Hiszpański producent odnotował zysk operacyjny na poziomie 346 milionów euro, czyli o 17,5% wyższym niż w 2018 roku (294 milionów). Natomiast obrót wzrósł o 11,7% i wyniósł 11,157 miliarda euro (w 2018 roku – 9,991 miliarda). Na sukces marki wpłynął przede wszystkim znaczny wzrost sprzedaży pojazdów. Początek 2020 roku stawia także nowe wyzwania przed branżą motoryzacyjną.
Hiszpański lider innowacji
W 2019 roku SEAT przeznaczył 1,259 miliarda euro na swój program inwestycyjny, przewidujący przede wszystkim rozwój nowych modeli, w tym pojazdów elektrycznych. To o 3% więcej niż w poprzednim roku – zainwestowano wtedy 1,223 miliarda euro – i stanowi najwyższą kwotę przekazaną na ten cel w historii firmy. Do działu R&D trafiło 705 milionów, czyli 6,4% całkowitego obrotu – o 7,5% więcej niż w 2018 roku (656 milionów). SEAT to największy inwestor przemysłowy w dziedzinie badań i rozwoju w Hiszpanii. Przeznaczone przez niego środki stanowią 5% wszystkich wydatków R&D w tym kraju.
Przepływy pieniężne firmy z działalności operacyjnej wzrosły przez rok o 56,2%, do 1,092 miliarda euro (699 milionów w 2018 roku), co odpowiada 9,8% całkowitego obrotu. SEAT jest jedną z dziesięciu hiszpańskich firm z najwyższymi wynikami w obszarze przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej. Przekłada się to na stabilność finansową przedsiębiorstwa oraz jego zdolność do samofinansowania przyszłych inwestycji.
– Te liczby dowodzą sile finansowej SEAT-a. Nasze starania optymalizacji wydatków pozwoliły obniżyć koszty produkcji, kontrolować koszty pośrednie i zainspirować naszych dostawców do innowacji. Głównymi celami dla nas są zwiększenie rentowności i efektywności oraz poprawa marży operacyjnej – wymienia Casten Isensee, CEO SEAT-a.
Sprzedaż – podstawa wzrostu
Produkcja SEAT-a drugi rok z rzędu osiągnęły rekordowy poziom – w 2019 roku z zakładów wyjechało 574 078 pojazdów, czyli o 10,9% więcej niż rok wcześniej. Ponadto dzięki zwiększeniu wolumenu sprzedaży samochodów o większej marży, średni przychód na pojazd wzrósł o 4,2%, do 15 050 euro (w 2018 roku – 14 450 euro). Aż 44% wszystkich aut sprzedanych przez SEAT-a w ubiegłym roku stanowiły SUV-y: Arona, Ateca i Tarraco. Do sukcesu przyczyniła się również CUPRA. W 2019 roku sprzedano 24 662 samochody sygnowane nową marką, co jest wynikiem o 71,8% wyższym od poprzedniego roku.
W 2019 roku eksport pojazdów i podzespołów SEAT-a osiągnął wartość 81% całkowitego obrotu, czyli 9,014 miliarda euro. Czyni to z producenta wiodącym hiszpańskim eksporterem przemysłowym, odpowiadającym za 3% całkowitego eksportu tego kraju.
SEAT określił nowy strategiczny region rozwoju marki – Amerykę Łacińską, na której planuje skupić się w najbliższej przyszłości. Szczególnie istotny okazał się również rynek meksykański – w ubiegłym roku producent sprzedał tam 24 314 pojazdów, czyli o 5,4% więcej niż w 2018 roku. Ponadto od 2019 roku SEAT-a można nabyć w Chile, a już niedługo marka stanie się powszechnie dostępna również w Kolumbii. Hiszpański producent opracował także strategię rozwoju na rynku peruwiańskim.
W Europie producent ustanowił nowy rekord sprzedaży w Niemczech (132 537 sprzedanych pojazdów, o 16,1% więcej niż w analogicznym okresie) i utrzymał swoją pozycję lidera na rynku hiszpańskim, gdzie do nowych właścicieli trafiły 107 954 pojazdy (o 0,2% więcej niż rok wcześniej). W Wielkiej Brytanii, stanowiącej trzeci najważniejszy dla SEAT-a rynek, sprzedaż wzrosła do rekordowego poziomu 68 822 egzemplarzy, czyli o 9,5% więcej niż w analogicznym okresie. Producent może się pochwalić rekordową sprzedaż również na rynku polskim – w 2019 zarejestrowano 12 435 nowych samochodów spod znaków SEAT-a i CUPRA. Hiszpańska firma odnotowała także najwyższy w historii wolumen sprzedaży na innych kluczowych rynkach, takich jak Austria, Szwajcaria, Izrael, Szwecja i Dania.
