Tym razem wyjątkowo za pośrednictwem prezentacji transmitowanej przez Internet – zadebiutuje nowa Kia Sorento. Premiera odbędzie się 19 marca o godzinie 12:30 na profilu Kia Motors Worldwide.
Nowe Sorento stoi na szczycie gamy SUV-ów oferowanych w Europie przez markę Kia.W różnych segmentach rynku i w różnych regionach świata Kia oferuje w sumie aż 5 samochodów typu SUV – Seltos, Stonic, Telluride, Sportage oraz Sorento. Sorento czwartej generacji oferuje jeszcze większą przestronność wnętrza, lepsze osiągi i większą wydajność niż model dotychczasowy.Mocną, dynamiczną i wszechstronną czwartą generację flagowego SUV-a marki Kia zaprojektowano z myślą o tym, aby mogła sprostać różnym wyzwaniom.
Emilio Herrera, Dyrektor Operacyjny Kia Motors Europe, powiedział: „Zmiany w Sorento w ciągu ostatnich 18 lat znakomicie odzwierciedlają ewolucję marki Kia. Sorento, które na rynek wprowadziliśmy w 2002 roku, początkowo było klasycznym autem terenowym. Czwartej generacji Sorento, które prezentujemy dzisiaj, jest samochodem o wiele bardziej wszechstronnym i godnym pożądania. To bardzo ważny model dla naszej marki także dlatego, że po raz pierwszy będzie oferowany ze zelektryfikowanymi układami napędowymi”.
Nowa stylistyka Sorento – z ostrzejszymi liniami, stylowymi detalami i nowymi proporcjami, które optycznie wydłużają nadwozie – sprawia, że samochód prezentuje się dostojniej. Jeśli chodzi o design, równie atrakcyjna jest kabina, którą wykonano z materiałów wysokiej jakości i która oferuje dostęp do najnowocześniejszych systemów multimedialnych.
Nowe Sorento jest pierwszym samochodem skonstruowanym w oparciu o nową platformę podłogową, przeznaczoną dla nowej generacji średniej wielkości SUV-ów marki Kia. Dzięki niej Sorento czwartej generacji dysponuje nie tylko większym nadwoziem, które zapewnia przestronniejsze wnętrze i większy bagażnik, ale jest również jednym z najbardziej wszechstronnych i przestronnych SUV-ów dostępnych z trzema rzędami siedzeń.
Co więcej, nowa platforma podłogowa umożliwia zastosowanie nowych zelektryfikowanych układów napędowych. Po raz pierwszy w historii Sorento jest oferowane jako hybryda, a w przyszłości pojawi się również w wersji hybrydowej typu plug-in. Nowy model oferuje większą oszczędność paliwa, niższą emisję spalin i większą wydajność niż jego poprzednicy.
Nowe Sorento jest najnowocześniejszym samochodem w historii marki Kia nie tylko za sprawą zaawansowanej łączności ze światem zewnętrznym, ale również dzięki systemom wspomagającym kierowcę i multimedialnym. Dwa intuicyjne pod względem obsługi wyświetlacze oferują zaawansowaną grafikę, nowe funkcje i łączność ze smartfonem.
Sorento od zawsze stanowi podstawę oferty marki Kia na świecie – od czasu premiery w 2002 roku na świecie sprzedano ponad trzy miliony egzemplarzy tego modelu, z tego około 300.000 sztuk w Europie.
Design nadwozia
Bardziej dostojny i godny pożądania SUV
Nowe Sorento jest flagowym modelem odświeżonej linii SUV-ów marki Kia, która obejmuje również modele Stonic, Seltos i Sportage, a także Telluride (oferowany w Ameryce Północnej i na wybranych rynkach). Nowy model jest efektem współpracy studiów projektowych Kia Motors na świecie.
Styliści mieli za zadanie zachować minimalistyczną estetykę wcześniejszych generacji Sorento, jednocześnie czyniąc auto bardziej dostojnym i dodając mu nie tylko więcej elegancji, ale również nieco sportowego charakteru. Nadwozie ma ostre linie i krawędzie i jest zauważalnie bardziej wyrzeźbione niż karoseria poprzednika o bardziej zaokrąglonych krawędziach. Dzięki geometrycznym detalom, długiej pokrywie silnika i przesuniętej bardziej do tyłu kabinie nowe Sorento wydaje się jeszcze pewniej stąpać po ziemi oraz prezentuje się dostojniej.
