Skoda Scala 1.6 TDI Style – lepsza niż myslisz

Pierwotnie miał to być następca niszowego Rapida. Ostatecznie jednak podjęto ryzyko o stworzeniu konkurenta Volkswagena Golfa. Czy był to słuszny wybór? Już pierwsze jazdy potwierdziły, ze nowa Skoda Scala jest pod wieloma względami naprawdę dobrym i designersko atrakcyjnym samochodem. to oznacza, że bez najmniejszej tremy może podjąć rękawicę i zawalczyć na rynkach europejskich.

Producent zaplanował roczną produkcję na poziomie 80 tys. egz., co może być pewną niespodzianką. Można oczekiwać, że rynki europejskie są w stanie wchłonąć znacznie większą liczbę tych samochodów. Zapewne przekonamy się o tym dopiero w pełnym roku produkcyjnym.

Producent, podobnie jak i cały koncern Volkswagen, do swoich najnowszych modeli oferuje do wyboru dwa rodzaje kokpitu. Ten modniejszy – wirtualny i tradycyjny. Wersja testowa miała tradycyjne zegary, ale można oczekiwać, iż nabywcy tego modelu coraz częściej (za dopłatą) będą decydować się na nowoczesne rozwiązanie. Centralny tablet multimedialny umieszczony został w optymalnym miejscu, bo nie zasłania widoku przez szybę czołową. Zachowano dwa podstawowe pokrętła, które często się przydają np. do szybkiego wyciszenia radia.

125 lat Skody | Skoda Sagitta – czeski projekt taniego auta dla ludu

Kierowca i współpasażer nie mogą narzekać na brak miejsca i komfortu. Fotele udaje się bez problemu ustawić do własnych wymogów. Są one ergonomiczne i wygodne, co docenimy przy dłuższej jeździe.

Podczas jazdy prostą drogą, gdy nie kręcimy kołem kierownicy, może nas zaskoczyć niemiła niespodzianka. To system, który sprawdza, czy przypadkiem nie zasypiasz. Komunikat wzywa do przejęcia kontroli nad pojazdem, ostrzega nas sygnał akustyczny, a jeżeli odpowiednio nie zareagujemy to auta nam się zatrzyma. Tak czy tak, musimy kręcić kierownicą, by nie zaskoczyła nas taka niemiła niespodzianka.

Na pierwszy rzut oka wydaje nam się, że w tylnej części pojazdu mamy odpowiednio dużo miejsca nawet dla trzech dorosłych pasażerów. W praktyce okażą się, że tylko dwie osoby mogą liczyć na wystarczający komfort, bo trzecia to już „na wcisk”.

SKODA – innowacyjne oświetlenie w najnowszych modelach zwiększa bezpieczeństwo

Skoda Scala ma wystarczająco pojemny bagażnik (467 l), który można powiększyć do 1410 l. Jednak użytkownika może irytować nierówna płaszczyzna, która powstaje po złożeniu tylnych oparć. Szkoda, że w tym przypadku konstruktorzy nie zastosowali lepszego rozwiązania.

Znakiem rozpoznawalnym nowej Skody Scali jest efektowna tylna szyba panoramiczna. Jednak w przypadku dwóch pierwszych wersji wyposażenia musimy za nią dopłacić. W przypadku wersji Style – 1000 zł, a Ambition – 1500 zł (dochodzą do tego tylne światła LED). Nie dotyczy to wersji Emotion, która poza wspomnianą szybą, posiada w wyposażeniu m.in. panoramiczny czarny dach, przednie światła LED oraz czarne obudowy lusterek zewnętrznych.

Skoda Scala 1.6 TDI Style – podsumowanie

Jednym z poważniejszych atutów tego modelu jest jego design. I to zarówno wnętrza, jak i nadwozia. W ofercie znajdziemy bogate wyposażenie oraz najnowocześniejsze rozwiązania z palety koncernu Volkswagen. Atutem jest także oszczędny silniki 1.6 TDI.

Plusy

+ stylowy design nadwozia z panoramiczną tylną szybą

+ funkcjonalna deska rozdzielcza

+ oszczędny silnik wysokoprężny

+ bogate wyposażenie standardowe

+ intuicyjna obsługa kokpitu

Minusy

– próg, który pojawia się po złożeniu tylnych oparć

– zbyt mocno pochylona tylna kanapa

Skoda Scala 1.6 TDI Style – podstawowe dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika1598 cm3, R4, turbodiesel
Moc115 KM przy 3250 obr./min
Maksymalny moment obrotowy250 Nm w zakresie 1500-3250 obr./min
Skrzynia biegów i napęd6-biegowa skrzynia manualna, napęd na przód
Prędkość maksymalna202 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,1 s
Średnie zużycie paliwa4,9-5,3 l/100 km
Długość4362 mm
Szerokość1793 mm
Wysokość1471 mm
Rozstaw osi2649 mm
Pojemność bagażnika / złożone siedzenia467–1410 l
Pojemność zbiornika paliwa50 l
Masa własna / nośność1240 kg / 575 kg
Cena85 150 zł