– Wzrost sprzedaży naszych pojazdów trzeci rok z rzędu osiąga dwucyfrowe wartości, i to w warunkach ogólnego spowolnienia na rynku. Naszym głównym celem na 2020 roku jest poprawa rentowności naszej sprzedaży i ustabilizowanie pozycji na rynku – tłumaczy Wayne Griffiths, CEO CUPRY oraz wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu SEAT-a. – Uznajemy CUPRĘ za nasz tegoroczny priorytet. Marka dąży do osiągnięcia obrotu w wysokości miliarda euro. Spodziewamy się tego wyniku, gdy wszystkie planowane modele trafią na rynek. CUPRA odegra kluczową rolę w planie zwiększenia marży operacyjnej firmy.
Martorell – największa fabryka samochodów w Hiszpanii
W 2019 roku produkcja pojazdów SEAT-a wzrosła o 12,1%, do rekordowej liczby 592 019 samochodów (w 2018 roku – 528 293). Poza Martorell producent korzystał również z pięciu innych fabryk: w Kvasinach i Mladá Boleslav (Czechy), w Wolfsburgu i Zwickau (Niemcy), w Palmeli (Portugalia) i Bratysławie (Słowacja).
W 2019 roku z linii produkcyjnych w Martorell zjechało 500 005 samochodów, co oznacza największy wolumen produkcji od 2000 roku. Liczba stworzonych pojazdów zwiększyła się o 5,4% w stosunku do 2018 roku, kiedy w hiszpańskiej fabryce powstało 474 300 aut. Tym samym Martorell potwierdziło swoją pozycję jako zakładu o najwyższej produkcji pojazdów w Hiszpanii. To zarazem drugi wynik w całej Europie.
W Martorell w 2019 roku powstawało średnio 2300 samochodów dziennie, co przekłada się na 90% maksymalnej wydajności. W 2020 roku zakład będzie produkować dodatkowo nowego SEATA i CUPRĘ Leona oraz CUPRĘ Formentora. Ponadto po raz pierwszy rozpocznie wytwarzanie zelektryfikowanych pojazdów – w ofercie Leona dostępny jest napęd hybrydowy typu plug-in.
W ramach wypełnienia zobowiązań do dekarbonizacji i walki ze zmianami klimatycznymi SEAT zainwestował 27 milionów euro w rozwiązania w fabryce w Martorell, które ograniczają emisję CO2. Producent opracowuje ambitną strategię zrównoważonego rozwoju pod nazwą „Move to Zero”, która zakłada redukcję emisji CO2 na każdym etapie cyklu produkcyjnego. Fabryka w Martorell ma osiągnąć zerowy ślad węglowy do 2030 roku.
31 grudnia 2019 roku SEAT zatrudniał 14 663 pracowników, co czyni go jednym z największych pracodawców w Hiszpanii. 98% spośród zatrudnionych pracuje na podstawie umowy o pracę. Osiągnięcie tak dobrych wyników pozwoliło firmie wypłacić pracownikom premię w wysokości 1 550 euro, o 250 euro więcej niż przewidywało porozumienie z początku roku. To najwyższa suma w historii firmy.
2020 – rok pełen wyzwań
Branża motoryzacyjna znajduje się w momencie wielkiej zmiany, a najbliższe lata zadecydują o długofalowym kierunku jej rozwoju. Każdy z wytwórców liczy się z nieuniknionymi, dogłębnymi modyfikacjami dotykającymi każdego etapu produkcji. Do największych wyzwań należą rozwój pojazdów elektrycznych, obniżenie wpływu na środowisko, nowoczesna mobilność oraz walka ze zmianą klimatu. Co więcej, ostatnie wydarzenia związane z epidemią COVID-19 każą wziąć pod uwagę możliwy scenariusz niekorzystnej sytuacji makroekonomicznej. Rozprzestrzenianie się koronawirusa SARS-CoV-2 już teraz zmusiło SEAT-a do przyjęcia planu tymczasowego dostosowania warunków pracy.
