Skoda Felicia – 25 lat od rozpoczęcia produkcji

W mieście Skody – Mlada Boleslav, 17 października 1994 roku została wyprodukowana pierwsza seryjna Skoda Felicia hatchback. Był to pierwszy model opracowany po wejściu koncernu Volkswagen do czeskiej marki z długimi tradycjami.

Model ten szybko zdobył dużą popularność i uznanie użytkowników oraz odnosił sukcesy sportowe. Od 2001 roku w Mlada Boleslav, Kvasinach i Vrchlabi wyprodukowano łącznie ponad 1,4 mln egzemplarzy samochodów Skoda Felicia, Felicia Combi, Pick-up, Vanplus i Fun.

Skoda Felicia 25 lat temu stała się ważnym elementem w historii czeskiej marki. To od włączenia w struktury koncernu Volkswagen w 1991 roku rozpoczęło się modernizowanie Skoda Favorit, Forman i Pick-up, a ważnym krokiem do przodu była premiera modelu Felicia. Był on efektem ewolucji poprzednika, ale przy wykorzystaniu 1187 nowych komponentów.

Skoda Felicia w wersjach hatchback, kombi, pick-up, Vanplus i Fun oferowała w swoich czasach nowoczesną technikę i design, a przede wszystkim atrakcyjny stosunek ceny do wartości użytkowej.

Produkcja pierwszych 50 prototypów rozpoczęła się 5 września 1994 roku w Vrchlabi, a po optymalizacji technologii oficjalny start serii nastąpił w poniedziałek 17 października 1994 roku w głównym zakładzie Skoda Auto. Pierwsza seryjna Felicia zjechała z taśmy o 10:20, a dziewięć dni później, 26 października 1994 roku trzy nowe auta w barwach narodowych zaprezentowano publicznie. Ówczesny burmistrz Pragi ochrzcił je na Moście Karola wodą z Wełtawy.

125 lat Skody | Skoda Felicia Fun – współczesna atrakcja

Nazwa Felicia nawiązywała do udanego modelu z odkrytym nadwoziem z przełomu lat 50-60 XX wieku i łacińskiego słowa: felicitas – szczęście. Warto dodać, iż jeden z pierwszych egzemplarzy Skoda Auto podarowała rodzinie Ondraszek, którym urodziły się czworaczki.

Podstawowa wersja Felicia hatchback była o 40 mm dłuższa i o 15 mm szersza niż poprzednik Favorit. O 21 litrów zwiększył się także bagażnik. Podstawowa jednostka napędowa miała pojemność skokową 1289 cm3 i moc 40 kW lub 50 kW. W 1995 roku oferta została poszerzona o czterocylindrowy silnik benzynowy 1.6 MPI/55 kW i wysokoprężny 1.9 D/47 kW.

W czerwcu 1995 roku zadebiutowała Felicia Combi, a od sierpnia 1995 roku w Kvasinach rozpoczęto produkcję wersji użytkowych – Pick-up i Vanplus. Powstały też 4 tys. egz. żółtych Felicii Fun. W latach 1996-2000 na rynki Ameryki Łacińskiej wyprodukowano 19 tys. egz. pick-upów pod nazwą Volkswagen Caddy.

Wraz z Felicią Skoda Auto wzbogaciła wyposażenie produkowanych samochodów o takie elementy jak m.in. ABS, cztery poduszki powietrzne, klimatyzację, wspomaganie kierownicy, regulowane ustawienie kierownicy, podgrzewane przednie fotele, tapicerkę skórzaną oraz komputer pokładowy.

Stulecie marki (1895-1995) uczczono luksusową wersją limitowaną Felicia Laurin&Klement. Powstało też wiele innych wersji limitowanych.

W Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata samochody Skoda Felicia uczestniczyły w latach 1995-1997. Już w pierwszym sezonie startów Felicia Kit Car wywalczyła trzecie miejsce w swojej klasie, a w 1996 roku Szwed Stiq Blomqvist prestiżowy RAC Rally ukończył na trzecim miejscu. W latach następnych sukcesy Felicii Kit Car kontynuowała Octavia Kit Car, a od sezonu 1999 Octavia WRC.

W styczniu 1998 roku Skoda Felicia przeszła face lifting, którego celem było ujednolicenia nowego designu marki Skoda. Przednie część pojazdu upodobniła się do większej Octavii. Kariera Felicii dobiegła końca w czerwcu 2001 roku. Wyprodukowano 1 401 489 egzemplarzy.

Skoda Felicia – liczba wyprodukowanych egzemplarzy (1994-2001)

Wersja
OkresLiczba egz.
  SKODA FELICIA  1994 – 2001915 843
  SKODA FELICIA COMBI  1995 – 2001351 905
  SKODA PICKUP  1995 – 2001124 565
  SKODA FELICIA FUN/VANPLUS  1996 – 20009 176
  RAZEM:1 401 489