Wiadomości

Pierwszy FSO Polonez wyjechał z FSO 3 maja 1978 r.

Powstał jako następca popularnego „kanciaka” – Polskiego Fiata 125p. Decyzja o produkcji następcy została sfinalizowana 17 września 1974 r. wraz z podpisaniem przez POLMOT umowy z włoskim koncernem Fiat.

Włosi mieli przygotować cały projekt do realizacji, które z udziałem przedstawicieli polskiej strony rozpoczęły się w 1974 roku w Centro Stile Fiat. Pierwsze trzy prototypy różnych wersji nadwoziowych nowego auta powstały w 1975 r., z czego jeden z nich 125PN (Polacco Nuova – Polski Nowy) zachował się do dziś.

Prace konstrukcyjne i testy przed rozpoczęciem produkcji zajęły prawie dwa lata. Jednocześnie w FSO przygotowano zautomatyzowaną linię montażową, hale tłoczni i rozbudowano spawalnię.

Fiat świętuje 100 lat obecności w Polsce

Pierwszy egzemplarz, który przyjechał z Włoch do Polski, zaprezentowano w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu motoryzacyjnego w 1976 roku. Natomiast pierwszych siedem egzemplarzy z Turynu przetransportowano do Warszawy 20 września 1977 roku.



Od stycznia do kwietnia 1978 r. powstało pierwszych 300 egzemplarzy z tzw. preserii, a produkcję seryjną oficjalnie rozpoczęto 3 maja 1978 roku.

Nazwa dla nowego polskiego samochodu wybrana została w plebiscycie czytelników Życia Warszawy i stało się to już po uruchomieniu jego produkcji. Warto wspomnieć, iż egzemplarze z pierwszej serii nosiły nazwę FSO Polski 1300/1500.  W pierwszym roku wyprodukowano 3506 egzemplarzy.

Fabryka Samochodów Osobowych na Żeraniu do 22 kwietnia 2002  łącznie z zestawami do montażu roku wyprodukowała 1 061 807 egzemplarzy. Wiele z nich przetrwało do dzisiaj i często stanowią dumę miłośników aut zabytkowych.



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

13 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

14 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

2 dni ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

2 dni ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

3 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

3 dni ago