– W 2020 roku będziemy ciężko pracować, aby sprostać wyzwaniom, które bezpośrednio wpłyną na naszą działalność, takim jak pogorszenie ogólnej sytuacji na rynku w wyniku epidemii COVID-19. Pandemia koronawirusa uniemożliwia w tej chwili stawianie wiarygodnych prognoz dotyczących globalnej ekonomii i tegorocznych wyników SEAT-a. W takich okolicznościach najważniejsze jest wdrożenie środków, które zapewnią płynność działalności w dobie kryzysu. Po jego zakończeniu naszym priorytetem stanie się jak najszybszy powrót do normalności, czyli wznowienie produkcji i sprzedaży – podkreśla Carsten Isensee.
W 2019 roku SEAT podjął decyzje w sprawie najważniejszych projektów. W ramach aktualizacji strategii dotyczących marek, rynków i systemów produkcji grupy Volkswagen, SEAT postanowił odroczyć wejście na rynek chiński. Ponadto firma nie będzie częścią JAC Volkswagen, chociaż utrzyma współpracę ze spółką joint venture w obszarach designu i R&D. Obecnie Volkswagen kieruje pracami nad rozwojem 4-metrowej platformy MEB (Modular Electric Propulsion) przeznaczonej dla pojazdów elektrycznych. SEAT wraz z innymi markami Grupy bierze aktywny udział w przedsięwzięciu.
Zauważalna jest niepewność sytuacji na niektórych rynkach, np. w Wielkiej Brytanii i Algierii, co może utrudnić funkcjonowanie firmy w wymiarze lokalnym. Po wejściu w życie nowych regulacji w Algierii SEAT przestał montować tam pojazdy, podobnie jak wszyscy inni producenci samochodów obecni w kraju. Cała grupa Volkswagen, w tym SEAT, szukają obecnie możliwości porozumienia z władzami i dalszego działania na algierskim rynku.
Elektryfikacja SEAT-a i CUPRY
W 2020 i 2021 roku SEAT i CUPRA wprowadzą na rynek pięć nowych modeli całkowicie elektrycznych lub z napędem hybrydowym. Dołączą one do zelektryfikowanej wersji SEAT-a Mii, która już trafiła do sprzedaży na wybranych rynkach. Nowy Leon, który poszerzył ofertę zarówno SEAT-a, jak i CUPRY, będzie dostępny z napędem hybrydowym. Podobnie CUPRA Formentor – pierwszy model stworzony ekskluzywnie dla nowej marki. Do wymienionych aut hybrydowych dołączy również SEAT Tarraco w wersji PHEV. Co więcej, wyczekiwany el-Born będzie drugim po Mii electric całkowicie elektrycznym samochodem w portfolio SEAT-a.
Producent planuje również poszerzyć gamę dostępnych silników o jeszcze bardziej oszczędne wersje, dzięki czemu wachlarz opcji dla klientów dodatkowo się poszerzy. Zgodnie z tym założeniem osoby zainteresowane premierowym Leonem mogą dokonać wyboru spośród kilku systemów napędowych: benzynowego, Diesla, hybrydowego typu plug-in oraz mild hybrid.
W 2020 roku firma będzie także kontynuować strategię dotyczącą nowoczesnej mobilności miejskiej. Po raz pierwszy w swej 70-letniej historii wypuści na rynek elektrycznego e-Scootera i nową elektryczną hulajnogę. W 2019 roku SEAT sprzedał 11 000 egzemplarzy EXS KickScooter. Nowy jednoślad potwierdza gotowość hiszpańskiego producenta na niechybną transformację branży motoryzacyjnej, która zmusi marki do oferowania alternatywnych środków komunikacji.
Źródło: SEAT
Toyota przez lata produkowała duże i wygodne limuzyny, ale nie miała doświadczenia na międzynarodowym rynku…
Toyota C-HR Plug-in Hybrid to propozycja, która łączy innowacyjność z codzienną funkcjonalnością. Samochód objęto specjalną…
MG Motor wprowadza na polski rynek odświeżoną wersję swojego bestsellerowego SUV-a – MG ZS Classic,…
Po długich negocjacjach między Grupą Volkswagen, związkiem zawodowym IG Metall i radą zakładową, zawarto porozumienie…
Nissan Motor Co., Ltd. Ltd. („Nissan”), Honda Motor Co. Ltd. („Honda”) oraz Mitsubishi Motors Corporation…
Śmiała obietnica, jaką Alfa Romeo złożyła swoim fanom Alfisti na całym świecie, została dotrzymana. Pierwszy…