Przód Sorento prezentuje się dumnie z charakterystyczną dla samochodów marki Kia osłoną chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa, która jest teraz szersza i optycznie obejmuje nawet reflektory. Wyposażono je w nowe światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED i przypominające swym kształtem zarys tygrysiego oka. Ostre „spojrzenie” Sorento uzupełniają szeroki, prostokątny wlot powietrza w zderzaku oraz kurtyny powietrzne po bokach, których zadaniem jest odpowiednie kierowanie przepływem powietrza wokół samochodu. Zderzak od dołu jest zabezpieczony przez płytę ochronną, co nadaje SUV-owi solidnego wyglądu. Nowy model ma 1.900 mm szerokości, czyli jest o 10 mm szerszy niż Sorento trzeciej generacji.
Proporcje Sorento sprawiają, że z profilu auto wydaje się dłuższe niż jest w rzeczywistości. Nowy model jest o tylko 10 mm dłuższy niż jego poprzednik i mierzy 4.810 mm długości, ale ma krótsze zwisy z przodu i z tyłu. Dzięki nowej platformie podłogowej o 35 mm zwiększył się rozstaw osi Sorento, który teraz mierzy2.815 mm. Nowe Sorento wygląda nie tylko na dłuższe, ale również na niższe niż poprzedni model, mimo że jest od niego o 10 mm wyższe. Optycznie wydłuża je też długa pokrywa silnika, którą uzyskano między innymi przez przesunięcie przedniego słupka o 30 mm dalej od przedniej osi. Krawędź pokrywy silnika płynnie przechodzi na błotniki i dalej w krawędź, która ciągnie się wzdłuż nadwozia aż do tylnych świateł.
Nowe Sorento zachowało charakterystyczny szeroki słupek D, potęgujący wrażenie solidności nadwozia oraz wyraźnie zaznaczone nadkola, czyli detale, które do tej pory definiowały wszystkie trzy generacje flagowego SUV-a marki Kia. W nowym Sorento widać również charakterystyczne detale zapożyczone z innych nowych modeli, jak – na przykład – potęgujący wrażenie dynamiki „podcięty” słupek C oraz głębokie przetłoczenie na drzwiach z wyraźnie zaznaczonymi krawędziami.
Sorento czwartej generacji, inspirowane wyglądem modelu Telluride, ma pionowe lampy z tyłu, które zachodzą na boki nadwozia. Jego ostre krawędzie, bardzo techniczny z wyglądu przód i liczne poziome linie sprawiają, że samochód wydaje się szerszy niż jest w rzeczywistości. Po bokach tylnego zderzaka znajdują się atrapy końcówek układu wydechowego i, podobnie jak z przodu, atrapa płyty ochronnej, która współgra z estetyką typową dla SUV-ów. Pod względem stylistyki nowe Sorento nawiązuje do innych nowych modeli marki Kia, jak Telluride i ProCeed. Nazwa modelu jest umieszczona centralnie na pokrywie bagażnika. Zintegrowany z nią spojler ukrywa tylną wycieraczkę, co nie tylko poprawia widoczność do tyłu, ale również nie zakłóca minimalistycznego wyglądu tylnej części nadwozia.
Nowe Sorento będzie dostępne w Europie z 10 lakierami nadwozia oraz z 17-, 18-, 19- lub – po raz pierwszy w ofercie –nawet 20-calowymi obręczami kół z lekkich stopów do wyboru.
Stylistyka wnętrza
Atrakcyjna, ekskluzywnie wykończona kabina z materiałów najwyższej jakości i z dostępem do zaawansowanych technologii
Wnętrze Sorento czwartej generacji stanowi skokowy postęp zarówno pod względem jakości wykonania, jak i wzornictwa kabin modeli marki Kia. O ile wnętrze Sorento pierwszej generacji cechowało się przede wszystkim offroadową funkcjonalnością, o tyle kabina nowego Sorento zapewnia również komfort, najwyższej klasy wzornictwo i dostęp do najnowszych technologii.
