Prototyp pojazdu z napędem hybrydowym Toyota zaprezentowała podczas tokijskiego salonu motoryzacyjnego w 1995 roku. Rok później rozpoczęły się testy drogowe, a 10 grudnia 1997 roku pierwsze egzemplarze Priusa XW10 trafiły do sprzedaży. Od tego momentu na całym świecie sprzedano ponad 4 mln egz. kolejnych generacji i różnych wersji japońskiej hybrydy.
Toyota Prius I zbudowana na bazie sedana Echo napędzana była hybrydowym systemem składającym się z silnika spalinowego o pojemności skokowej 1.5 l i mocy 58 KM oraz elektrycznego o mocy 30 kW (40 KM). Był to pierwszy na świecie masowo produkowany samochód osobowy z napędem hybrydowym.
Minivan Prius+ pojawił się w ofercie w 2013 roku jako bardziej funkcjonalna i rodzinna wersja kompaktowego Priusa trzeciej generacji. Jego produkcja utrzymana została także w kolejnej generacji. W polskiej ofercie dostępne są trzy wersje wyposażenia: Active, Premium i Prestige, a ceny modelu rozpoczynają się od 141 900 zł.
Toyota Aygo w niesamowitej odsłonie JBL Edition
Toyota Prius+ oferuje przestronne, 7-miejscowe wnętrze, bogate wyposażenie i na co dzień okazuje się funkcjonalnym autem rodzinnym. Dzięki hybrydowemu napędowi wyróżnia się również niskim zużyciem paliwa i przyzwoitą dynamiką.
Design nadwozia i wnętrza jeszcze kilka lat temu uznawane były za futurystyczne. Dzisiaj wciąż jest to nowoczesne auto o długości 4645 mm z dobrej jakości materiałami wnętrza. Duży czytelny wyświetlacz wieńczy rozbudowaną konsolę środkową, a centralne miejsce zajmuje kolorowy, dotykowy ekran systemu multimedialnego. Między fotelami znalazł się zamykany podłokietnik z miejsce na butelkę napoju oraz półka na drobiazgi. Tu także umieszczono przyciski do wyboru trybu pracy napędu: EV (elektryczny), ECO i PWR (oddaje do dyspozycji pełną moc układu hybrydowego).
Toyota Prius+ 1.8 Hybrid E-CVT – jednostka napędowa
System hybrydowy tworzy czterocylindrowa, szesnastozaworowa benzynowa jednostka o pojemności skokowej 1.8 l i mocy 99 KM oraz 80 KM silnik elektryczny. Pozwala to na osiąganie przyspieszenia od 0 do 100 km/h w ciągu 11,3 sekundy, a 207 Nm momentu obrotowego docenimy podczas manewru wyprzedzania.
Współpracują one z bezstopniową przekładnią E-CVT. Jej cechy można docenić podczas konieczności szybkiego przyspieszenia, ale z drugiej strony może denerwować utrzymywanie wysokich obrotów silnika spalinowego, a tym samym znacznego hałasu we wnętrzu pojazdu. Jednak taki mikst – silnika elektrycznego, spalinowego i wspomnianej przekładni, pozwala na oszczędną jazdę. Podczas naszej jazdy testowej udało nam się osiągnąć średnie zużycie paliwa 6,2 l/100 km, co uznać należy za satysfakcjonujący wynik.
Istnieje także możliwość jazdy tylko na napędzie elektrycznym. Jednak stosunkowo niewielka pojemność akumulatorów litowo-jonowych ogranicza zasięg pojazdu nawet do kilkunastu kilometrów.
Toyota Prius+ 1.8 Hybrid E-CVT – funkcjonalne wnętrze
Plus w nazwie, to także więcej przestrzeni we wnętrzu pojazdu. Konstruktorzy zadbali o wygospodarowanie odpowiedniej ilości miejsca zarówno na przednich fotelach, jak i w drugim rzędzie. Z powodzeniem wygodnie mogą tutaj podróżować cztery osoby o wzroście 180-190 cm. Znacznie mniej miejsca jest na rozkładanych fotelach w trzecim rzędzie. Tutaj nie polecamy już korzystania z nich na dłuższym dystansie, bo za wygodnie nie będzie.
Rozwiązanie wnętrza (5-7 osób), bezpośrednio związane jest także z przestrzenią bagażową. W maksymalnej konfiguracji (7-osobowej) pojemność bagażowa wynosi 200 l, ale przy złożonym drugim i trzecim rzędzie siedzeń można ją powiększyć do 1750 l.
Toyota Prius+ 1.8 Hybrid E-CVT – podsumowanie
To najbardziej uniwersalny i rodzinny Prius. Wygodne siedzenia i komfortowa jazda. Zaletą są stosunkowo tanie koszty eksploatacji imałe zużycie paliwa. Sporym minusem jest cena.
Plusy
+ funkcjonalne wnętrze
+ możliwość regulacji wzdłużnej i kąta oparcia foteli drugiego rzędu
+ wygodne przednie fotele
+ czytelne zegary
Minusy
– głośna praca jednostki napędowej podczas gwałtownego przyspieszania
– cena pojazdu
Toyota Prius+ 1.8 Hybrid E-CVT – podstawowe dane techniczne
Silnik | benzynowy + elektryczny |
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1798 cm3, R4/16 |
Moc (silnik spalinowy) | 99 KM przy 5200 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 142 Nm przy 4000 obr./min |
Moc (silnik elektryczny) | 80 KM |
Maksymalny moment obrotowy (el.) | 207 Nm |
Przekładnia | CVT bezstopniowa automatyczna |
Prędkość maksymalna | 165 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,3 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) – wg.producenta | 4,3/4,3/4,4 |
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km) – test | 6,2/6,4 |
Masa własna/ładowność | 1565/550 kg |
Długość | 4645 mm |
Szerokość | 1775 mm |
Wysokość | 1600 mm |
Rozstaw osi | 2780 mm |
Pojemność bagażnika (min./złożone siedzenia) | 200/1750 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 45 l |
Cena | od 141 900 zł |