Pierwszymi modelami FCA w tym segmencie, w których zastosuje się nową technologię hybrydową będą niekwestionowani liderzy wśród miejskich samochodów – Fiat 500 i Fiat Panda. Dostępne odpowiednio od lutego i marca 2020 roku, nowe 500 i Panda Hybrid, zrewolucjonizują mobilność i uczynią hybrydę dostępną dla wszystkich, stając się w Europie nowym punktem odniesienia pod względem zelektryfikowanej mobilności w mieście.
Nowe 500 i Panda Hybrid dysponują wszystkimi zaletami wydajnego, kompaktowego, lekkiego oraz przystępnego napędu hybrydowego. Krótko mówiąc, jest to najlepsze rozwiązanie dla miejskiego samochodu, spójne z podejściem marki Fiat, będącej przez ostatnie 120 lat pionierem technologii i innowatorem w dziedzinie mobilności, która z biegiem lat jest coraz bardziej zrównoważona.
Rok 2020 to nowy krok milowy w historii Fiata, który wraz z wprowadzeniem nowych hybrydowych wersji 500 i Pandy rozpoczyna proces elektryfikacji marki, kontynuowanej wraz z rozpoczęciem produkcji nowej 500 w Turynie. Ten w 100% elektryczny model będzie odgrywał kluczową rolę w strategii e-Mobility by FCA, w ramach której w 2020 roku Grupa zaoferuje szereg produktów i usług, by zapewnić Klientom pełną i zrównoważoną mobilność.
Po raz pierwszy w historii dwóch kultowych i uzupełniających się modeli marek Fiata, 500 i Panda będą dostępne w wyjątkowej serii specjalnej: ekskluzywnej „Launch Edition”, w której zadebiutuje nowy silnik benzynowy Mild Hybrid łączący nowy, litrowy silnik 3-cylindrowy z rodziny FireFly o mocy 70 KM (51 kW) z 12-woltowym elektrycznym BSG (Belt integrated Starter Generator) i baterią litową. W porównaniu do wersji 1.2 Fire o mocy 69 KM, silnik Mild Hybrid redukuje zużycie paliwa, zmniejszając w ten sposób emisję CO2 średnio od 20 do nawet 30% dla Pandy Cross, bez obniżania osiągów, i zapewnia bardzo wysoki komfort jazdy dzięki systemowi BSG, który umożliwia ciche, pozbawione wibracji uruchamianie silnika w trybie Start&Stop. Klienci korzystają również ze wszystkich zalet hybrydy (na przykład samochód jest zgodny z normą Euro 6D Final) i mogą cieszyć się ulgami podatkowymi tj obniżoną akcyzą.
Serię specjalną można rozpoznać po napisie „Hybrid” umieszczonym na tyle samochodu oraz ekskluzywnym logo w kształcie litery „H”, który tworzą dwie krople rosy na środkowym słupku. Z kropli rosy, symbolu światła poranku, a zatem symbolu początku nowej ery, została zaczerpnięta inspiracja do nowego i ekskluzywnego koloru nadwozia w odcieniu zieleni „Dewdrop”, który zdobi obydwa samochody, idealnie harmonizując z ideą natury i innowacyjności.
Wewnątrz, zastosowana tapicerka foteli jest wierna filozofii zrównoważonego rozwoju całego projektu: idealnie pasuje zarówno do technologii FCA Mild Hybrid, jak i innowacyjnego charakterów dwóch kultowych modeli Fiata. W wersji Launch Edition, po raz pierwszy w motoryzacji, częściowo wykorzystano przędzę SEAQUAL®YARN, wykonaną ze specjalnego materiału z certyfikatem SEAQUAL INITIATIVE i uzyskiwaną z plastiku pochodzącego z recyklingu: 10% plastiku pochodzi z oczyszczania mórz, a 90% z lądu. By uzyskać SEAQUAL® YARN należy najpierw przekształcić plastik w płatki PET, później z tych płatków wytworzyć przędzę, z której produkowane są tkaniny. W fazie tkania, poliester pochodzenia morskiego jest mieszany z innymi, przyjaznymi dla środowiska włóknami, które są poddawane recyklingowi lub pochodzą z odzysku. Ten „zielony proces” oparty na oszczędności wody i energii kończy się zastosowaniem ekologicznych barwników i wykończeń. Fiat współpracuje z SEAQUAL INITIATIVE, wspierając w ten sposób oczyszczanie oceanów i podejmując walkę z zaśmiecaniem wód morskich.
