Koncepcyjny Nissan Ariya, zaprezentowany podczas 46. Tokyo Motor Show, zwiastuje nową erę dla Nissana jako firmy, która postanowiła przedefiniować filozofię marki zgodnie z kolejną fazą ewolucji samochodu.
Ariya Concept charakteryzuje się przestronną, ekskluzywnie wykończoną kabiną z nowoczesnym wyposażeniem oraz nadwoziem w minimalistycznym i wyrazistym stylu typowym dla samochodów elektrycznych. Jest to przykład zastosowania wizji Nissan Intelligent Mobility w indywidualnym transporcie. Zgodnie z jej założeniami elektryfikacja oraz inteligentne systemy w pojazdach mają usprawnić podróżowanie, zapewnić wrażenia dostosowane do oczekiwań użytkowników oraz wyeliminować wypadki i emisję szkodliwych związków.
Ariya Concept stanowi rozwinięcie elementów stylistycznych widocznych już w koncepcyjnym modelu IMx zaprezentowanym na Salonie Samochodowym w Tokio w 2017 roku. Są to między innymi odważna „zelektryfikowana” wersja wlotu powietrza z motywem litery V, wyrazisty pas tylnych świateł, krótkie zwisy oraz wnętrze sprawiające bardziej wrażenie saloniku niż kabiny tradycyjnego samochodu.
Mimo że jest to samochód koncepcyjny, stylizacja elektrycznego crossovera oraz niekonwencjonalne rozwiązania wewnątrz i na zewnątrz mogą w niedalekiej przyszłości trafić do produkcji.
– Ariya Concept jest przykładem ścisłej współpracy zespołów odpowiedzialnych za wzornictwo i rozwiązania techniczne” — powiedział Yasuhiro Yamauchi, dyrektor reprezentujący Nissan Motor Co., Ltd. „Jest odzwierciedleniem przyszłego języka projektowania Nissana u progu nowej ery dla firmy – kolejnego etapu w naszej ewolucji.
Ariya Concept na salonie w Tokio stoi obok Nissana IMk – koncepcyjnego miejskiego samochodu elektrycznego, zaprezentowanego nieco wcześniej w tym miesiącu. Oba pojazdy wyznaczają ramy dla nowej wizji tożsamości Nissana jako marki „zelektryfikowanej”.
Nissan Intelligent Mobility — nowy język stylistyczny
Ariya Concept wyznacza zupełnie nowy kierunek stylistyczny dla Nissana.
– Architektura ta stwarza nowe możliwości definiowania sposobu, w jaki pojazdy wchodzą w interakcje ze społeczeństwem, a samochody elektryczne wyposażone w zaawansowane rozwiązania wspomagające jazdę mogą zaoferować nową perspektywę” — powiedział Alfonso Albaisa, starszy wiceprezes i szef globalnego działu projektowania w firmie Nissan. „Poprzez ten pojazd oraz koncepcyjnego IMk chcieliśmy się upewnić, że w każdym Nissanie zapisane jest wyraziste japońskie DNA, pozwalające w prosty, ale dobitny sposób wyrazić to, co nazywamy «ponadczasowym japońskim futuryzmem».
W Nissanie Ariya – do którego pasują określenia „smukły”, „harmonijny” i „seksowny” – przykłady zastosowania nowego języka stylistycznego można znaleźć w całym nadwoziu, w takich elementach jak szerokie przednie błotniki, bardzo wąskie reflektory LED, a także przedni pas (w miejscu, w którym w samochodach z silnikami spalinowymi znajduje się zwykle krata wlotu powietrza) ozdobiony specjalnie zaprojektowanym, podświetlanym emblematem Nissana. Na przodzie umieszczono także subtelny, geometryczny wzór, który ujawnia się z chwilą podświetlenia „zelektryfikowanego” motywu litery V.
– Tradycyjny grill zastąpiliśmy czymś, co nazwaliśmy „tarczą”. To wyrazisty element z innowacyjną trójwymiarową fakturą, który pełni nie tylko rolę estetyczną, ale także zwraca uwagę na technologię kryjącą się pod spodem” — powiedział Albaisa. „W tym przypadku jest to czujnik radarowy oraz inne systemy, dzięki którym Ariya może odczytywać drogę i wizualizować rzeczy, których kierowca sam nie jest w stanie zobaczyć.
