. Obecnie ten wyjątkowy prototyp Skody typ 998 „Agromobil” znajduje się w zbiorach Muzeum Skody w Mlada Boleslav, podobnie jak o 10 lat starszy lekki terenowy samochód Skoda typ 973 „Babeta”.
Źródło: Skoda Auto
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…