Klasyki

Łada świętuje 50-lecie od rozpoczęcia produkcji

Pierwszym modelem samochodu osobowego, który 19 kwietnia 1970 roku zjechał z taśmy rosyjskiej fabryki w Togliatti był WAZ 2101. Od tego czasu minęło 50 lat i jest okazja, by przypomnić historyczne fotografie.

Jednak historia Wołżańskiej Fabryki Samochodów miała swoje początki już 20 czerwca 1966 roku, gdy ówczesna władza ZSRR podjęła decyzję o budowie nowej fabryki samochodów w miejscowości Togliatti, która spełniała warunki klimatyczne i infrastrukturalne niezbędne do prawidłowego funkcjonowania takiego przedsiębiorstwa. Miasto pierwotnie nazywało się Stavropol na Wołdze, a nazwę Togliatti zmieniono w 1964 roku, w hołdzie dla polityka i antyfaszysta, przywódcy włoskich komunistów  Palmiro Togliatti.

Już wówczas było wiadomo, że nowa fabryka będzie produkowała samochody na licencji włoskiego Fiata. Dawcą stał się wówczas nowoczesny Fiat 124. Pierwsze egzemplarze takich samochodów dotarły do ZSRR już latem 1964 roku i wówczas rozpoczął się proces przystosowywania ich do specyficznych warunków tego rozległego kraju. Ostatecznie takim testom i modyfikacjom poddano ponad 800 egzemplarzy. Problemem okazały się masowe uszkodzenia karoserii, która nie wytrzymywała kiepskich nawierzchni. Konstruktorzy musieli wzmocnić nadwozie, zwiększyć prześwit i zmienić jednostkę napędową.

Nowa fabryka nad Wołgą według pierwotnych planów miała rocznie produkować 600 tys. samochodów. Projekt budowy fabryki jak na ówczesne warunki rosyjskie, zrealizowano stosunkowo szybko. Rozpoczęto ją w 1967 roku, a pierwsze samochody wyjechały trzy lata później. Na macierzystym rynku sprzedawano je pod marką Żiguli, a za granicą była to Łada. Wyjątkiem była ówczesna Czechosłowacja, w której nazwa Łada zastrzeżona była dla producenta maszyn do szycia i dlatego wszystkie importowane z Togliatti samochody musiały mieć znaczek Żiguli.



Łada 4×4 wciąż najpopularniejsza i nowocześniejsza

Warto dodać, iż produkcja nowych samochodów w Togliatti wdrażana była stosunkowo wolno. W pierwszym dniu (19 kwietnia 1970 r.) zostało skompletowanych tylko sześć egzemplarzy modelu WAZ 2101. Przetrwał on aż do 2021 roku, a ostatnie egzemplarze wyprodukowano w Iżewsku.

W kolejnych latach do oferty dołączyły nowe modele. W 1977 roku narodził się słynny off-road WAZ 2121 (Łada Niva, $X$), w 1984 r. pierwszy model z napędem przednich kół – Łada Samara.

Dzisiaj AutoWAZ jest częścią Renault-Nissan-Mitsubishi, a oferta obejmuje aż pięć rodzin modeli – Granta, Vesta, Xray, Largus i 4×4). Spekuluje się także o następcy Łady 4×4 i powrocie do historycznej nazwy Niva. Tu przypomnieć należy, że w 2019 roku producent odkupił od koncernu General Motors prawo do nazwy i udziały w spółce GM-AwtoWAZ Togliatti.

Źródło: AutoWAZ



Redakcja

Recent Posts

Wirtualna Galeria Marki PEUGEOT – Fokus na Allure w Studio Bank w Warszawie

Fokus na Allure to wyjątkowe spotkanie artystów z publicznością, która wzięła udział w wernisażu prac,…

17 godzin ago

Dacia Bigster Experience – przedpremierowa podróż po Europie

Od 9 do 22 stycznia Dacia zaprasza na cykl przedpremierowych prezentacji, podczas których będzie można…

2 dni ago

Volkswagen LT, poprzednik Craftera, obchodzi 50. urodziny

Produkowany wyłącznie w Polsce Volkswagen Crafter, jest obecnie największym z modeli oferowanych przez markę Volkswagen…

2 dni ago

Audi exclusive – kwintesencja personalizacji premium od 1995 roku

Od niemal 30 lat marka Audi wyznacza standardy w personalizacji samochodów klasy premium poprzez program…

4 dni ago

Toyoty C-HR, Prius i RAV4 Plug-in Hybrid przez 81% czasu w trybie elektrycznym

Wyniki wyjątkowego konkursu zorganizowanego przez Toyota France potwierdziły niesamowitą wydajność hybryd plug-in Toyoty. Podczas trwającej…

4 dni ago

Hyundai INSTER – polska premiera modelu i ogłoszenie cen

Polska premiera nowego modelu, jakim jest Hyundai INSTER. To najmniejszy elektryk w gamie koreańskiej marki,…

4 dni ago