Kabina nowego SUV-a marki Kia oferuje najwyższą jakość wykonania spośród jej wszystkich dotychczasowych modeli. Jednocześnie wnętrze nowego Sorento zapewnia przestronność i funkcjonalność, które charakteryzują ten model od 18 lat. Obsługa zaawansowanego technologicznie auta, wyposażonego w system multimedialny najwyższej klasy, jest intuicyjna.
Ekskluzywnie wykończone wnętrze cechuje wyrafinowany design nowej generacji, który opiera się na umieszczonych blisko siebie ekranach na desce rozdzielczej. 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników optycznie łączy się z 10,25-calowym dotykowym ekranem systemu multimedialnego, który znajduje się pośrodku deski rozdzielczej. Obydwa ekrany wyświetlają informacje wyraźnie i na linii wzroku kierowcy oraz dają wrażenie obcowania z jednym bardzo szerokim wyświetlaczem. Podstawowe funkcje menu uruchamia się za pomocą dotykowych pól po obu stronach centralnego ekranu. Poniżej niego znajdują się przyciski do obsługi klimatyzacji. Bardzo mocny, przyciągający wzrok akcent na konsoli środkowej stanowią pionowe otwory wentylacyjne z chromowanym obramowaniem, które mają swoją kontynuację na tunelu środkowym.
Kabina nowego Sorento jest wyposażona w oświetlenie Mood Lighting, które emituje delikatne światło spod deski rozdzielczej oraz na panelach drzwi, co nie tylko potęguje poczucie przestronności, ale również daje wrażenie przebywania w domowym salonie. Na półce, u podstawy konsoli środkowej znajduje się bezprzewodowa ładowarka do smartfona. Do Sorento czwartej generacji jest oferowany system audio firmy BOSE, który zapewnia ogromną moc i znakomite brzmienie.
Wysoką jakość wykonania kabiny podkreślają elementy wykonane z metalu, skórzana tapicerka i wytłaczane satynowe powierzchnie, które znajdują się nie tylko na desce rozdzielczej, ale w różnych miejscach kabiny. W Europie Sorento będzie oferowane z tapicerką, do wyboru, z czarnej tkaniny, skóry (czarnej lub szarej) lub czarnej pikowanej skóry Nappa.
Funkcjonalność i wszechstronność
Maksymalnie praktyczna: nowa platforma wynosi wszechstronność na nowy poziom
Nowe Sorento zostało skonstruowane na platformie podłogowej trzeciej generacji opracowanej dla SUV-ów średniej wielkości. Nowa platforma pozwala wygospodarować więcej miejsca w kabinie i większy bagażnik. Dzięki niej nowe Sorento jest jednym z najbardziej przestronnych i wszechstronnych samochodów w klasie.
Nową platformę cechują zwarta konstrukcja przedziału silnikowego, krótsze zwisy z przodu i z tyłu nadwozia oraz o 35 mm większy rozstaw osi niż w Sorento trzeciej generacji. Umożliwia ona nie tylko zaprojektowanie samochodu o zgrabniejszych proporcjach, ale również – po raz pierwszy – zastosowanie do napędu Sorento hybrydowego układu napędowego.
W hybrydowym Sorento akumulator znajduje się pod podłogą kabiny. Dzięki temu duży SUV ma ogromną kabinę dla maksymalnie siedmiu pasażerów oraz jeden z największych w klasie bagażników, który – w zależności od wersji Sorento – liczy 821 litrów pojemności (w modelu siedmioosobowym) lub910 litrów (w aucie dla 5 osób). Oznacza to, że flagowy SUV marki Kia może wygodnie pomieścić pięć dorosłych osób i spory bagaż. W modelach siedmioosobowych, przy wykorzystaniu wszystkich miejsc, pojemność bagażnika zwiększono o 32% w porównaniu z pojemnością bagażnika Sorento poprzedniej generacji. Teraz wynosi ona 187 litrów (według VDA, w modelu z silnikiem Diesla) lub 179 litrów w Sorento z napędem hybrydowym. Przyciski umieszczone w bocznej ścianie przedziału bagażowego pozwalają szybko i wygodnie złożyć oparcie drugiego rzędu siedzeń również od strony bagażnika.