Fiat 500 i Panda, dwie uzupełniające się ikony Fiata, stają się symbolem miejskiej mobilności w Europie, z około 400 000 egzemplarzy sprzedanymi w ciągu roku. A teraz, dzięki wprowadzeniu technologii Mild Hybrid, 500 i Panda dodatkowo wnoszą znaczący wkład w bardziej zrównoważoną mobilność w mieście.
Jak działa technologia FCA Mild Hybrid benzyna
Nowy silnik benzynowy Mild Hybrid, który opiera się na słynnym silniku Fire wyprodukowanym w liczbie ponad 30 milionów sztuk, to 1-litrowa, 3-cylindrowa jednostka o maksymalnej mocy 70 KM (51 kW) przy 6000 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 92 Nm przy 3500 obr./min. Głowica cylindrów ma dwa zawory na cylinder i pojedynczy wałek rozrządu z ciągłą zmianą faz rozrządu (rozrząd napędzany jest łańcuchem); kompaktowa komora spalania, kanały dolotowe „high-tumble” i zewnętrzny EGR zapewniają wyjątkowo wysoki stopień sprężania (12:1), co przekłada się na lepszą wydajność cieplną. Stworzony we współpracy z firmą Teksid korpus silnika został wykonany z wysokociśnieniowego odlewu stopu aluminium z żeliwnymi tulejami cylindra, co pozwala skrócić czas rozruchu i zredukować masę silnika do zaledwie 77 kg. Ponadto, by zmaksymalizować efektywność silnika, straty tarcia zmniejszono za pomocą mechanizmu korbowego ze stosunkiem skoku do średnicy cylindra wynoszącym 1,24 oraz przesunięto korbowód o 10 mm.
System BSG jest zamontowany bezpośrednio na silniku i obsługiwany jest przez pasek, który napędza również mechanizmy pomocnicze. System pozwala na odzyskanie energii podczas hamowania i zwalniania, przechowywanie jej w akumulatorze litowym o pojemności 11 Ah i wykorzystanie, przy maksymalnej mocy 3600 W, do ponownego uruchomienia silnika w trybie Stop&Start i wspomagania go podczas przyspieszania.
Dzięki tej technologii, silnik spalinowy wyłącza się nawet przy prędkościach poniżej 30 km/h, poprzez prostą zmianę biegu na neutralny (wskaźnik na desce rozdzielczej, który wyświetla informacje o układzie hybrydowym, podpowiada kierowcy, kiedy to zrobić). W tym trybie akumulator litowy zasila wszystkie funkcje, zapewniając kierowcy pełną kontrolę nad pojazdem.
Silnik Mild Hybrid najnowszej Pandy i 500 Hybrid Launch Edition zestawiony jest z najnowszą wersją manualnej, sześciostopniowej skrzyni biegów C514 (poprzecznie montowana skrzynia biegów, napęd na przód), z wyposażeniem mającym na celu zwiększenie zwrotności i poprawę wydajności. Mowa tu o nowych łożyskach i uszczelkach o niskim współczynniku tarcia, zastosowaniu specjalnego, wysokiej jakości smaru i niespotykanego dotąd przełożenia 6. biegu, które poprawia spalanie paliwa podczas jazdy poza miastem. Uwzględniono także aspekt związany z komfortem, optymalizując system wsparcia wyboru optymalnego biegu. Wreszcie, nowy system umożliwił obniżenie całego zespołu napędowego o 45 mm, co poprzez niższy środek ciężkości pozytywnie wpływa na zachowanie samochodu na drodze.
Nowa rodzina FireFly została opracowana przez Grupę FCA, by zaoferować gamę mniejszych silników benzynowych, charakteryzujących się niskim zużyciem paliwa i wzorcowymi osiągami o szerokim zakresie zastosowań. Budowa nowych silników gwarantuje wydajność, modułowość i znaczny poziom standaryzacji komponentów i procesu produkcyjnego, jak również elastyczność i przystosowanie do dalszych ewolucji.