Z profilu wzrok przyciągają pięcioramienne, 21‑calowe aluminiowe obręcze kół ze specjalnie zaprojektowanymi oponami. Niska, smukła linia dachu pomaga efektywnie przecinać powietrze. Z tyłu Ariya Concept również zrywa z tradycyjną stylistyką SUV‑ów. Pochylony i mocno zakrzywiony słupek C płynnie przechodzi w muskularny tylny błotnik. Jednoelementowy pas świateł z zaciemnionymi kloszami biegnie przez całą szerokość samochodu. Przetłoczenia na tylnych błotnikach i spojler dachowy już na pierwszy rzut oka sugerują imponującą moc.
– Nadwozie zachowuje równowagę między dynamicznym pięknem a techniczną bezkompromisowością, zaś proporcje ujawniają potencjał platformy 100‑procentowo elektrycznych Nissanów” – powiedział Albaisa. „Zaskakująco krótkie zwisy, duża kabina, duże koła i specjalne zestawienie dwóch kolorów nadwozia tworzą elegancką, sportowo-luksusową estetykę.
Odcienie niebieskiego w schemacie kolorów Suisei Blue ukazują dwojaką naturę, w zależności od odległości, z jakiej patrzy się na samochód. Z daleka głęboki błękit wydaje się matowy. Z bliska duże szklane płatki zatopione w lakierze tworzą miliardy świetlnych refleksów kojarzących się ze śladem komety na nocnym niebie.
Na dachu i obręczach kół koncepcyjnego modelu Ariya znalazł się też nowy kolor, który będzie symbolem przyszłych elektrycznych Nissanów: miedziany odcień nawiązuje do wschodzącego słońca, które u progu nowego dnia przełamuje ciemność nocy. Symbolizuje początek nowej ery w motoryzacji, stanowiąc jednocześnie ukłon w stronę japońskiej rzemieślniczej tradycji wykonywania przedmiotów sztuki użytkowej z miedzi.
O ile nadwozie modelu Ariya jest przede wszystkim „smukłe” i „sexy”, o tyle wnętrze podporządkowano idei harmonijności. Przejawia się ona w integracji technologii z codziennym życiem oraz japońskiej precyzji wykonawczej.
– Dzięki płaskiej podłodze – uzyskanej poprzez odpowiednie rozmieszczenie akumulatorów i brak silnika spalinowego – Ariya Concept zachwyca wsiadających przestronnością i otwartością kabiny – powiedział Albaisa. – Panele przechodzą naturalnie jeden w drugi, płynnie łącząc przód, boki i tył, oraz tworzą panoramiczne wrażenie z każdego miejsca.
Harmonii minimalistycznej deski rozdzielczej nie burzą przyciski i przełączniki znane z konwencjonalnych samochodów. Po włączeniu zasilania na desce rozdzielczej modelu Ariya uaktywniają się dotykowe elementy sterowania, co jest sygnalizowane ich podświetleniem. Gdy samochód nie jest używany, nic nie zdradza ich obecności. Jedyne fizyczne przełączniki to przycisk uruchamiania silnika, pojedyncze pokrętło do obsługi 12,3‑calowego monitora oraz panel sterowania klimatyzacją elegancko zintegrowany z wykonaną z prawdziwego drewna dolną częścią deski rozdzielczej. Sama deska rozdzielcza płynnie przechodzi w wykończenie drzwi i inne elementy wnętrza w taki sposób, że na postoju praktycznie trudno rozpoznać, gdzie się ona zaczyna i kończy.
Komfortowe i zapewniające bardzo dobre podparcie fotele w koncepcyjnym modelu Ariya są zbudowane na wyjątkowo wąskich stelażach, co przekłada się na więcej miejsca w kabinie oraz lepszą widoczność. Przednie i tylne fotele rozmieszczono w taki sposób, aby każdy podróżujący miał doskonały widok na otoczenie, dzięki czemu jazda może się nieco kojarzyć z podróżą na latającym dywanie. Aby zwiększyć komfort pokonywania dalekich tras, tapicerkę oparć i siedzisk wykonano z perforowanej skóry, a w miejscu styku dolnej części pleców i ud z fotelem zastosowano dodatkowe wyściełanie. Widoczna przez perforację błyszcząca tkanina w kolorze miedzianym podnosi estetykę i dodaje głębi.
Materiały wykończenia wnętrza zostały starannie dobrane pod kątem uzyskania wrażenia solidności, technologicznej nowoczesności oraz funkcjonalności. Deska rozdzielcza oraz panele drzwi są pokryte wysokogatunkową syntetyczną skórą. Różne rodzaje syntetycznej skóry z ziarnistą fakturą zastosowano też na słupkach A i na podsufitce. Tworzy to subtelny, ale widoczny kontrast. Zabarwione na matowo miedziany kolor aluminiowe akcenty na desce rozdzielczej, fotelach i kierownicy nawiązują do akcentów kolorystycznych na nadwoziu.