Dzięki nowej platformie Sorento czwartej generacji oferuje więcej miejsca dla pasażerów wszystkich trzech rzędów siedzeń, zapewniając im więcej miejsca na głowę, nogi i ramiona niż większość konkurentów. Za sprawą nowej platformy we flagowym SUV-ie marki Kia przybyło sporo miejsca na nogi zwłaszcza dla osób podróżujących w pierwszym i drugim rzędzie. Więcej jest go także dla pasażerów w trzecim rzędzie.
Sorento zawsze było popularne wśród osób, które poszukują auta 7-osobowego. Model nowej generacji ułatwia życie pasażerom podróżującym z tyłu jeszcze bardziej niż poprzednik. Większy rozstaw osi sprawia, że siedzenia drugiego rzędu można przesunąć o 45 mm bardziej do przodu, co pozwala wygospodarować szersze przejście do trzeciego rzędu oraz więcej miejsca na stopy i nogi dla pasażerów zajmujących miejsca w trzecim rzędzie. Na słupku C umieszczono uchwyt, na którym pasażerowie trzeciego rzędu mogą się wesprzeć podczas zajmowania miejsca w kabinie. Podłokietniki dla pasażerów trzeciego rzędu przedłużono o 100 mm, co zapewnia lepsze podparcie dla łokci. W podłokietnikach jest nie tylko uchwyt na kubek, ale również miejsce na smartfona.
Układy napędowe
Po raz pierwszy Sorento będzie dostępne z hybrydowymi układami napędowymi
Flagowy SUV marki Kia po raz pierwszy będzie oferowany ze zelektryfikowanymi układami napędowymi. Do wyboru będą wersje hybrydowa i hybrydowa typu plug-in.
Hybrydowy układ napędowy Sorento składa się z 1,6-litrowej jednostki napędowej T-GDi (turbodoładowanej z bezpośrednim wtryskiem benzyny), silnika elektrycznego o mocy 44,2 kW i litowo-jonowego akumulatora o pojemności 1,49 kWh. Akumulator znajduje się pod podłogą i nie ogranicza ani przestrzeni w kabinie, ani pojemności bagażnika.
Maksymalna moc hybrydowego układu napędowego wynosi 230 KM, a maksymalny moment obrotowy – 350 Nm, co zapewnia świetne osiągi przy bardzo niskim zapotrzebowaniu na paliwo i niskiej emisji dwutlenku węgla. Nowy 1,6-litrowy silnik T-GDi jest wyposażony w nowatorską technologię CVVD (Continuous Variable Valve Duration), dzięki której czas otwarcia zaworów może być zmienny i zależy od warunków jazdy. Zasługą systemu CVVD są lepsze osiągi silnika szczególnie w zakresie niskich i średnich prędkości obrotowych wału korbowego oraz niższe zużycie paliwa.
Moment obrotowy jest przekazywany do kół za pośrednictwem sześciostopniowej przekładni automatycznej i zintegrowanego z nią elektrycznego urządzenia, które umożliwia jednoczesny transfer momentu obrotowego jednostki napędowej i silnika elektrycznego,przy minimalnych stratach energii. W efekcie reakcja na przyspieszenie przy dowolnej prędkości jazdy jest natychmiastowa.
W chwili rozpoczęcia sprzedaży hybrydowe Sorento będzie oferowane na wybranych rynkach w Europie. Później, do końca 2020 roku, dołączą pozostałe kraje. Do końca tego roku oferta poszerzy się o Sorento w wersji hybrydowej typu plug-in.
W chwili rynkowego debiutu nowego Sorento nabywcy w Europie do wyboru będą mieli również wersję napędzaną nowym czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,2 litra, który należy do rodziny „Smart stream”. Ta jednostka napędowa dysponuje maksymalną mocą 202 KM i maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 441 Nm. Nowy aluminiowy blok silnika jest o 19,5 kg lżejszy od żeliwnego, stosowanego w poprzedniej wersji tej jednostki napędowej. Cały silnik waży o 38,2 kg mniej niż analogiczna jednostka napędowa w Sorento trzeciej generacji. Silnik 2.2 CRDi seryjnie współpracuje z nową 8-stopniową przekładnią o dwóch sprzęgłach (8DCT), które pracują w kąpieli olejowej. Nowa skrzynia biegów zapewnia tak samo płynną zmianę przełożeń, jak klasyczne przekładnie automatyczne, ale daje lepszy efekty jeśli chodzi o zmniejszenie zużycia paliwa niż 8-stopniowe automatyczne skrzynie biegów.
