Nowa Honda Jazz oferowana w standardzie z technologią hybrydową e:HEV zapewnia łatwość prowadzenia oraz efektywne i szybkie reakcje na działania kierowcy. Ten całkowicie nowy kompaktowy samochód oferuje najbardziej atrakcyjny pakiet rozwiązań w swoim segmencie, łącząc zwiększony komfort jazdy i intuicyjną obsługę, z bezproblemową łącznością i zdalnymi usługami dostosowanymi do codziennych potrzeb użytkowników.
Nowy Jazz e:HEV odgrywa kluczową rolę w zobowiązaniu Hondy, że do roku 2022 wszystkie sprzedawane w Europie modele Hondy będą wyposażone w napędy wykorzystujące silniki elektryczne. Jazz będzie dostępny w całej Europie latem 2020 roku.
Zaawansowany hybrydowy układ napędowy e:HEV
Jazz przeznaczony dla europejskich klientów będzie dostępny wyłącznie z zaawansowanym hybrydowym układem napędowym. Noszący nowe oznaczenie – e:HEV, całkowicie nowy Jazz został zaprojektowany tak, aby zapewnić wyjątkowe połączenie dobrych osiągów i imponującej sprawności energetycznej, będące dopełnieniem wysokiego komfortu wnętrza i wyjątkowej funkcjonalności.
System e:HEV został niedawno opracowany dla modelu Jazz, aby zapewnić kierowcy przyjemne wrażenia z jazdy. Składa się on z dwóch kompaktowych silników elektrycznych o wysokiej mocy, współpracujących z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym DOHC i-VTEC, baterii litowo-jonowej i innowacyjnej przekładni bezpośredniej oraz jednostki sterującej przepływem mocy, zapewniających wysoki poziom sprawności i płynności pracy.
Moc maksymalna 109 KM / 80 kW pozwala rozpędzić samochód do 100 km/h w 9,4 sekundy i dalej, do maksymalnej prędkości 175 km/h. Efektem jest relaksująca i komfortowa podróż, zarówno w mieście, jak i podczas szybkiej jazdy autostradowej. Paliwooszczędny system hybrydowy może pochwalić się emisją CO2 od 102 g/km (WLTP) i zużyciem paliwa do 4,5 l/100km (WLTP) w modelu standardowym oraz emisją CO2 od 110 g/km (WLTP) i zużyciem paliwa do 4,8l/100km (WLTP) w wariancie Crosstar.
Aby zapewnić tak dobre wrażenia z jazdy i tak wyjątkową sprawność, zaawansowany hybrydowy system e:HEV płynnie wybiera jeden z trzech dostępnych trybów jazdy:
- Tryb EV Drive, w którym akumulator litowo-jonowy zasila bezpośrednio elektryczny silnik napędowy
- Tryb Hybrid Drive – silnik benzynowy wytwarza energię, która trafia do generatora, gdzie jest zamieniana na prąd przekazywany następnie do silnika elektrycznego
- Tryb silnika spalinowego – mechanizm sprzęgła blokującego tworzy bezpośrednie połączenie między silnikiem benzynowym i napędzanymi kołami
W większości przypadków, podczas jazdy miejskiej, pojazd samodzielnie przechodzi pomiędzy trybem Hybrid Drive i EV, dbając o maksymalną wydajność. W czasie szybkiej jazdy autostradowej wykorzystywany jest tryb silnika spalinowego, który może być wspomagany dodatkową szczytową mocą silnika elektrycznego dostępną na żądanie przy szybkim przyspieszaniu.
Podczas jazdy w trybie hybrydowym nadmiar mocy silnika benzynowego może służyć do doładowywania baterii, które odbywa się za pośrednictwem drugiego silnika elektrycznego, pełniącego rolę generatora. Tryb elektryczny włącza się również, gdy samochód zwalnia, wytwarzając energię poprzez hamowanie odzyskowe w celu doładowania akumulatora trakcyjnego.