Wizytówka koncepcji Nissan Intelligent Mobility
Nissan zaprojektował model Ariya z pełnym uwzględnieniem trzech filarów koncepcji Nissan Intelligent Mobility: inteligentnej jazdy, inteligentnej energii i inteligentnej integracji. Łącząc zaawansowaną technologię samochodu elektrycznego z nowym poziomem bezbłędnie działającego interfejsu człowiek-maszyna, Ariya Concept oferuje zupełnie nowe wrażenia z jazdy.
Samochód jest wyposażony w najnowszą wersję nagradzanego systemu wspomagającego kierowcę ProPILOT 2.0, który dodaje pewności za kierownicą i podnosi komfort jazdy. System ułatwia przemieszczanie się wielopasmową autostradową, aż do następnego zjazdu na tej trasie. System nawigacji pomaga odnaleźć wybraną trasę i wspiera kierowcę przy wyprzedzaniu, zmianie pasa ruchu oraz wybieraniu zjazdów na wielopasmowych autostradach.
ProPILOT 2.0 pozwala także na jazdę autonomiczną jednym pasem ruchu.[i][i],[ii][ii] Kiedy samochód zbliża się do rozwidlenia drogi lub kierowca przygotowuje się do wyprzedzania innego pojazdu, system oblicza odpowiedni czas na zjazd w odpowiednim kierunku lub manewr wyprzedzania, wykorzystując informacje z systemu nawigacji i czujników monitorujących otoczenie w promieniu 360 stopni. Kierowca otrzymuje intuicyjne wskazówki akustyczne i wizualne oraz musi położyć obie ręce na kierownicy i potwierdzić rozpoczęcie manewru specjalnym przełącznikiem. W czasie jazdy z włączonym systemem ProPILOT 2.0 oświetlenie wnętrza zmienia kolor, sygnalizując jazdę w trybie autonomicznym i jednocześnie tworząc relaksującą atmosferę.
100‑procentowo elektryczny układ napędowy o dużej mocy natychmiast przekazuje cały moment obrotowy na koła. Układ dwóch silników – po jednym z przodu i z tyłu – pozwala dostarczyć jednakową i przewidywalną moc na wszystkie cztery koła, zapewniając osiągi co najmniej porównywalne z wieloma samochodami sportowymi klasy premium.
Ariya Concept charakteryzuje się doskonałymi właściwościami jezdnymi w zakrętach oraz przyczepnością na śliskiej nawierzchni, w tym na śniegu lub szutrze, nie wymagając od kierowcy zmiany stylu jazdy ani sposobu operowania kierownicą czy pedałem przyspieszenia. Jest to możliwe dzięki układowi napędu na wszystkie koła z dwoma silnikami wysokiej mocy. Wykorzystując wieloletnie doświadczenie w zakresie rozwoju systemów sterowania napędem – takich jak system rozdziału momentu obrotowego ATTESA E-TS w Nissanie GT‑R czy inteligentny napęd 4×4 w Nissanie Patrolu – inżynierowie zaprojektowali nowy system zarządzania automatycznym przekazywaniem mocy i hamowaniem w samochodzie elektrycznym, który charakteryzuje się płynną pracą przy minimalnym poślizgu opon. Kierowca nie musi zmieniać wygodnej pozycji w fotelu, a system napędu wykonuje za niego całą pracę.
Płynna i harmonijna integracja
Dzięki intuicyjnej technologii koncepcyjny model Ariya idealnie dopasowuje się do codziennego rytmu życia kierowcy, współpracując z nim zarówno w czasie jazdy, jak i po jej zakończeniu. Samochód zapewnia radość ze swobody mobilności bez względu na czas i miejsce.
Pomoc w podróżowaniu nie ogranicza się do samego pojazdu. Interfejs człowiek-maszyna obejmuje nawigację door-to-door, która umożliwia określenie miejsca docelowego na smartfonie, przesłanie jego współrzędnych do samochodu i dalsze korzystanie z pokładowego systemu nawigacji. Jeżeli ostatni odcinek trzeba pokonać pieszo, system prześle odpowiednie informacje z powrotem na smartfon kierowcy.
Ariya Concept rozpoznaje zbliżającego się użytkownika, sygnalizując to włączeniem oświetlenia powitalnego. Drzwi odblokowują się automatycznie – nie ma nawet potrzeby sięgania po kluczyk. Jeszcze zanim kierowca wsiądzie do środka, samochód dopasowuje się do jego indywidualnych preferencji dotyczących pozycji fotela czy ustawień klimatyzacji. Dane te są pobieranie z profilu kierowcy zapisanego w jego smartfonie. Samochód może zsynchronizować się z terminarzem kierowcy, aby na podstawie znanej godziny wyjazdu przygotować się do drogi poprzez ogrzanie lub schłodzenie wnętrza bez uszczerbku dla zasięgu – gdy pojazd wciąż jeszcze jest podłączony do stacji ładowania.