Dane dotyczące zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla nowego Sorento zostaną opublikowane w późniejszym terminie, przed rozpoczęciem sprzedaży auta w drugiej połowie 2020 roku.
Komfort i prowadzenie
Większa precyzja prowadzenia i lepsze właściwości jezdne w każdym terenie
Pierwsze Sorento (2002-2009) miało nadwozie zbudowane na ramie. Model drugiej generacji (2009-2015) skonstruowano już na nadwoziu samonośnym, co oznaczało skokową poprawę zachowania samochodu na drodze. Nowa platforma stanowi kolejny krok naprzód – została opracowana z myślą o tym, aby poprawić precyzję prowadzenia w każdych warunkach.
Nowe Sorento prowadzi się jeszcze pewniej i oferuje jeszcze większy komfort podróżowania niż model poprzedniej generacji. Zasługa w tym nie tylko nowej platformy podłogowej, ale również przekonstruowanego, w pełni niezależnego zawieszenia. Konstruktorom szczególnie zależało na tym, aby maksymalnie ograniczyć wpływ niedoskonałości nawierzchni na ruchy nadwozia oraz zredukować hałas i wibracje podczas pracy zawieszenia, a także poprawić stabilność nadwozia i reakcje na ruchy kierownicą. Poprawę osiągnięto dzięki zmianom w geometrii zawieszenia i nowym połączeniom jego elementów. Większy o 35 mm rozstaw osi przyczynia się do ogólnej poprawy komfortu jazdy, a nowe nadwozie – ze średnim wzrostem wytrzymałości na rozciąganie o 4% – powoduje niższe wibracje.
Nowy tryb jazdy terenowej – Terrain Mode – zwiększa możliwości Sorento w trudnym terenie w porównaniu z poprzednikami. Terrain Mode, w połączeniu z opcjonalnym napędem na cztery koła, sprawia, że Sorento lepiej radzi sobie w błocie oraz na śniegu i w piasku. W każdym z trybów jazdy, wybieranym za pomocą pokrętła na konsoli środkowej, Terrain Mode kontroluje system stabilizacji toru jazdy (ESC), a także podział momentu obrotowego między cztery koła. System dostosowuje również moment zmiany biegów, aby zapewnić autu i utrzymać jak najlepszą przyczepność kół do podłoża w różnych warunkach.
Nowoczesna technologia
Nowe Sorento to najbardziej zaawansowana technologicznie Kia w historii:
nowa era łączności ze światem zewnętrznym i nowe systemy multimedialne
Dzięki licznym systemom poprawiającym bezpieczeństwo oraz zwiększającym łączność ze światem zewnętrznym i zapewniającym rozrywkę na pokładzie, Sorento jest – jak dotychczas – najnowocześniejszym samochodem marki Kia. Obsługę wszystkich funkcji zaprojektowano tak, aby podróżowanie było bezpieczne i bezstresowe.
W zależności od wersji wyposażenia na desce rozdzielczej znajdują się 10,25-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego oraz nowy 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników. Obydwa ekrany zapewniają wysoki kontrast i przejrzystość wyświetlanych informacji. W standardzie jest oferowany system z 8-calowymekranem dotykowym. Wszystkie urządzenia informacyjno-rozrywkowe umożliwiają bezproblemowe podłączenia smartfona za pośrednictwem Apple CarPlay™ lub Android Auto™.
Nowe Sorento oferuje również innowacyjny zestaw usług cyfrowych UVO Connect, który za pośrednictwem ekranu dotykowego w samochodzie i smartfona dostarcza kierowcom cennych informacji. Dzięki usłudze Kia Live i za pomocą opcjonalnego 10,25-calowego ekranu dotykowego, system wyświetla aktualne informacje o natężeniu ruchu, prognozę pogody, interesujące miejsca oraz szczegóły dotyczące parkingów (cenę, lokalizację oraz dostępność miejsc). System UVO Connect umożliwia kierowcom również wysyłanie trasy przejazdu opracowanej na smartfonie do samochodu oraz sprawdzanie lokalizacji auta.
