Klasyki

Mazda produkuje auta od 60 lat

Historia samochodów osobowych marki Mazda rozpoczeła się 60 lat temu. Pierwszym modelem była wzbudzająca uśmiech na twarzy mała Mazda R360, która mogła pochwalić się zaawansowana jak na owe czasy techniką.

Jednak początki dzisiejszej Mazdy dała firma Toyo Cork Kogyo, która powstała 30 stycznia 1920 roku w Hiroszimie. Do kierowania nową spółką został powołany przedsiębiorca i producent pomp Jujira Matsuda. Powstała ona z przejętej przez bank Hirochima Chochiku upadłej spółki Kiyotani Shokai, ktora po reorganizacji zmieniła nazwę na Toyo Cork Kogyo i zajmowała się produkcją wyrobów z korka.

Po siedmiu latach działalności z nazwy zniknęło słowo Cork, co także związane było ze zmianą profilu produkcji. Na początku lat trzydziestych XX wieku rozpoczęto produkcję użytkowych pojazdów trójkołowych o nazwie Mazda-Go, które eksportowano do m.in. Chin. W 1940 roku powstało kilka prototypów małych aut osobowych, ale wówczas pierwszeństwo miała produkcja broni.

Mazda – rekordowe dziedzictwo

Zrzucenie bomby atomowej na Hiroszimę 6 sierpnia 1945 roku nie spowodowało zniszczeń fabryki, która znajdowała się tylko 5 kilometrów od epicentrum wybuchu.



Na początku lat pięćdziesiątych XX wieku rozpoczęto produkcję czterokołowych pojazdów użytkowych serii C. W 1954 roku Mazda wprowadziła technikę komputerową od IBM, a także odbył się pierwszy od zakończenia II wojny światowej All Japan Motor Show w Tokio.

Chociaż po japońskich drogach jeździło już ponad 200 tys. pojazdów trójkołowych Mazdy, to Toyo Kogyo zdecydowało się na wejście do nowej kategorii. Pierwszym seryjnym autem osobowym marki był Typ R360. To mały kei car o długości 2,98 m oraz szerokości i wysokości 1,29 m.

Nadwozie zaprojektował Jiro Kosugi (1915-1981), a technikę Kenichi Yamamoto „Mr Rotary” (1922-2017), znany także jako konstruktor silnika z wirującym tłokiem.

W tylnej części pojazdu zamontowano dwucylindrowy silnik widlasty OHV o pojemności skokowej 356 cm3 i mocy 16 KM przy 5300 obr./min oraz maksymalnym momencie obrotowym 22 Nm przy 4200 obr./min, współpracującym z czterobiegową przekładnią mechaniczną lub dwustopniowym automatem. Średnie zużycie paliwa nie przekraczało 3 l/100 km.

Pierwsze egzemplarze Mazdy R360 pojawiły się na rynku japońskim 28 maja 1960 roku i kosztowały 300 tys. jenów. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy sprzedano 23 417 egzemplarzy. Dla wielu stały się ona szansą na spełnienie snu o własnym aucie…



Redakcja

Recent Posts

DXC Technology pracuje z Ferrari nad interfejsem HMI dla aut nowej generacji

Oprogramowanie DXC Technology zasila system informacyjno-rozrywkowy nowego supersamochodu Ferrari F80. Z początkiem roku firma DXC…

23 godziny ago

Nissan GT-R R32 w wersji elektrycznej

Podczas Tokyo Auto Salon 2025 Nissan zaprezentował unikalny projekt, który łączy klasykę motoryzacji z najnowszymi…

1 dzień ago

Audi A6 e-tron – nowa, elektryczna awangarda od 299,9 tys. zł

Audi A6 e-tron to flagowy model innowacyjnej rodziny w pełni elektrycznych aut seryjnych. Teraz, cztery…

2 dni ago

Fabryka INEOS Automotive w Hambach powraca do pracy

Rozwiązanie krytycznego niedoboru siedzeń po niewypłacalności dostawcy pod koniec ubiegłego roku oznacza, że linia produkcyjna…

2 dni ago

Toyota – hybrydy z rekordową sprzedażą w 2024 roku

Toyota wprowadziła napęd hybrydowy do Polski w 2004 roku wraz Priusem drugiej generacji i rozpoczęła…

2 dni ago

Volkswagen ID.7 Pro S podczas testu wydajności pokonał 941 km

Volkswagen ustanowił rekord wydajności na torze Nardo w południowych Włoszech: standardowy egzemplarz ID.7 Pro S…

3 dni ago