Chociaż to nie było piękne auto, to od pierwszego dnia pokochał je cały świat. Targowa premiera Fiata Pandy odbyła się 6 marca 1980 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Genewie.
Prosty design małego auta stworzył znany włoski stylista Giorgetto Giugiaro. Otrzymał zadanie zaprojektowania taniego w produkcji pojazdu. Efektem było kanciaste nadwozie, tanie tworzywa, płaskie szyby i skromne wyposażenie wnętrza. Projekt rozpoczęto w 1976 roku, a po dwóch latach na drogi wyjechały pierwsze prototypy. Pierwsza prezentacja Pandy odbyła się w grudniu 1979 roku, ale oficjalna premiera światowa miała miejsce kilka miesięcy później w Genewie.
Już dwa miesiące przed oficjalną premierą producent miał na swoim koncie 70 tys. zamówień od klientów. Jednak początek produkcji skomplikowały protesty włoskich związków zawodowych, którym nie podobały się plany Fiata o zmianie lokalizacji produkcji nowego modelu. Kolejną przeszkodą był także pożar w listopadzie 1979 roku, w którym doszczętnie spłonęło 20 Pand pochodzących z preserii.
W ciągu 23 lat produkcji (1980-2003) powstało prawie 4,5 mln egzemplarzy. Dla wielu był to pierwszy w życiu samochód, z którym przeżyli wiele przygód w podróżach po drogach całego świata.
Najprostsza wersja Pandy napędzana była dwucylindrowym silnikiem chłodzonym powietrzem o pojemności skokowej 652 cm3 i mocy 30 KM. Polscy miłośnicy doskonale znają tę jednostkę z Fiata 126p.
W czerwcu 1983 r. do oferty dołączyła wersja z napędem 4×4, który został powstał przy współpracy z austriacka firmą Steyr-Daimler-Puch. Do napędu zastosowano czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 965 cm³ o mocy 48 KM.
Podjęto także próby z wersją elektryczną. W 1990 roku zaprezentowany został Fiat Elettra, który dzięki energii dostarczanej z dwóch ciężkich ołowiowych akumulatorów, które z konieczności umieszczono za tylnymi siedzeniami, był w stanie pokonać po pełnym ich naładowaniu dystans do 70 kilometrów. Wersja ta jednak nie zdobyła oczekiwanej popularności i stała się jedynie ciekawostką w palecie produkcyjnej.
Dzisiaj pierwsza generacja Fiata Panda należy do cenionych klasyków włoskiego producenta. Dotyczy to szczególnie wersji 4×4.