System multimedialny umożliwia także jednoczesne sparowanie za pośrednictwem łącza Bluetooth dwóch smartfonów, dzięki czemu z jednego można korzystać do realizacji połączeń telefonicznych, a z drugiego do streamingu muzyki. Pasażerowie z przodu mają do dyspozycji dwa złącza USB do ładowania urządzeń przenośnych. Osoby podróżujące w drugim rzędzie siedzeń mogą korzystać z gniazd USB, które są umieszczone w oparciach przednich foteli oraz z dwóch gniazd, które znajdują się na konsoli środkowej. Pasażerowie trzeciego rzędu również mają dostęp do gniazd ładowania USB, co oznacza, że każdy z siedmiu pasażerów może podczas jazdy ładować urządzenie przenośne.
Sorento jest dostępne również z wyświetlaczem head-up, który wyświetla informacje o jeździe przed przednią szybą w polu widzenia kierowcy. Wyświetlane mogą być ostrzeżenia licznych systemów wspomagających, prędkość jazdy i wskazówki nawigacji.
Kia oferuje do nowego Sorento także12-głośnikowy, bardzo mocny system audiofirmy BOSE, który pasażerom we wszystkich trzech rzędach zapewnia przestrzenny dźwięk. Nowa funkcja „Sound of Nature”, dostępna na wybranych rynkach,umożliwia wybór relaksujących odgłosów natury. System oświetlenia kabiny Ambient Mood Lighting pozwala dostosować wystrój wnętrza do indywidualnych preferencji. Do wyboru jest jeden z siedmiu kolorów zaprojektowanych przez stylistów Kia Motors lub jeden z gamy 64 kolorów.
Bezpieczeństwo
Zaawansowane systemy wspomagające z nowym zdalnie sterowanym asystentem parkowania
Nowe Sorento,dzięki szerokiej gamie systemów wspomagających, oferuje wyższy poziom bezpieczeństwa aktywnego i biernego niż wielu jego konkurentów. Zaawansowane systemy skupione pod nazwą ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) pomagają zminimalizować stres związany z prowadzeniem auta i zwiększają bezpieczeństwo, chroniąc zarówno pasażerów, jak i innych użytkowników dróg.
ADAS, w zależności od wersji wyposażenia nowego Sorento, obejmuje systemy: FCA (Forward Collision-Avoidance Assist) z funkcją wykrywania pieszych, rowerzystów i innych pojazdów oraz najnowszy system wykrywania pojazdów nadjeżdżających do skrzyżowania podczas skrętu, BVM (Blind-Spot View Monitor), SVM (Surround View Monitor), BCA (Blind-spot Collision-Avoid Assist), ISLA (Intelligent Speed Limit Assist), SCC (Smart Cruise Control with Stop&Go) oraz NSCC (Navigation-based SCC), LFA (Lane Following Assist), DAW (Driver Attention Warning) i HDA (Highway Driving Assist).
System LFA (Lane Following Assist) zapewnia jazdę autonomiczną na poziomie drugim, poprzez kontrolowanie przyspieszania, hamowania i kierowania w zależności od ruchu pojazdów, które znajdują się z przodu. LFA działa w zakresie prędkości od 0 do 180 km/h i wykorzystuje dane z kamery i radaru, aby zachować bezpieczną odległość od poprzedzającego samochodu i jednocześnie monitorować linie na drodze w celu utrzymania Sorento na środku pasa ruchu.
Nowe Sorento jest również wyposażone w systemy: RVM (Rear View Monitor) z asystentem unikania kolizji podczas wyjazdu tyłem z miejsca parkowania PCA (Reverse Parking Collision-Avoidance Assist) i asystentem unikania kolizji w ruchu poprzecznym z tyłu RCCA (Rear Cross-traffic Collision-AvoidanceAssist). Ponadto Sorento czwartej generacji to pierwsza Kia dostępna w Europie z nowym zdalnie sterowanym asystentem parkowania RSPA (Remote Smart Parking Assist), który umożliwia wyjazd samochodu z miejsca parkingowego do przodu lub do tyłu sterowany za pomocą pilota. Funkcja ta ułatwia pasażerom wysiadanie z samochodu i wsiadanie do auta w ciasnych miejscach parkingowych lub gdy inny kierowca zaparkuje samochód zbyt blisko Sorento i utrudni dostęp do którychkolwiek drzwi. RSPA automatycznie hamuje Sorento, jeśli wykryje inne auto, rowerzystę lub pieszego bezpośrednio za pojazdem lub zbliżające się do niego. Funkcja bezpiecznego wychodzenia z Sorento (SafeExitAssist) uniemożliwia otwarcie tylnych drzwi, jeśli zostanie wykryty inny pojazd nadjeżdżający z tyłu.
