Wielki wizjoner Sergio Marchionne (przedwcześnie zmarły) miał zawsze szalone pomysły. Jednym z nich była produkcja „od wieków amerykańskiego” Jeepa w Europie. Po zrealizowaniu fuzji Fiata z Chryslerem udało się także przekonać amerykańskich partnerów do ulokowania produkcji nowego modelu we Włoszech.
Nowy model Jeepa powstał przy ścisłej współpracy amerykańskich i włoskich specjalistów. Jednak podstawą stała się platforma Fiata 500L oraz jednostki napędowe z palety Fiata. Na jej bazie zbudowano dwa bliźniacze modele – Fiata 500X i Jeepa Renegade.
Wprowadzony na rynek we wrześniu 2014 roku, Jeep Renegade to model, który bardziej niż jakikolwiek inny doprowadził Jeepa do osiągnięcia rekordowych wyników sprzedaży w Europie. Renegade był również pierwszym Jeepem wyprodukowanym poza Stanami Zjednoczonymi, w fabryce SATA w Melfi we Włoszech, tak więc, jest teraz produkowany na trzech kontynentach: oprócz Europy montowany jest również w fabryce w Chinach w zakładzie GAC FCA w Kantonie oraz w Pernambuco w Brazylii. Jest to nieprzerwane pasmo sukcesów: od premiery w 2014 roku na całym świecie sprzedano ponad milion sztuk. W pierwszym półroczu 2019 roku sprzedaż Renegade’a stanowiła 45% całej sprzedaży Jeepów w Europie, potwierdzając tym samym rolę najlepiej sprzedawanego modelu Jeepa z 10% wzrostem w porównaniu z tym samym okresem w 2018 roku.
Jeep Renegade zajmuje czołowe miejsce w swoim segmencie pod względem indywidualizacji, dzięki opcjom umożliwiającym Klientom spersonalizowanie i dostosowanie samochodu w takim sposób, by idealnie odpowiadał potrzebom i wymaganiom ich stylu życia. Już od października, wraz z niedawno wprowadzonymi lakierami Sting Grey i Bikini dostępny będzie zupełnie nowy kolor Blue Shade, który uzupełnia paletę kolorów Jeep Renegade 2020 obejmującą 12 różnych lakierów (biały Alpine, czarny Solid, czerwony Colorado, pomarańczowy Omaha, Glacier, czarny Carbon, grafitowy Crystal Metallic, niebieski JetSet, zielony Matt – niektóre dostępne również w połączeniu z czarnym dachem). Kolory te dodatkowo rozszerzają możliwości personalizacji oferowane przez cztery poziomy wykończenia (Sport, Longitude, Limited i Trailhawk) oraz trzy modele z edycji specjalnej (S, Upland i Night Eagle).
Klienci mogą również wybierać spośród ośmiu różnych kombinacji układu napędowego w zestawieniu z napędem na przód lub na wszystkie koła.
Gama silników obejmuje trzycylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,0 litra, zapewniający maksymalną moc 120 KM i maksymalny moment obrotowy 190 Nm, zestawiony z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów oraz czterocylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,3 litra o mocy 150 KM i momencie obrotowym 270 Nm zestawiony z dwusprzęgłową skrzynią biegów DDCT i napędem na przód. Dostępny jest również żwawy 1,3-litrowy silnik o mocy 180 KM i momencie obrotowym 270 Nm, zestawiony z dziewięciobiegową, automatyczną skrzynią biegów z przekładnią hydrokinetyczną i napędem 4WD. Dopełnieniem gamy jest 1,6-litrowy silnik z turbodoładowaniem MultiJet II diesel o mocy 120 KM i momencie obrotowym równym 320 Nm, połączony z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów lub dwusprzęgłową skrzynią biegów DDCT, oba z napędem na przednie koła, jak i 2-litrowy Multijet II o mocy 170 KM i momencie obrotowym 350 Nm połączony z sześciobiegową, manualną lub dziewięciobiegową, automatyczną skrzynią biegów.
Jeep® Renegade 2020 uzyskał najwyższe wyróżnienie amerykańskiego Instytutu IIHS w kategorii bezpieczeństwa
Z całą pewnością Jeep Renegade nie został zaprojektowany do jazdy sportowej. Dlatego też, nie należy od niego oczekiwać rekordowych osiągów, ale przede wszystkim solidności i odpowiedniego komfortu.
Testowany egzemplarzy wyposażony był w czterocylindrowy silnik wysokoprężny o 2.0 MultiJet Common-Rail o mocy 170 KM i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm, współpracującym z 9-stopniową przekładnia automatyczną oraz napędem na cztery koła. Takie połączenie może przynieść użytkownikowi satysfakcję zarówno podczas jazdy autostradą, jak i w terenie.
Jeep 4×4 Day pod hasłem „Trail Rated”
Uterenowiona wersja Trailhawk oferuje najbardziej rozwinięty napęd na cztery koła, jaki dostępny jest w Renegade. Za dołączenie tylnej osi odpowiada sprzęgło płytkowe z możliwością jej blokowania. W tej odmianie istnieje dodatkowo możliwość skorzystania z niskiego przełożenia (nie jest to klasyczny reduktor, pozwalający korzystać z niskich przełożeń całej skrzyni, lecz tylko dodatkowy niski bieg), zaś w systemie Selec-Terrain (zarządzanie działaniem skrzyni biegów, czułością pedału gazu itp., stosownie do nawierzchni wskazanej przez kierowcę: auto, śnieg, piasek, błoto) pojawia się dodatkowy program skały. Warto dodać także, iż Renegade Trailhawk ma zwiększony do 210 mm prześwit.
Jeep Renegade 2.0 MJD Trailhawk – podsumowanie
To model, który zwraca uwagę na drodze. Szczególnie mogą się podobać charakterystyczne elementy „starego, dobrego Jeepa”. Może nie jest to typowa terenówka, ale użytkownik, który zboczy z asfaltowej trasy na bezdroże, także będzie usatysfakcjonowany z własności trakcyjnych. We wnętrzu oferuje amerykański klimat, znany z Wranglera.
Plusy
+charakterystyczny dla marki design nadwozia
+dobre trzymanie na zakrętach
+dynamiczna jednostka napędowa
+przyjemny design wnętrza
+funkcjonalne wnętrze
Minusy
-wyższe zużycie paliwa niż podaje producent
Jeep Renegade 2.0 MJD Trailhawk – podstawowe dane
Silnik: typ/cylindry/zawory | R4, 16-zaworowy, MultiJet Common-Rail |
Pojemność skokowa | 1956 cm3 |
Moc maksymalna | 170 KM/3750 obr./min |
Maks. moment. obrotowy | 350 Nm/1750 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | automatyczna 9-biegowa |
Napęd | 4×4 |
Prędkość maksymalna | 196 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,9 s |
Średnie zużycie paliwa wg. producenta | 5,8 l/100 km |
Pojemność zbiornika paliwa | 48 l |
Pojemność bagażnika | 351 / 1297 l |
Długość | 4236 mm |
Szerokość | 1805 mm |
Wysokość | 1667 mm |
Rozstaw osi | 2570 mm |
Masa własna/ładowność | 1548 kg / 532 kg |
Cena podstawowa testowanej wersji | 128 600 zł |