Gdy kierowca jest już w środku, wirtualny asystent osobisty pomaga wyszukać niezbędne informacje i znaleźć parking, aby nie trzeba było w tym celu odrywać wzroku od drogi.
W czasie podróży inteligentny system planowania trasy w Nissanie Ariya automatycznie wyszukuje i nanosi na mapę punkty ładowania, aby zagwarantować sprawne dotarcie na miejsce niezależnie od długości trasy.
Efektywne zarządzanie zapasem energii pozwala pokonywać dalekie trasy bez nadmiernie długich przerw na ładowanie. W razie takiej potrzeby standard CHAdeMO umożliwia szybkie i wygodne uzupełnienie energii w akumulatorach. Port ładowania odblokowuje się z chwilą zbliżenia się do niego kierowcy, a stan naładowania pojazdu jest sygnalizowany wyraźnymi kolorami.
Jeżeli kierowca zamierza po drodze wstąpić po znajomych, zintegrowany komunikator wideo pomaga uzgodnić szczegóły spotkania. Ariya Concept może także połączyć się ze smartfonami pasażerów i wskazać ich lokalizację na wyświetlaczu informacyjnym.
Po dotarciu na miejsce kierowca może użyć smartfona lub specjalnego urządzenia, aby skierować pojazd na najbliższe miejsce parkingowe, gdzie ustawi się on automatycznie dzięki funkcji zdalnego parkowania ProPILOT Remote Park. Rozwiązanie to przydaje się zwłaszcza w sytuacji, gdy pasażerowie potrzebują więcej miejsca lub pomocy przy wysiadaniu.
Technologia bezprzewodowej aktualizacji oprogramowania układowego (FOTA) zapewnia ciągłe, bezproblemowe aktualizacje systemu nawigacji, graficznego interfejsu użytkownika oraz charakterystyki jazdy, aby zapewnić efektywną eksploatację samochodu oraz dostęp do najnowszych wersji i funkcji oprogramowania, dzięki którym wrażenia kierowcy są zawsze świeże i przyjemne.
Ariya Concept zaparkowana pod domem lub firmą może współpracować z systemem Nissan Energy. Technologia ta pozwala na połączenie samochodu z siecią energetyczną w celu ładowania akumulatora, ale także by przekazać nadwyżki mocy do systemu zasilania budynku lub nawet odsprzedać je do sieci elektroenergetycznej. Nissan Energy pomaga kierowcom wykorzystać cały potencjał koncepcyjnego modelu Ariya – samochodu, który jest nie tylko środkiem transportu, ale oferuje wsparcie w wielu innych aspektach życia.
Ariya Concept — nowy świat samochodów elektrycznych Nissana
– Nissan ma wyraźną wizję globalnej mobilności. Ariya Concept to dopiero początek, ponieważ Nissan analizuje możliwości transformacji stylistyki, układu podzespołów oraz wrażeń z jazdy z uwzględnieniem architektury nowych platform samochodów elektrycznych – powiedział Yamauchi. – Ariya Concept nie jest samochodem koncepcyjnym oderwanym od rzeczywistości, ale raczej pojazdem zgodnym z fundamentami wizji Nissan Intelligent Mobility oraz zapowiedzią zupełnie nowych wrażeń z jazdy, które są już nieodległą perspektywą.
Nissan Ariya Concept — wymiary | |
Długość | 4600 mm |
Szerokość (bez lusterek bocznych) | 1920 mm |
Wysokość | 1630 mm |
Sprzedaż Toyoty C-HR osiągnęła poziom miliona egzemplarzy w Europie. Druga generacja modelu, zaprojektowana i produkowana…
Rok 2024 stał dla marki Volkswagen pod znakiem wielu premier. Na polskim rynku zadebiutowały zmodernizowane…
Już w pierwszym miesiącu po premierze w Japonii przyjęto na ten model ponad 10 tys.…
Leapmotor z radością ogłasza swój udział w 101. edycji Targów Motoryzacyjnych w Brukseli, które odbędą…
Toyota przez lata produkowała duże i wygodne limuzyny, ale nie miała doświadczenia na międzynarodowym rynku…
Toyota C-HR Plug-in Hybrid to propozycja, która łączy innowacyjność z codzienną funkcjonalnością. Samochód objęto specjalną…