Sorento jest wyposażone w siedem poduszek powietrznych – przednie, boczne, kurtynowe i centralną poduszkę z przodu. Ta ostatnia, innowacyjna, zapewnia ochronę głów pasażerów na przednich siedzeniach i została zaprojektowana tak, aby zapobiegać zderzeniom głów podczas uderzenia w bok auta. Wszystkie modele Sorento są standardowo wyposażone w system zarządzania stabilnością auta VSM (Vehicle Stability Management) i systemy stabilności toru jazdy ESC (Electronic Stability Control), które stabilizują Sorento zarówno podczas hamowania, jak i w czasie pokonywania zakrętów.
W nowym Sorento po raz pierwszy zastosowano także układ hamulcowy, który zapobiega kolejnym kolizjom. System automatycznie uruchamia hamulce, gdy na skutek pierwszego zderzenia eksplodują poduszki powietrzne. W ten sposób pasażerowie są chronieni przed skutkami zderzeń czołowych lub bocznych z kolejnymi samochodami.
W konstrukcji nadwozia zastosowano stal i aluminium, co poprawia jego sztywność na skręcanie przy zachowaniu niskiej masy. Udział stali o wysokiej wytrzymałości i elementów ze stali tłoczonej na gorąco w nadwoziu również jest większy niż w wypadku nadwozia modelu poprzedniej generacji. Stal o wysokiej wytrzymałości zwiększa bezpieczeństwo pasażerów, poprzez wzrost sztywności nadwozia na skręcanie, która jest o 12,5% większa niż u konkurenta uchodzącego w segmencie dużych SUV-ów za lidera pod względem bezpieczeństwa. Mimo wzmocnienia konstrukcji nadwozia, zaawansowane materiały sprawiają, że jest ono o 5,6% (21,3 kg) lżejsze niż nadwozie poprzedniego Sorento. Sztywniejsze nadwozie zmniejsza też wibracje i hałasy pochodzące od zawieszenia.
Produkcja i jakość
Made in Korea
Nowe Sorento, podobnie jak model poprzedniej generacji, na rynki europejskie i wiele innych będzie produkowane w fabryce Hwasung w Korei. Na rynki Ameryki Północnej nowy SUV marki Kia będzie powstawał również w zakładzie w West Point, w Stanie Georgia, w USA.
Sprzedaż nowego Sorento w Europie rozpocznie się w trzecim kwartale 2020 roku.Sorento czwartej generacji standardowo będzie objęte siedmioletnią gwarancją lub do przebiegu 150.000 km.
NOWA KIA SORENTO – DANE TECHNICZNE
Nadwozie
5-drzwiowy, 5- lub 7-miejscowy SUV z samonośnym nadwoziem wykonanym ze stali i aluminium. Do wyboru wersja z czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym współpracującym z 8-biegową przekładnią dwusprzęgłową lub hybrydowa z czterocylindrowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym współpracującym z 6-stopniową przekładnią automatyczną. Napęd na przednie lub na cztery koła.
Układy napędowe
Silnik wysokoprężny
2,2 l / 202 KM Smartstream CRDi
Rodzaj czterocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany
Pojemność skokowa 2.151 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka 83,0 x 99,4 mm
Stopień sprężania 16,0:1
Maksymalna moc 202 KM (148 kW) przy 3.800 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 441Nm w przedziale od 1.750 do 2.750 obr./min.