Przełączanie pomiędzy trzema trybami jazdy jest niezauważalne dla pasażerów. Inżynierowie opracowujący model Jazz poświęcili wiele wysiłku, aby zminimalizować jakiekolwiek opóźnienia podczas zmiany trybów jazdy. Wysokoobrotowe silniki elektryczne zostały opracowane samodzielnie przez Hondę, aby były tak lekkie, kompaktowe, wydajne i mocne, jak to tylko możliwe. Elektryczny silnik napędowy obraca się z prędkością do 13.300 obr/min, wytwarzając wysoki moment obrotowy sięgający 253 Nm, co umożliwia uzyskanie dobrych przyspieszeń przy niskich prędkościach jazdy.
Zamiast konwencjonalnej skrzyni biegów zastosowano jednobiegową przekładnię o stałym przełożeniu łączącą bezpośrednio ruchome elementy, co pozwoliło na płynny transfer momentu obrotowego i odczucie liniowego przyrostu prędkości w momencie przyspieszenia. Takie rozwiązanie oznacza, że system Hondy jest mniejszy i sprawniejszy niż planetarne przekładnie e-CVT, zwykle spotykane w innych pojazdach hybrydowych.
Poza płynnym przyspieszaniem oferowanym przez e:HEV, komfort jazdy w nowym Jazzie został dodatkowo zwiększony dzięki zastosowaniu zawieszenia o niskich oporach tarcia i zwiększonej sztywności nadwozia.
Niezrównana pojemność i pomysłowe systemy organizacji przestrzeni
Podczas opracowywania nowego modelu Jazz, inżynierowie Hondy ściśle współpracowali z projektantami, aby zapewnić, że samochód zachowa największą w swojej klasie przestronność wnętrza, która jest znakiem rozpoznawczym poprzednich generacji Jazza. Pojemność bagażowa zaczyna się od 298 litrów (oparcia tylnej kanapy w pozycji pionowej) i wzrasta do imponujących 1203 litrów (tylna kanapa złożona, załadunek do poziomu dachu). Osiągnięte zostało to dzięki pomysłowemu rozplanowaniu elementów hybrydowego układu napędowego w podwoziu i w komorze silnika.
Podstawowe zmiany obejmują zmniejszenie układu dolotowego silnika spalinowego, przekładni, silników elektrycznych, a także jednostki sterowania mocą (PCU) w celu zapewnienia dodatkowej przestrzeni. Dzięki temu akumulator niskonapięciowy 12V może zmieścić się również w komorze silnika. Tak efektywne rozmieszczenie komponentów było możliwe także dzięki zastosowaniu najnowszych półprzewodników wysokiej mocy w jednostce sterowania mocą (PCU).
Kluczem do uzyskania ogromnej przestrzeni pasażerskiej było również nietypowe w tej klasie samochodów umieszczenie zbiornika paliwa w centralnej części podłogi, pod przednimi siedzeniami. Dzięki temu Jazz zachowuje wyjątkowo funkcjonalny system składania tylnych siedzeń Magic Seats, który daje możliwość podnoszenia i opuszczania siedzeń w wielu konfiguracjach i elastycznego kształtowania przestrzeni ładunkowej.
Nowa intuicyjna łączność
Nowa Honda Jazz zapewnia bezproblemową łączność w samochodzie, pozwalając właścicielom na usprawnienie codziennych zajęć. Prosty w obsłudze interfejs LCD z ekranem dotykowym został zaprojektowany tak, aby zminimalizować rozpraszanie uwagi kierowcy. Czas obsługi najczęściej używanych elementów sterujących został skrócony o 58% w porównaniu z poprzednim modelem, co zapewnia bezpieczniejszą i bardziej ergonomiczną obsługę.
Interfejs wykorzystuje styl graficzny znany ze smartfonów, z funkcjami przesuwania i przewijania, umożliwiającymi przeglądanie stron i list. Wyświetlacz można skonfigurować tak, aby spełniał wszelkie wymagania użytkowe, włączając w to konfigurowalne skróty do często używanych funkcji i źródeł dźwięku.
Zewnętrzne usługi informacyjno-rozrywkowe są dostępne za pośrednictwem ekranu dotykowego lub są aktywowane głosowo, w tym prognozy pogody, lokalizacja parkingów, muzyka, nawigacja, wyszukiwanie lokalizacji i usługi telefonicznych. Kompleksowy zestaw pokładowych aplikacji można uzupełnić poprzez przeniesienie ekranu własnego smartfona za pośrednictwem zainstalowanego Apple CarPlay lub Android Auto oraz poprzez port USB. Hotspot WiFi jest również po raz pierwszy dostępny w modelu Jazz.