Fiat 500 i Fiat Panda
Dzięki ciągłym innowacjom technologicznym i ponadczasowemu stylowi, ta nowa Hybrid Launch Edition po raz kolejny podnosi prestiż tych dwóch ikon Fiata, które wzajemnie się uzupełniają: w segmencie samochodów miejskich. Według Fiata, 500 reprezentuje bardziej „stylowe” oblicze, a Panda bardziej „funkcjonalne”.
Fiat 500 jest jednym z najbardziej reprezentatywnych przykładów włoskiej kreatywności, który od wielu pokoleń ujmuje swoich Klientów i rzesze sympatyków. Wprowadzona na rynek w 1957 roku i powtórnie odrodzona w 2007, kultowa 500, zmotoryzowała Europę w latach 60., a następnie całkowicie rewolucjonizowała kategorię samochodów miejskich, oferując niespotykane dotąd w tym segmencie połączenie stylu i innowacji technologicznych. A teraz, dzięki 500 Hybrid Launch Edition, nadal będzie odgrywać wiodącą rolę w miejskiej mobilności, w której w ubiegłym roku, po jedenastu latach istnienia, zanotowała najlepszy wynik w historii – około 194 000 sprzedanych samochodów. Jednym ze składników tego sukcesu jest ponad 30 serii specjalnych, które dały możliwość odkrywania nieznanych dla miejskiego samochodu obszarów. Nadszedł czas 500 Hybrid Launch Edition, która ma kontynuować podróż po świecie technologii w kierunku przyszłej mobilności w trzecim tysiącleciu.
Równie fascynująca jest historia Fiata Pandy, który od ponad 40 lat w niepowtarzalny sposób obrazuje rolę samochodu w codziennych relacjach: bardziej bezpośrednią i swobodniejszą. Swój sukces zawdzięcza kompaktowym rozmiarom zewnętrznym, dużej przestrzeni wewnątrz z możliwością konfiguracji dla różnych potrzeb transportowych, szerokiemu wyborowi silników i licznym kombinacjom kolorystycznym.
W sumie ponad 7,5 miliona Klientów urzekła prostota i efektowność modelu, prawdziwa kwintesencja cech marki Fiat. Ponadto Panda zawsze była zwiastunem nowości w całym segmencie: był to na przykład pierwszy miejski samochód z napędem na cztery koła (1983), pierwszy w swoim segmencie samochód, który zdobył prestiżowy tytuł „Samochód Roku” (2004) i w tym samym roku pierwszy miejski samochód, który dotarł na wysokość 5200 metrów, u stóp Mount Everestu. Długa lista rekordów została wzbogacona również w 2006 roku, kiedy to Fiat Panda został pierwszym miejskim samochodem produkowanym na szeroką skalę z zasilaniem na metan. W 2013 roku był to pierwszy samochód w tym segmencie, w którym wprowadzono system aktywnego hamowania. A teraz nadjeżdż Panda Hybrid Launch Edition, gotowa by zrewolucjonizować mobilność w mieście, zaspokajając nowe potrzeby miłośników tego modelu, globalnej społeczności, która patrzy w przyszłość z coraz większym poszanowaniem dla środowiska.
Fiata 500 i Pandę Hybrid Launch Edition można już zamówić w salonach Fiata na terenie całej Europy.
Źródło: FCA
Fokus na Allure to wyjątkowe spotkanie artystów z publicznością, która wzięła udział w wernisażu prac,…
Od 9 do 22 stycznia Dacia zaprasza na cykl przedpremierowych prezentacji, podczas których będzie można…
Produkowany wyłącznie w Polsce Volkswagen Crafter, jest obecnie największym z modeli oferowanych przez markę Volkswagen…
Od niemal 30 lat marka Audi wyznacza standardy w personalizacji samochodów klasy premium poprzez program…
Wyniki wyjątkowego konkursu zorganizowanego przez Toyota France potwierdziły niesamowitą wydajność hybryd plug-in Toyoty. Podczas trwającej…
Polska premiera nowego modelu, jakim jest Hyundai INSTER. To najmniejszy elektryk w gamie koreańskiej marki,…