Nowy rekord światowego bestsellera – tej wiosny Volkswagen wyprodukował sześciomilionowy egzemplarz Tiguana. W samym 2019 roku powstało 910.926 sztuk popularnego SUV-a. Tiguan stał się najchętniej kupowanym samochodem marki i koncernu Volkswagen, ten wszechstronny pojazd jest oferowany w 80 procentach krajów świata.
W Europie Tiguan cieszy się największą popularnością wśród modeli typu SUV, w skali całego świata należy do grona trzech najchętniej kupowanych aut tej klasy. Volkswagen produkuje ten samochód na trzech kontynentach, w krajach należących do czterech stref czasowych.
W 2019 roku średnio co 35 sekund w którejś z fabryk zjeżdżał z taśmy nowy Tiguan. To tempo jest najlepszym dowodem stale rosnącego popytu. Model pierwszej generacji miał swoją premierę w 2007 roku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego (IAA) we Frankfurcie – i już w tym samym roku zaczął piąć się w górę w rankingu sprzedaży. W 2008 roku Volkswagen wyprodukował ponad 150.000 egzemplarzy Tiguana dostępnego w wersjach z napędem na przednie i na cztery koła. W Niemczech od razu zyskał on pozycję lidera w klasie SUV-ów. Od samego początku Tiguan cieszył się bardzo dużym wzięciem również na świecie. Widać, że prezentując ten wszechstronny i funkcjonalny model Volkswagen doskonale trafił w oczekiwania klientów poszukujących nowoczesnego, kompaktowego SUV-a. W 2011 roku przeprowadzono lifting tego auta, które w odmienionej wersji również od razu odniosło sukces – w krótkim czasie roczna produkcja po raz pierwszy przekroczyła granicę 500.000 egzemplarzy.
W kwietniu 2016 roku na rynek trafił Tiguan drugiej generacji. Nowością było m.in. to, że do jego budowy wykorzystano modułową płytę podłogową (MQB). Taka konstrukcja zmieniła wszystko – nowe proporcje nadwozia sprawiły, że Tiguan zyskał bardziej dynamiczny wygląd, a dzięki większemu rozstawowi osi jego wnętrze stało się dużo bardziej przestronne. Nad bezpieczeństwem podróżnych czuwają nowe systemy asystujące.
Rodzina Tiguana zyskała jeszcze większą popularność dzięki pojawieniu się w 2017 roku wersji XL z większym o 110 mm rozstawem osi, siedmioma miejscami i wyróżniającego się indywidualną stylistyką. Nowa odmiana nadwoziowa przyczyniła się do znacznego wzrostu sprzedaży – dzisiaj 55 procent wszystkich egzemplarzy opuszczających bramy fabryk to właśnie Tiguany XL. W Ameryce Volkswagen oferuje model drugiej generacji wyłącznie w wersji z większym rozstawem osi. Na rynkach europejskich oraz w wielu innych krajach model z większym rozstawem osi jest znany pod nazwą Tiguan Allspace. Sprzedawana w Chinach odmiana XL nosi tam nazwę Tiguan L* i cieszy się bardzo dużą popularnością. W październiku 2019 roku Volkswagen zwiększył ofertę zespołów napędowych chińskiego Tiguana L o wersję hybrydową typu plug-in*.
Tiguan jest produkowany w czterech fabrykach Volkswagena. Ponieważ znajdują się one w czterech strefach czasowych można powiedzieć, że produkcja trwa przez całą dobę. W głównym zakładzie w Niemczech – w Wolfsburgu – powstaje Tiguan ze standardowym rozstawem osi z przeznaczeniem na rynki w Europie, Afryce, Azji i Oceanii. W zakładzie w Kałudze, 170 km na południowy-zachód od Moskwy, jest produkowany Tiguan sprzedawany w Rosji oraz w krajach Azji centralnej. W Szanghaju Volkswagen wytwarza sprzedawanego w Chinach Tiguana L z dużym rozstawem osi. W meksykańskiej Puebli powstaje Tiguan z dużym rozstawem osi, który trafia na rynki Ameryki Północnej i Południowej oraz do krajów Europy, Afryki, Azji i Oceanii.
Dwie generacje Tiguana sprawiły, że stał się on jednym z najpopularniejszych aut klasy Sport Utility Vehicle na świecie. Dla marki i koncernu Volkswagen jest jednym z głównych modeli. W 2020 roku Volkswagen otworzy kolejny rozdział w jego historii prezentując odświeżoną wersję z licznymi zmianami technicznymi i stylizacyjnymi. Pojawi się wtedy również dodatkowa odmiana z napędem hybrydowym typu plug-in** (PHEV) przeznaczona do sprzedaży w Europie. Odliczanie już się zaczęło.
* – Samochód nie jest oferowany w sprzedaży w Europie
** – Model studyjny zbliżony do seryjnego
Źródło: Volkswagen