Projektanci wnętrza zwrócili szczególną uwagę na detale podczas tworzenia uporządkowanej deski rozdzielczej i interfejsu. W odpowiedzi na uwagi klientów, Honda przywróciła mechaniczne sterowanie kluczowymi funkcjami, z dotykowymi, precyzyjnymi pokrętłami do regulacji ogrzewania i wentylacji.
Honda Personal Assistant
Funkcjami i aplikacjami łączności można sterować za pośrednictwem zaawansowanego dotykowego ekranu lub z pomocą poleceń głosowych systemu Honda Personal Assistant (na razie niedostępny w języku polskim). Znany z Hondy e, intuicyjny Honda Personal Assistant, korzystający z rozwiązań sztucznej inteligencji (AI), jest zdolny do naturalnego rozumienia komend przekazywanych w formie prostych konwersacji i do kontekstowego rozpoznawania mowy, dzięki czemu może ułatwiać dostęp do wielu usług online.
Osobistego Asystenta Hondy można łatwo aktywować, mówiąc „OK Honda”, następnie możemy zadawać pytania lub wypowiadać polecenia. Graficzna animacja twarzy towarzyszy reakcjom systemu sztucznej inteligencji i wizualnie potwierdza interakcje.
Rozpoznawanie kontekstu pozwala użytkownikom rozmawiać w naturalny sposób, jako że sztuczna inteligencja rozumie kontekst kolejnych pytań i odpowiedzi użytkownika. Umożliwia to także realizację funkcji wyszukiwania w czasie rzeczywistym z uwzględnieniem kontekstu, aby zlokalizować usługi dostępne w określonych godzinach.
Wszechstronne systemy bezpieczeństwa aktywnego „Honda SENSING”
Nowa Honda Jazz jest standardowo wyposażona w najnowszą wersję pakietu zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, dzięki nowo opracowanej kamerze o szerokim polu widzenia z przodu. Udoskonalony został system Hondy minimalizujący skutki ewentualnej kolizji, który skuteczniej wykrywa pieszych i rowerzystów w warunkach nocnych i jest w stanie automatycznie uruchomić hamulce, kiedy wykryje pojazdy przecinające kierunek poruszania się Jazza lub gdy wjeżdżamy na tor kolizyjny z innym pojazdem.
Po raz pierwszy w modelu Jazz, tempomat adaptacyjny i system utrzymywania na pasie ruchu są dostępne w standardzie. Standardem jest też system zapobiegania zjeżdżaniu z pasa ruchu, który ostrzega kierowcę, gdy wykryje, że pojazd może przekroczyć linie ograniczające pas ruchu lub zbliżyć się do zewnętrznej krawędzi chodnika, albo też do pojazdów nadjeżdżających z przeciwnej strony. System monitorowania martwego pola w lusterkach wraz z systemem ostrzegania o zbliżającym się pojeździe podczas cofania, dostępne są w standardzie w najbogatszej wersji wyposażeniowej – Executive.
Inteligentny ogranicznik prędkości rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości i dostosowuje do nich prędkość samochodu. Jeśli znak drogowy pokazuje mniejszą prędkość od aktualnej prędkości pojazdu, wskaźnik na wyświetlaczu miga, czemu towarzyszy powiadomienie akustyczne, a system stopniowo zmniejsza prędkość pojazdu. Automatyczne światła drogowe i rozpoznawanie znaków drogowych pozostają częścią pakietu Honda SENSING w nowym Jazzie.
Bezpieczeństwo bierne jest dla Hondy równie ważne jak bezpieczeństwo aktywne, które polega na ochronie pasażerów w razie wypadku. Nowy Jazz posiada teraz dziesięć poduszek powietrznych, w tym poduszkę kolanową kierowcy oraz nową przednią centralną poduszkę powietrzną. Ta innowacyjna centralna poduszka powietrzna jest zintegrowana ze środkową częścią oparcia fotela kierowcy i w przypadku kolizji napełnia się między fotelami, chroniąc głowy kierowcy i pasażera przed zderzeniem się.
Źródło: Honda