Liczba zaworów 16 (4 na cylinder)
Rodzaj zasilania wtrysk bezpośredni typu Common-rail
Hybrydowy zespół napędowy
Silnik benzynowy
1.6 l / 230 KM Smartstream T-GDi
Rodzaj czterocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany
Pojemność skokowa 1.598 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka 75,6 x 89,0 mm
Stopień sprężania 10,5:1
Maksymalna moc 180 KM (132 kW) przy 5.500 obr./min. (tylko silnik)
Maksymalny moment obrotowy 264Nm w przedziale od 1.500 do 4.500 obr./min. (tylko silnik)
Liczba zaworów 16 (4 na cylinder)
Rodzaj zasilania wtrysk bezpośredni
Akumulator i silnik elektryczny
Rodzaj akumulatora litowo-jonowy
Napięcie akumulatora 270 V
Pojemność akumulatora 1,49 kWh
Maksymalna moc silnika elektr. 60,1 KM (44,2 kW) w przedziale od 1.600 do 2.000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 264 Nm w przedziale od 0 do 1.600 obr./min.
Moc systemowa
Maksymalna moc 230 KM (169 kW)
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm
Skrzynia biegów
8-biegowaprzekładnia dwusprzęgłowa (8DCT)
6-stopniowaprzekładnia automatyczna (6AT)
Silnik wysokoprężny Hybrydowy zespół napędowy
8DCT Seryjna —
6AT — Seryjna
Przeniesienie napędu
Seryjne Na przednie koła (FWD)
Opcjonalne Na cztery koła (AWD)
Zawieszenie kół
Przód Niezależne, kolumny McPhersona mocowane do ramy pomocniczej, stabilizator
Tył Niezależne, podwójne wahacze mocowane do ramy pomocniczej, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator
Koła i ogumienie
Silnik wysokoprężny
Seryjne 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów, rozmiar opon 235/65 R17
Opcjonalne 18-calowe obręcze kół z lekkich stopów, rozmiar opon 235/60 R18
19-calowe obręcze kół z lekkich stopów, rozmiar opon 235/55 R19
20-calowe obręcze kół z lekkich stopów, rozmiar opon 255/45 R20
Koło zapasowe Zestaw naprawczy
Dojazdowe koło zapasowe (opcjonalnie)
Hybrydowy zespół napędowy
Seryjne 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów, rozmiar opon 235/65 R17
Opcjonalne 19-calowe obręcze kół z lekkich stopów, rozmiar opon 235/55 R19
Koło zapasowe Zestaw naprawczy
Dojazdowe koło zapasowe (opcjonalnie)
Wymiary (mm)
Zewnętrzne
Długość całkowita 4.810
Szerokość całkowita* 1.900
Wysokość całkowita 1.695 (bez relingów)
Rozstaw osi 2.815
Zwis przedni 930
Zwis tylny 1.065
Prześwit* 176/174**
* – bez lusterek
** –silnik wysokoprężny/hybrydowy zespół napędowy
Wewnętrzne
- rząd 2. rząd 3. rząd*
Przestrzeń na głowę 1.024 994 935
Przestrzeń na nogi 1.052 1.060/1.034** 752
Szerokość na wysokości ramion 1.500 1.475 1.345
Szerokość na wysokości siedzeń 1.411 1.399 1.080
* – wersja 7-osobowa
** – silnik wysokoprężny /hybrydowy zespół napędowy
Pojemność bagażnika (l)
Silnik wysokoprężny
Za 2. rzędem Za3. rzędem Za 1. rzędem
5-os. 7-os. 5-os. 7-os. 5-os. 7-os.
Pojemność (VDA) 910 821 — 187 2.100 2.011
Hybrydowy zespół napędowy
Za 2. rzędem Za3. rzędem Za 1. rzędem
5-os. 7-os. 5-os. 7-os. 5-os. 7-os.
Pojemność (VDA) 902 813 — 179 2.085 1.996
Masy (kg)
Silnik wysokoprężny
FWD AWD
5-os. 7-os. 5-os. 7-os.
Masa własna 1.715 1.757 1.777 1.819
Dopuszczalna masa całkowita 2.510 2.550 2.510 2.600
Masa przyczepy hamowanej 2.500 2.500 2.500 2.500
Masa przyczepy niehamowanej 750 750 750 750
Hybrydowy zespół napędowy
FWD AWD
5-os. 7-os. 5-os. 7-os.
Masa własna 1.741 1.783 1.806 1.847
Dopuszczalna masa całkowita 2.510 2.580 2.530 2.610
Masa przyczepy hamowanej 1.650 1.650 1.650 1.650
Masa przyczepy niehamowanej 750 750 750 750
Źródło: KIA