Skoda Octavia IV: kombi już jeździ przed premierą

Najważniejszy model Skody już za kilka dni zostanie całkowicie odkryty. Niektóre elementy nowego modelu są już znane, bo od wielu miesięcy po ulicach Pragi i na okolicznej autostradzie można spotkać auta z preserii. Premiera Octavii IV odbędzie się w Pradze 11 listopada 2019 roku. W pierwszej kolejności do sprzedaży trafi wersja kombi.

W ofercie Skoda Auto aż 30 proc. stanowi Octavia, która przynosi 50 proc. profitów producentowi. Kolejna generacja nie jest zwykłym liftingiem, ale krokiem do przodu. Zmodyfikowano design nadwozia i wnętrza, pojawi się nowa gama silników oraz najnowsze koncernowe wyposażenie i systemy bezpieczeństwa.

Skoda Octavia IV – jednostki napędowe

Podobnie jak Superb, także nowa Octavia otrzyma silnik 2.0 TDI Evo o mocy 110 kW z siedmiostopniowym automatem DSG. W środkowym tunelu pojawi się mały joystick, a dźwignię mechanicznego hamulca ręcznego zastąpiono przyciskiem.

Gamę jednostek napędowych stanowią zmodyfikowane silniki Evo. Począwszy od 1.0 TSI 81 kW, który zastąpił dotychczasową jednostkę o mocy 85 kW. Natomiast 2.0 TDI dostępne będą o mocy 85, 110 i 147 kW. Podobnie jak z Volkswagena Golfa także z oferty Octavii wycofany został silnik 1.6 TDI. Gazem ziemnym zasilana będzie jednostka 1.5 TSI o mocy 96 kW.

Jednak najważniejszą nowością będzie plug-in hybrid dostępny w dwóch wersjach. Bazą obu jest 1.4 TSI, słabszy o mocy 150 kW będzie dostępny w podstawowej Octavii, a mocniejszy 180 kW w wersji RS. Mild-hybrid z 48 V pomocniczym silnikiem elektrycznym będzie dostępny z silnikami 1.0 TSI i 1.5 TSI. Volkswagen oznacza je jako eTSI.

Skoda Octavia IV – jednostki napędowe
Silnik1.0 TSI1.5 TSI2.0 TSI1.4 TSI + siln. el.
Liczba cylindrów3444
Moc (kW)81110140150180
Przekładnia6M/7A6M/7A7A6A
Rodzaj napęduprzedniprzedni4×4przedniprzedni

Nowa Skoda Octavia powstała na zmodyfikowanej platformie koncernowej MQB W (weiterentwicklung – dalszy rozwój). Zachowała dotychczasowy rozstaw osi, ale ma poprawione zawieszenie i większe łożyska kół. Zamiast dotychczas montowanych 15-18-calowych, obecnie będą oferowane 16-20-calowe obręcze kół. Tak jak dotychczas, dostępne będą dwa rodzaje tylnego zawieszenia –  wleczone i wieloelementowe.

W zależności od rodzaju napędu nowa Octavia będzie dostarczana ze zbiornikami paliwa o różnej pojemności. Wersje z wleczonym tylnym zawieszeniem (do 110 kW) maja 45 l zbiornik, wersje z wieloelementowym zawieszeniem (moc ponad 110 kW) – 50 l, wersje 4×4 – 55 l, a plug-in hybrid – 40 l. Wersja CNG posiada zbiornik na 17,7 kg gazu oraz 9 litrowy zbiornik paliwa.

Skoda Octavia IV – jednostki napędowe
Silnik2.0 TDI Evo1.5 TSI G-Tec
Liczba cylindrów44
Moc (kW)8511014796
Przekładnia6M/7A7A6M/7A
Rodzaj napęduprzedniprzedni/4×4przedni/4×4przedni

Nie da się tego ukryć, że nowa Skoda Octavia w przedniej części nadwozia przypomina hatchback Scala, a pokrywa silnika zachodzi aż na błotniki, jak w modelu Superb i Kodiaq. Zmienił się kształt i ułożenie tylnych świateł zespolonych, a logo zastąpił napis Skoda. Już w wersji podstawowej otrzymamy światła LED do jazdy dziennej, drogowe i mijania oraz tylne. Klasyczne żarówki pozostaną tylko w kierunkowskazach. Za dopłatą będzie można zamówić światła Matrix LED.

Skoda Octavia Combi – porównanie generacji
ModelOctavia IVOctavia IIIOctavia IIOctavia I
Długość [mm]4689466745724513
Szerokość [mm]1829181417691731
Rozstaw osi [mm]2686268625782512

Skoda Octavia IV – nowe wnętrze

Producent do ostatnich chili wnętrze okrywa wielką tajemnicą. Wiadomo jednak, że deska rozdzielcza stanowi rozwinięcie konceptu modeli Scala i Kamiq. Wersje podstawowe pozostaną przy tradycyjnych zegarach, a droższe otrzymają coraz popularniejszy wirtualny kokpit. Octavia będzie pierwszą Skodą z wyświetlaczem Head-Up. Nowością będzie dwuramienna kierownica z chromowanymi wałeczkami do zmiany ustawień w menu komputera pokładowego.

Tradycyjne przyciski niemalże masowo zostały zastąpione dotykowym sterowaniem. Dotyczy to także trójstrefowej klimatyzacji. Standardowo montowane będzie radio Swing z tabletem 8,25-cala, który jednak nie obsługuje nawigacji. Ma także dwa pokrętła, co należy pochwalić. Infotainment Bolero ma 10-calowy wyświetlacz bez pokręteł. Nie ma także nawigacji w standardzie, ale można ją dokupić. Najwyższą opcją wyposażenia jest system Columbus.

125 lat Skody | Skoda Sagitta – czeski projekt taniego auta dla ludu

Zmiany objęły także siedzenia. Przednie przypominają te, które znamy z modeli Karoq, Scala i Kamiq. Poza ogrzewaniem można także zamówić funkcję wentylowania i masażu. W tylnej części pasażerowie siedzą nieco wyżej niż w dotychczas produkowanej Octavii i mają kilka centymetrów więcej na kolana.

Wymiary nadwozia nowej Octavii zmieniły się minimalnie, ale konstruktorom udało się powiększyć bagażnik. Elektryczne sterowanie piątych drzwi otrzyma obecnie także liftback, co było dotychczas dostępne tylko w wersji kombi. Będzie go także można otwierać bezdotykowo poprzez ruch nogą pod  tylnym zderzakiem.

Skoda Octavia – objętość bagażnika (l)
Generacjaliftbackkombi
Octavia IV600640
Octavia III590610
Octavia II585605
Octavia I528548

Nowa Skoda Octavia będzie dostępna w wersjach: Active, Ambition, Style, a w późniejszym okresie także RS i Scout. Producent nie planuje już luksusowej wersji Laurin&Klement. Liftback trzeciej generacji będzie produkowany do końca 2019 roku i od tego momentu dilerzy będą już przyjmowali zamówienia na egzemplarze znajdujące się na placu. Natomiast dotychczasowe generacja kombi przetrwa jeszcze w produkcji do 14 tygodnia 2020 roku (połowa marca).